[ویکی فقه] حضرت آدم و فرضیه تکامل. چگونگی آفرینش آدم، از دیرباز مورد توجّه دانشمندان بوده و دانشمندان اسلامی نیز با الهام از قرآن ، در این باره بحث و گفت و گو کرده اند.
دو نظریه عمده، درباره چگونگی آفرینش آدم ، ابراز شده است: ۱. نظریه ثبوت صفات گونه هاو انواع و خلقت مستقل (فیکسیسم Fixism)؛۲. نظریه تحوّل انواع و تغییر تدریجی صفات گونه ها و پیوستگی نسلی جان داران و تکاملی بودن حیات آن ها (ترانسفورمیسم Transformism).
بررسی چگونگی آفرینش انسان با الهام از قرآن
دانشمندان اسلامی نیز با الهام از قرآن، در این باره بحث و گفت و گو کرده اند و هریک از دو نظریه پیش گفته، در میان آنان طرف دارانی دارد و به آیاتی از قرآن برای اثبات هریک از آن دو استدلال شده است. اکثر قریب به اتّفاق مفسّران، از جمله شیخ طوسی ، طبرسی ، سیوطی، ابن کثیر ، مراغی و علاّمه طباطبایی ، آفرینش ابتدایی آدم را از خاک با آیات قرآن منطبق دانسته اند. برخی دیگر نیز آن را با قرآن سازگار دانسته اند. پاره ای نیز به طور ضمنی نظریه تکامل را پذیرفته و کوشیده اند آن را (فی الجمله) با قرآن تطبیق دهند.
سخن علامه طباطبایی
علاّمه طباطبایی می گوید: ممکن است برخی برای اثبات فرضیه تکامل به آیه «إِنَّ اللّهَ اصطَفی ءَادَمَ و نوحاً و ءَالَ إِبرهیمَ و ءَالَ عِمرنَ عَلَی العـلَمینَ» استدلال کنند؛ بدین سان که «اصطفا» به معنای برگزیدنِ نخبه هر چیزی است و برگزیدن آدم در صورتی است که در زمان وی، افرادی به عقل مجهّز نبوده اند و خداوند، آدم را از میان آنان برگزیده و به عقل مجهز کرده است؛ در نتیجه، آدم با جهش خدایی از یک نوع جنبنده به نوعی دیگر منتقل شده؛ امّا با توجّه به کلمه «العالمین» که بر سر آن «ال» آمده است و افاده عموم می کند، مقصود این است که آدم، نوح ، آل عمران و آل ابراهیم بر تمام معاصران خویش و آیندگان برتری داشته و از میان آنان برگزیده شده اند؛ هیچ دلیلی بر گزینش آدم از بین انسان های اوّلی وجود ندارد. وی در جای دیگر می گوید: آیاتی را که پیش از این، مورد توجّه قرار دادیم، مبدأ پیدایش نسل انسان را به یک جفت انسان نسبت می دهد که خود آن دو، نسلِ کسی نبوده و از هیچ جان داری زاده نشده اند.
بیان آفرینش آدم در تورات
...
دو نظریه عمده، درباره چگونگی آفرینش آدم ، ابراز شده است: ۱. نظریه ثبوت صفات گونه هاو انواع و خلقت مستقل (فیکسیسم Fixism)؛۲. نظریه تحوّل انواع و تغییر تدریجی صفات گونه ها و پیوستگی نسلی جان داران و تکاملی بودن حیات آن ها (ترانسفورمیسم Transformism).
بررسی چگونگی آفرینش انسان با الهام از قرآن
دانشمندان اسلامی نیز با الهام از قرآن، در این باره بحث و گفت و گو کرده اند و هریک از دو نظریه پیش گفته، در میان آنان طرف دارانی دارد و به آیاتی از قرآن برای اثبات هریک از آن دو استدلال شده است. اکثر قریب به اتّفاق مفسّران، از جمله شیخ طوسی ، طبرسی ، سیوطی، ابن کثیر ، مراغی و علاّمه طباطبایی ، آفرینش ابتدایی آدم را از خاک با آیات قرآن منطبق دانسته اند. برخی دیگر نیز آن را با قرآن سازگار دانسته اند. پاره ای نیز به طور ضمنی نظریه تکامل را پذیرفته و کوشیده اند آن را (فی الجمله) با قرآن تطبیق دهند.
سخن علامه طباطبایی
علاّمه طباطبایی می گوید: ممکن است برخی برای اثبات فرضیه تکامل به آیه «إِنَّ اللّهَ اصطَفی ءَادَمَ و نوحاً و ءَالَ إِبرهیمَ و ءَالَ عِمرنَ عَلَی العـلَمینَ» استدلال کنند؛ بدین سان که «اصطفا» به معنای برگزیدنِ نخبه هر چیزی است و برگزیدن آدم در صورتی است که در زمان وی، افرادی به عقل مجهّز نبوده اند و خداوند، آدم را از میان آنان برگزیده و به عقل مجهز کرده است؛ در نتیجه، آدم با جهش خدایی از یک نوع جنبنده به نوعی دیگر منتقل شده؛ امّا با توجّه به کلمه «العالمین» که بر سر آن «ال» آمده است و افاده عموم می کند، مقصود این است که آدم، نوح ، آل عمران و آل ابراهیم بر تمام معاصران خویش و آیندگان برتری داشته و از میان آنان برگزیده شده اند؛ هیچ دلیلی بر گزینش آدم از بین انسان های اوّلی وجود ندارد. وی در جای دیگر می گوید: آیاتی را که پیش از این، مورد توجّه قرار دادیم، مبدأ پیدایش نسل انسان را به یک جفت انسان نسبت می دهد که خود آن دو، نسلِ کسی نبوده و از هیچ جان داری زاده نشده اند.
بیان آفرینش آدم در تورات
...
wikifeqh: حضرت_آدم_و_فرضیه_تکامل