[ویکی شیعه] حدیث طَیر مَشْوِیّ(مرغ بریان) روایتی در فضیلت حضرت علی(ع). بنا بر محتوای این حدیث، پیامبر(ص) قصد تناول گوشت پرندهای بریان را دارند در این حال از خدا می خواهند با بهترین خلق هم غذا شوند. پس از رفت و آمدهایی نهایت حضرت علی(ع) با پیامبر(ع) هم غذا می شوند. این روایت در منابع شیعی و اهل سنت آمده است. راویان این جریان، تا آنجاست که ۹۰ نفر راوی فقط از طریق انس بن مالک، این روایت را نقل کرده اند.
حدیث طیر را نه تنها علمای شیعه متواتر و قطعی الصدور می دانند، گروهی از حافظان و محدثین بزرگ اهل سنت نیز صحت و اعتبار آن را تأیید نموده اند. و تصریح دارند که این حدیث بروشنی بر این مطلب دلالت دارد که علی علیه السلام محبوبترین آفریدگان در نظر خداست . آنان به چند طریق از صحابه با مضامین نزدیک به هم این حدیث را نقل کرده اند از جمله:
ابن کثیر نیز گفته است که فقط ۹۰ نفر راوی، این حدیث را از انس بن مالک نقل کرده اند البته وی می گوید:«در یک کلام، در قلب من در صحت این روایت اشکال است؛ اگر چه طرق بسیاری دارد. خدا بهتر می داند. امینی در پاسخ به سخن ابن کثیر قلب وی را مهر زده از سوی خدا می داند وگرنه با وجود این همه ادله انکار آن توسط قلب، بی معناست.
حدیث طیر را نه تنها علمای شیعه متواتر و قطعی الصدور می دانند، گروهی از حافظان و محدثین بزرگ اهل سنت نیز صحت و اعتبار آن را تأیید نموده اند. و تصریح دارند که این حدیث بروشنی بر این مطلب دلالت دارد که علی علیه السلام محبوبترین آفریدگان در نظر خداست . آنان به چند طریق از صحابه با مضامین نزدیک به هم این حدیث را نقل کرده اند از جمله:
ابن کثیر نیز گفته است که فقط ۹۰ نفر راوی، این حدیث را از انس بن مالک نقل کرده اند البته وی می گوید:«در یک کلام، در قلب من در صحت این روایت اشکال است؛ اگر چه طرق بسیاری دارد. خدا بهتر می داند. امینی در پاسخ به سخن ابن کثیر قلب وی را مهر زده از سوی خدا می داند وگرنه با وجود این همه ادله انکار آن توسط قلب، بی معناست.
wikishia: حدیث_طیر_مشوی
[ویکی اهل البیت] یکی از دلایل تقدم و افضلیت امام علی (علیه السلام) بر صحابه رسول الله (صلی الله علیه و آله) و کافه افراد خلق، حدیثی است صحیح و متواتر به نام «حدیث طیر مَشویّ» (مرغ بریان) که «انس بن مالک» صحابی و خدمتکار پیامبر اکرم روایت نموده و محدثین شیعه و سنی آن را از طرق گوناگون، به اسناد معتبر نقل کرده اند.
ابو عبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی صاحب «سنن نسائی» در خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) متن «حدیث طیر» را چنین آورده است:
«اخبرنا زکریا بن یحیی قال: اخبرنا مشهر بن عبدالملک عن عیسی بن عمر عن السدی عن انس بن مالک: أن النبی صلی الله علیه و سلم کان عنده طائر فقال: اللهم ائتنی بأحب خلقک الیک یأکل معی من هذا الطیر. فجاء ابوبکر فردّه ثم جاء عمر فردّه ثم جاء علی فأذن له» یعنی: (برای پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مرغی آورده بودند. آن حضرت فرمود: خدایا! محبوب ترین خلق خود را نزد من بفرست تا از این مرغ بخورد. پس ابوبکر آمد ولی پیامبر او را نپذیرفت، بعد عمر آمد. او را هم نپذیرفت ولی وقتی علی (علیه السلام) آمد اجازه فرمود داخل شود.)
