[ویکی فقه] حدیث باب مدینة العلم. علمای اسلام متفقند که امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) از دیگر صحابه رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) عالم تر و در احکام الهی و تفسیر رموز قرآن و سنت از آنان داناتر و در فقه و قضاء بصیرتر و عادل تر بود.
خواص یاران پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) مثل ام سلمه و عایشه، همسران وی، و سلمان فارسی و انس بن مالک و عمر بن الخطاب و عبدالله بن عباس و معاویة بن ابی سفیان و عبدالله بن مسعود و بریدة بن الحصیب و جابر بن عبدالله و عدی بن خاتم و ابو سعید خدری ... هر یک ضمن احادیثی این امر را اثبات کرده اند. اما این راز مکتوم مانده است که وی این همه دانش را در علوم عقلی و نقلی و رزمی کجا و چه وقت از چه کسی آموخته بود تا حدی که بتواند سخنگو و سفیر و کاتب وحی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) شود و خطبه ها و اشعار و فتاوی او سرمشق فصحای عرب و راهنمای داوران و داورسان مسلمان گردد.
خواص یاران پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) مثل ام سلمه و عایشه، همسران وی، و سلمان فارسی و انس بن مالک و عمر بن الخطاب و عبدالله بن عباس و معاویة بن ابی سفیان و عبدالله بن مسعود و بریدة بن الحصیب و جابر بن عبدالله و عدی بن خاتم و ابو سعید خدری ... هر یک ضمن احادیثی این امر را اثبات کرده اند. اما این راز مکتوم مانده است که وی این همه دانش را در علوم عقلی و نقلی و رزمی کجا و چه وقت از چه کسی آموخته بود تا حدی که بتواند سخنگو و سفیر و کاتب وحی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) شود و خطبه ها و اشعار و فتاوی او سرمشق فصحای عرب و راهنمای داوران و داورسان مسلمان گردد.
[ویکی شیعه] حدیث باب مدینة العلم. حدیث مَدینةُ العِلْم، حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که در آن خود را شهر علم و علی(ع) را دروازه آن شهر می خواند. این حدیث از ادلّه متکلمان شیعه برای اثبات مرجعیت دینی امام علی(ع) بعد از پیامبر(ص) است.
حدیث مدینه العلم با تعابیر مختلفی از راویان نقل شده است، از جمله:
حدیث مدینه العلم با تعابیر مختلفی از راویان نقل شده است، از جمله:
[ویکی فقه] علمای اسلام متفقند که امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) از دیگر صحابه رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) عالم تر و در احکام الهی و تفسیر رموز قرآن و سنت از آنان داناتر و در فقه و قضاء بصیرتر و عادل تر بود.
خواص یاران پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) مثل ام سلمه و عایشه، همسران وی، و سلمان فارسی و انس بن مالک و عمر بن الخطاب و عبدالله بن عباس و معاویة بن ابی سفیان و عبدالله بن مسعود و بریدة بن الحصیب و جابر بن عبدالله و عدی بن خاتم و ابو سعید خدری ... هر یک ضمن احادیثی این امر را اثبات کرده اند. اما این راز مکتوم مانده است که وی این همه دانش را در علوم عقلی و نقلی و رزمی کجا و چه وقت از چه کسی آموخته بود تا حدی که بتواند سخنگو و سفیر و کاتب وحی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) شود و خطبه ها و اشعار و فتاوی او سرمشق فصحای عرب و راهنمای داوران و داورسان مسلمان گردد.
علم امام علی
علمای امامیه به استناد احادیث وارده از طرق شیعی و سنی، علم علی (علیه السّلام) را مانند سایر فضائل و خصایص او موثوب و فطری و ممد از صحبت و تربیت رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) می دانند. آنان عقیده دارند که علی (علیه السّلام) آموزگاری جز خاتم الانبیاء و درس و مشقی جز قرآن و حدیث نداشته ورد خلوت و جلوت و سفر و حضر پیوسته از رشحات فیض تعلیم و ارشاد رسول الله بهره مند بوده و رموز ولایت و رهبری را از پسر عم خود فرا گرفته است.
امام علی رازدار پیامبر
وقتی کودک بود بر دوش مصطفی یا دست در دست او به دشت ها و دره های بطحاء می رفت و هر چه در نظرش مجهول می آمد از حضرتش می پرسید و پاسخ می گرفت. رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در کودکی او را از پدرش ابوطالب بگرفت و پسرخوانده و عضو خانواده خود ساخت، علاقه اش به علی (علیه السّلام) تا حدی بود که در خلوتگاه غار حراء او را با خود می برد. بعد از بعثت و در کشاکش کارشکنی های قریش علی نوجوان سایه وار دنبال پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) رفت و در برابر هر حادثه خود را سپر او می ساخت.
نگهبان پیامبر
...
خواص یاران پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) مثل ام سلمه و عایشه، همسران وی، و سلمان فارسی و انس بن مالک و عمر بن الخطاب و عبدالله بن عباس و معاویة بن ابی سفیان و عبدالله بن مسعود و بریدة بن الحصیب و جابر بن عبدالله و عدی بن خاتم و ابو سعید خدری ... هر یک ضمن احادیثی این امر را اثبات کرده اند. اما این راز مکتوم مانده است که وی این همه دانش را در علوم عقلی و نقلی و رزمی کجا و چه وقت از چه کسی آموخته بود تا حدی که بتواند سخنگو و سفیر و کاتب وحی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) شود و خطبه ها و اشعار و فتاوی او سرمشق فصحای عرب و راهنمای داوران و داورسان مسلمان گردد.
علم امام علی
علمای امامیه به استناد احادیث وارده از طرق شیعی و سنی، علم علی (علیه السّلام) را مانند سایر فضائل و خصایص او موثوب و فطری و ممد از صحبت و تربیت رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) می دانند. آنان عقیده دارند که علی (علیه السّلام) آموزگاری جز خاتم الانبیاء و درس و مشقی جز قرآن و حدیث نداشته ورد خلوت و جلوت و سفر و حضر پیوسته از رشحات فیض تعلیم و ارشاد رسول الله بهره مند بوده و رموز ولایت و رهبری را از پسر عم خود فرا گرفته است.
امام علی رازدار پیامبر
وقتی کودک بود بر دوش مصطفی یا دست در دست او به دشت ها و دره های بطحاء می رفت و هر چه در نظرش مجهول می آمد از حضرتش می پرسید و پاسخ می گرفت. رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در کودکی او را از پدرش ابوطالب بگرفت و پسرخوانده و عضو خانواده خود ساخت، علاقه اش به علی (علیه السّلام) تا حدی بود که در خلوتگاه غار حراء او را با خود می برد. بعد از بعثت و در کشاکش کارشکنی های قریش علی نوجوان سایه وار دنبال پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) رفت و در برابر هر حادثه خود را سپر او می ساخت.
نگهبان پیامبر
...
wikifeqh: حدیث_مدینه_علم
[ویکی شیعه] حدیث مَدینةُ العِلْم، حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که در آن خود را شهر علم و علی(ع) را دروازه آن شهر عنوان کرده است. این حدیث از ادلّه متکلمان شیعه برای اثبات مرجعیت دینی امام علی(ع) بعد از پیامبر(ص) است.
حدیث مدینه العلم با تعابیر مختلفی از راویان نقل شده است، از جمله:
أنا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیأت الباب؛ من شهر دانش ام و علی دروازه آن است؛ هر کس دانش می جوید، باید از آن دروازه وارد شود.
حدیث مدینه العلم با تعابیر مختلفی از راویان نقل شده است، از جمله:
أنا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد العلم فلیأت الباب؛ من شهر دانش ام و علی دروازه آن است؛ هر کس دانش می جوید، باید از آن دروازه وارد شود.
wikishia: حدیث_باب_مدینة_العلم