حدیث طیر مشوی در منابع اهل سنت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از روایاتی که ولایت و برتری مطلق امیرمؤمنان (علیه السّلام) را بر تمامی اصحاب، به ویژه ابوبکر و عمر و بلکه بر تمام خلایق ثابت می کند، روایت طیر مشوی است که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) با اسناد معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است.
یکی از روایاتی که ولایت و برتری مطلق امیرمؤمنان (علیه السّلام) را بر تمامی اصحاب، به ویژه ابوبکر و عمر و بلکه بر تمام خلایق ثابت می کند، روایت طیر مشوی است.طبق این روایت: روزی مرغ بریانی را خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) هدیه آوردند، آن حضرت قبل میل کردن، دستانش را به سمت آسمان بلند کرده و دعا فرمود:«اللَّهُمَّ ائْتِنِی بِاَحَبِّ خَلْقِکَ اِلَیْکَ یَاْکُلُ مَعِیَ مِنْ هَذَا الطَّیْرِ؛ خدایا محبوب ترین مخلوق از نظر خودت را بیاور تا با من از این غذا نوش جان نماید». عائشه و حفصه که شاهد ماجرا بودند به پدرشان خبر دادند، آن دو به نوبت خودشان را رساندند تا با پیامبر هم سفره باشند و این مقام بسیار بلند و ارزشمند نصیب آنان شود؛ اما رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) آن ها را از در خانه شان پس فرستادند و در واقع دست رد بر سینه آن ها زدند.انس بن مالک می گوید که من دوست داشتم این شخص سعد بن عباده از قبیله خودم باشد؛ اما دیدم که علی بن ابی طالب (علیه السّلام) آمد و من تا سه بار اجازه ورود ندادم تا این که آن حضرت صدای خودشان را به رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) رساندند و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) دستور دادند اجازه ورود بدهم و امیرمؤمنان (علیه السّلام) وارد شدند با رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) از آن غذا نوش جان کردند.
اسناد روایتاین روایت با سند های متعدد از طریق: ۱. امیرالمؤمنین (علیه السّلام)؛ ۲. انس بن مالک؛ ۳. عبدالله بن العباس؛ ۴. ابوسعید الخدری؛ ۵. سفینه خادم رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)؛ ۶. سعد بن ابی وقاص؛ ۷. عمرو بن العاص؛ ۸. ابو الطفیل عامر بن واثله؛ ۹. یعلی بن مره از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل شده است.
← روایت سفینه
طبق این روایت امیرمؤمنان (علیه السّلام) محبوب ترین مخلوق خداوند بعد از خاتم پیامبران است و بر تمام خلایق برتری دارد، وقتی این مطلب ثابت شود، ولایت و امامت و خلافت بلافصل آن حضرت نیز خود به خود ثابت می شود؛ چرا که عقلای عالم تقدیم مفضول بر فاضل را قبیح و زشت می دانند.
← بیان سه مقدمه
خداوند در قرآن کریم، گروهی از انسان ها را به خاطر اعمال خاصی که انجام می دهند و فضائلی که دارند، ستایش کرده و صراحتا فرموده است که آن ها را دوست دارد:اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین.
بقره/سوره۲، آیه۱۹۵.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس