حسابداری مدیریت

دانشنامه عمومی

حسابداری مدیریت یا حسابداری مدیریتی بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمان ها، جهت مهیا کردن آن ها برای تصمیم سازی کسب و کار آگاهانه تأکید دارد که به آن ها اجازه می دهد تا کارکردهای کنترل و مدیریت شان را بهتر تجهیز نمایند. [ ۱]
در مقابل اطلاعات حسابداری مالی، اطلاعات حسابداری مدیریتی این خصوصیات را دارند:[ ۲]
• در درجه اول نگاه رو به آینده دارند، به جای تاریخی ( نگاه به گذشته ) .
• برای پشتیبانی از تصمیم گیری به طور کلی مبتنی بر مدل با درجه ای از انتزاع هستند، به جای مبتنی بودن بر مورد.
• برای استفاده در سازمان طراحی شده و در نظر گرفته شده اند، به جای اینکه برای استفاده ذینفعان، بستانکاران، و قانونگذار در نظر گرفته شده باشد.
• معمولاً محرمانه بوده و توسط مدیران استفاده می شود تا گزارشگری عمومی
• با ارجاع به احتیاجات مدیران محاسبه می شود، و اغلب توسط سامانه های اطلاعات مدیریت استفاده می شود، نه با ارجاع به استانداردهای عمومی حسابداری مالی.
• برخلاف حسابداری مالی، در حسابداری مدیریت اطلاعات صرفاً بر اساس واحد پولی ارائه نمی شوند. بلکه اطلاعات می توانند به صورت سایر واحدهای اندازه گیری نظیر وزن و تعداد ارائه شوند.
• دوره گزارشگری در حسابداری مالی معمولاً بلندمدت ( سالانه، شش ماه و سه ماهه ) است، اما در حسابداری مدیریت گزارشها کوتاه مدت ( روزانه، هفتگی و ماهانه ) ارائه می شود.
• اطلاعات حسابداری مالی عمدتاً بر کیفیت قابل اتکا بودن، تکیه دارند و در مقابل اطلاعات حسابداری مدیریت بر کیفیت مربوط بودن تکیه دارند.
به گفته انجمن حسابداران خبره مدیریت ( سی آی ام ای ) ، "حسابداری مدیریت فرایند تعریف، اندازه گیری، تجمیع، تجزیه و تحلیل، مهیاسازی، تفسیر و تبادل اطلاعات مورد استفاده مدیریت جهت برنامه ریزی، ارزیابی و کنترل یک واحد تجاری و جهت اطمینان از استفاده مناسب و پاسخگویی به منابع شان می باشد. حسابداری مدیریت همچنین تهیه گزارشهای مالی را نیز برای گروه های غیرمدیریتی مانند ذینفعان، بستانکاران، سازمان های قانون گذار و مراجع مالیاتی را شامل می شود. [ ۴]
مؤسسه حسابداران رسمی آمریکا ( ای آی سی پی ای ) بیان داشته است که حسابداری مدیریت در عمل به گسترش در سه حوزه زیر می انجامد:
مدیریت راهبردی – ارتقای نقش حسابدار مدیریت به عنوان یک شریک راهبردی در سازمان.
• مدیریت عملکرد – توسعه عملکرد تصمیم گیری کسب و کار و مدیریت عملکرد سازمان.
مدیریت ریسک – مشارکت در چارچوب ها و شیوه ها برای شناسایی، اندازه گیری، مدیریت و گزارشگری ریسک ها و دستیابی به اهداف سازمان.
عکس حسابداری مدیریتعکس حسابداری مدیریت
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

حسابداری مدیریت ( Managerial accounting ) :[اصطلاح حسابداری] شاخه ای از حسابداری که اطلاعات لازم را برای تصمیم گیرندگان داخلی نظیر مدیران تهیه می کند.
منبع : https://www. bourseiness. com

بپرس