علاء الدین علی متقی هندی در «کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال» حدیث انس بن مالک را با مختصر اختلاف لفظی به سه صورت از ابن عساکر دمشقی روایت کرده است؛ ترجمه حدیث چنین است:
«عمرو بن دینار از انس بن مالک چنین روایت کرده است: با رسول الله در باغی بودیم. مرغ بریانی به ما هدیه کردند. پس پیغمبر فرمود: خدایا کسی را که از همه خلق بیشتر دوست داری نزد من بفرست. پس علی بن ابی طالب بیامد و خواست نزد پیغمبر رود. من گفتم پیغمبر اکنون کاری دارد و مشغول است. پس او برگشت و بعد از ساعتی باز آمد و دق الباب نمود. خواستم مثل دفعه پیش او را برگردانم اما رسول الله فرمود: ای انس در را به روی علی بگشا او را زیاد معطل کردی. گفتم ای فرستاده خدا طمع داشتم آن مرد یکی از انصار باشد. پس علی بن ابی طالب درآمد و با پیغمبر از آن مرغ بریان تناول کرد».
«حدیث طیر» را نه تنها علمای شیعه متواتر و قطعی الصدور می دانند بلکه گروهی از حافظان و محدثین بزرگ اهل سنت نیز صحت و اعتبار آن را تأیید نموده اند. به علاوه بعض مشاهیر شیعه و سنی کتاب هایی در شرح الفاظ و اسناد این حدیث تألیف کرده اند مانند:
1.ابوجعفر جریر طبری مورخ و محدث مشهور (م 310 ق).
ابو عبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی صاحب «سنن نسائی» در خصائص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) متن «حدیث طیر» را چنین آورده است:
«اخبرنا زکریا بن یحیی قال: اخبرنا مشهر بن عبدالملک عن عیسی بن عمر عن السدی عن انس بن مالک: أن النبی صلی الله علیه و سلم کان عنده طائر فقال: اللهم ائتنی بأحب خلقک الیک یأکل معی من هذا الطیر. فجاء ابوبکر فردّه ثم جاء عمر فردّه ثم جاء علی فأذن له» یعنی: (برای پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مرغی آورده بودند. آن حضرت فرمود: خدایا! محبوب ترین خلق خود را نزد من بفرست تا از این مرغ بخورد. پس ابوبکر آمد ولی پیامبر او را نپذیرفت، بعد عمر آمد. او را هم نپذیرفت ولی وقتی علی (علیه السلام) آمد اجازه فرمود داخل شود.)
علاء الدین علی متقی هندی در «کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال» حدیث انس بن مالک را با مختصر اختلاف لفظی به سه صورت از ابن عساکر دمشقی روایت کرده است؛ ترجمه حدیث چنین است:
«عمرو بن دینار از انس بن مالک چنین روایت کرده است: با رسول الله در باغی بودیم. مرغ بریانی به ما هدیه کردند. پس پیغمبر فرمود: خدایا کسی را که از همه خلق بیشتر دوست داری نزد من بفرست. پس علی بن ابی طالب بیامد و خواست نزد پیغمبر رود. من گفتم پیغمبر اکنون کاری دارد و مشغول است. پس او برگشت و بعد از ساعتی باز آمد و دق الباب نمود. خواستم مثل دفعه پیش او را برگردانم اما رسول الله فرمود: ای انس در را به روی علی بگشا او را زیاد معطل کردی. گفتم ای فرستاده خدا طمع داشتم آن مرد یکی از انصار باشد. پس علی بن ابی طالب درآمد و با پیغمبر از آن مرغ بریان تناول کرد».
«حدیث طیر» را نه تنها علمای شیعه متواتر و قطعی الصدور می دانند بلکه گروهی از حافظان و محدثین بزرگ اهل سنت نیز صحت و اعتبار آن را تأیید نموده اند. به علاوه بعض مشاهیر شیعه و سنی کتاب هایی در شرح الفاظ و اسناد این حدیث تألیف کرده اند مانند:
1.ابوجعفر جریر طبری مورخ و محدث مشهور (م 310 ق).
wikiahlb: حدیث_طیر_مشوی