[ویکی فقه] پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) در سیره و رفتار خویش به خوبی احترام به حقوق اقلیت ها را به نمایش گذاشته است و بدون شک الگوی رفتاری همه مسلمانان در این موضوع است و تاریخ، رفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با اقلیت هایی که در پناه حکومت ایشان در مدینه و اطراف آن می زیستند، را ثبت کرده است. قرآن کریم همه انسانها را از نظر اجتماعی برابر اعلام کرد و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اولیای گرامی اش با راه و رسم و رفتار خود این برابری را عینیت بخشیدند و جاودانه ساختند.
حقوق اقلیت ها یکی از موضوعات مهم در تاریخ اسلام است که از زوایای مختلف مورد توجه متفکران مسلمان قرار گرفته است.پیامبر اسلام در سیره و رفتار خویش به خوبی احترام به حقوق اقلیت ها را به نمایش گذاشته است و بدون شک الگوی رفتاری همه مسلمانان در این موضوع و موضوعات دیگر است و تاریخ، رفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با اقلیت هایی که در پناه حکومت ایشان در مدینه و اطراف آن می زیستند، را ثبت کرده است. قرآن کریم همه انسانها را از نظر اجتماعی برابر اعلام کرد و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اولیای گرامی اش با راه و رسم و رفتار خود این برابری را عینیت بخشیدند و جاودانه ساختند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) پس از هجرت به مدینه نیز با انعقاد پیمان نامه ها عمومی مدینه برابری حقوق مسلمانان و یهودیان را به رسمیت شناخت و به آنان اجازه داد بر اعتقادات خود باقی بمانند، علی رغم همه حسادت ها و دشمنی های یهودیان با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با آنها صبور بود و از انفاقشان چشم می پوشید و آنان را با مسلمانان برابر می دانست و دینشان را محترم می شمرد.
احترام به شریعت و آداب و رسوم اقلیت ها
از حقوق اقلیت های ساکن در حکومت نبوی، احترام به دین آنان است. براین اساس آنان حق دارند به طور علنی و رسمی بر دین خود باقی بوده و اعمال عبادی خویش را انجام دهند، این حق را پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) برای اقلیت های دینی که در مدینه یا اطراف آن زندگی می کردند، قائل بودند و به حق آنان احترام می گذاشتند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همان آغاز که به مدینه مهاجرت کردند، یهود مدینه را به پیمان همزیستی مسالمت آمیز دعوت کردند و آنان و مسلمانان و کلیه هم پیمانان آنان را از یک امت خواندند.
← عبادت اقلیتها به دین خودشان
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در عرصه جامعه هم به اقلیت ها احترام می گذاشت و برای آنان هم از حقوق و آزادی های یکسان قائل بودند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به شخصیت انسانی آنان هم احترام می گذاشت. ایشان حتی به ماموران مالیاتی خود سفارش می کرد که در رفتار با اقلیت ها ملاطفت بیشتری به خرج دهند، همچنان که با عبدالله ارقم که مامور جمع آوری جزیه از اهل کتاب بود، فرمودند: «الا من ظلم معاهداً او کلفه فوق طاقته او انتقصه او اخذ منه شیئاً بغیر طیب نفسه فانا حجیجه یوم القیامه؛ آگاه باش هرکس که به کافر معاهدی ظلم کند یا او را به امری فوق توان و طاقتش وادار نماید یا نقصانی به او وارد کند یا بدون رضایت خاطر از وی چیزی بگیرد من در روز قیامت طرف او هستم.(علیه او به پا می خیزم)».
← کمک از بیت المال مسلمانان
...
حقوق اقلیت ها یکی از موضوعات مهم در تاریخ اسلام است که از زوایای مختلف مورد توجه متفکران مسلمان قرار گرفته است.پیامبر اسلام در سیره و رفتار خویش به خوبی احترام به حقوق اقلیت ها را به نمایش گذاشته است و بدون شک الگوی رفتاری همه مسلمانان در این موضوع و موضوعات دیگر است و تاریخ، رفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با اقلیت هایی که در پناه حکومت ایشان در مدینه و اطراف آن می زیستند، را ثبت کرده است. قرآن کریم همه انسانها را از نظر اجتماعی برابر اعلام کرد و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اولیای گرامی اش با راه و رسم و رفتار خود این برابری را عینیت بخشیدند و جاودانه ساختند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) پس از هجرت به مدینه نیز با انعقاد پیمان نامه ها عمومی مدینه برابری حقوق مسلمانان و یهودیان را به رسمیت شناخت و به آنان اجازه داد بر اعتقادات خود باقی بمانند، علی رغم همه حسادت ها و دشمنی های یهودیان با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با آنها صبور بود و از انفاقشان چشم می پوشید و آنان را با مسلمانان برابر می دانست و دینشان را محترم می شمرد.
احترام به شریعت و آداب و رسوم اقلیت ها
از حقوق اقلیت های ساکن در حکومت نبوی، احترام به دین آنان است. براین اساس آنان حق دارند به طور علنی و رسمی بر دین خود باقی بوده و اعمال عبادی خویش را انجام دهند، این حق را پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) برای اقلیت های دینی که در مدینه یا اطراف آن زندگی می کردند، قائل بودند و به حق آنان احترام می گذاشتند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همان آغاز که به مدینه مهاجرت کردند، یهود مدینه را به پیمان همزیستی مسالمت آمیز دعوت کردند و آنان و مسلمانان و کلیه هم پیمانان آنان را از یک امت خواندند.
← عبادت اقلیتها به دین خودشان
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در عرصه جامعه هم به اقلیت ها احترام می گذاشت و برای آنان هم از حقوق و آزادی های یکسان قائل بودند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به شخصیت انسانی آنان هم احترام می گذاشت. ایشان حتی به ماموران مالیاتی خود سفارش می کرد که در رفتار با اقلیت ها ملاطفت بیشتری به خرج دهند، همچنان که با عبدالله ارقم که مامور جمع آوری جزیه از اهل کتاب بود، فرمودند: «الا من ظلم معاهداً او کلفه فوق طاقته او انتقصه او اخذ منه شیئاً بغیر طیب نفسه فانا حجیجه یوم القیامه؛ آگاه باش هرکس که به کافر معاهدی ظلم کند یا او را به امری فوق توان و طاقتش وادار نماید یا نقصانی به او وارد کند یا بدون رضایت خاطر از وی چیزی بگیرد من در روز قیامت طرف او هستم.(علیه او به پا می خیزم)».
← کمک از بیت المال مسلمانان
...
wikifeqh: حقوق_اقلیت_ها_در_سیره_نبوی