حاشیه المظفر علی المکاسب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حاشیة المظفر علی المکاسب (کتاب). کتاب " حاشیة المظفر علی المکاسب " تألیف علامه محقق آیة الله شیخ محمد رضا مظفر قدس سره دارای دو بخش حاشیه بر خیارات و حاشیه بر بیع می باشد .
عالم وارسته، آیت الله شیخ محمد رضا مظفر ، روز پنجم شعبان سال۱۳۲۲هجری قمری در نجف اشرف در خاندان علم و کمال به دنیا آمد.پدرش فقیه و مجتهد بزرگ، شیخ محمد بن عبد الله از علماء و مراجع تقلید عصر خود بود.مادرش نیز دختر علامۀ بزرگ، عبد الحسین طریحی ( ۱۲۳۵- ۱۲۹۳ هجری قمری) بود. شیخ مظفر به دیدار پدر موفق نگردید و تقریبا ۵ ماه بعد از فوت پدر به دنیا آمد.ایشان در خاندانی بزرگ تحت سرپرستی دو برادر محقق و دانشمندش شیخ عبد النبی و شیخ محمد حسن به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و طولی نکشید که در محضر استادان بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف مراحل عالی اصول و فقه و فلسفه را به پایان رسانید.او در مسیر کسب دانش، تنها به علوم دینی بسنده نکرد و به فراگیری دانش های نوین چون حساب ، هندسه ، جبر ، هیئت و عروض روی آورد و در ۲۱ سالگی با بهره گیری از سبکی نو و قالبی جدید کتابی در علم عروض به رشتۀ تحریر درآورد.او همپای فرهنگ معاصر گام برمی داشت و آن زمان که هنوز سخنی از فرهنگ نو در حوزۀ علمیّۀ نجف مطرح نبود و یا به ندرت از آن یاد می شد، با تعالیم و مشخصه های آن آشنا بود و با آنکه سنین جوانی را می گذراند، سعی در آشنا ساختن حوزویان با فرهنگ نوین داشت.

[ویکی فقه] حاشیه المظفر علی المکاسب (کتاب). کتاب " حاشیة المظفر علی المکاسب " تألیف علامه محقق آیة الله شیخ محمد رضا مظفر قدس سره دارای دو بخش حاشیه بر خیارات و حاشیه بر بیع می باشد .
عالم وارسته، آیت الله شیخ محمد رضا مظفر ، روز پنجم شعبان سال۱۳۲۲هجری قمری در نجف اشرف در خاندان علم و کمال به دنیا آمد.پدرش فقیه و مجتهد بزرگ، شیخ محمد بن عبد الله از علماء و مراجع تقلید عصر خود بود.مادرش نیز دختر علامۀ بزرگ، عبد الحسین طریحی ( ۱۲۳۵- ۱۲۹۳ هجری قمری) بود. شیخ مظفر به دیدار پدر موفق نگردید و تقریبا ۵ ماه بعد از فوت پدر به دنیا آمد.ایشان در خاندانی بزرگ تحت سرپرستی دو برادر محقق و دانشمندش شیخ عبد النبی و شیخ محمد حسن به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و طولی نکشید که در محضر استادان بزرگ حوزۀ علمیّۀ نجف اشرف مراحل عالی اصول و فقه و فلسفه را به پایان رسانید.او در مسیر کسب دانش، تنها به علوم دینی بسنده نکرد و به فراگیری دانش های نوین چون حساب ، هندسه ، جبر ، هیئت و عروض روی آورد و در ۲۱ سالگی با بهره گیری از سبکی نو و قالبی جدید کتابی در علم عروض به رشتۀ تحریر درآورد.او همپای فرهنگ معاصر گام برمی داشت و آن زمان که هنوز سخنی از فرهنگ نو در حوزۀ علمیّۀ نجف مطرح نبود و یا به ندرت از آن یاد می شد، با تعالیم و مشخصه های آن آشنا بود و با آنکه سنین جوانی را می گذراند، سعی در آشنا ساختن حوزویان با فرهنگ نوین داشت.
درباره کتاب
۱- حاشیة خیارات: این بخش عبارت است از دفتری در قطعه بزرگ که در صفحه اولش نام آن آمده و پس از آوردن محتویات حاشیه را ذکر کرده. ۲- حاشیة بیع: این بخش مجموعه أوراقی است نا منظم که حاشیه بر قسم بزرگی از کتاب بیع شیخ انصاری قدّس سرّه را تشکیل می دهد، گویا برخی از آن ها چک نویسند چرا که در آنها خط خوردگی و حذف بسیار به چشم می خورد، گفتنی است که در کتاب هایی که در آنها به شرح حال ایشان پرداخته شده این اثر از تألیفات و آثار ایشان شمرده نشده، اما با توجه به قرائن و مؤیداتی که وجود دارد می توان گفت این اثر منسوب به ایشان است:قرینه از این قرار است که خود شیخ رحمه الله در ابتدای حاشیة خیارات، وقتی که فرق میان مصدر و اسم مصدر را بیان میکنند بر این مطلب صراحت دارند، عبارت ایشان در آنجا اینگونه است:« کما أوضحنا ذلک فی أول البیع فراجع»،( مراجعه شود به حاشیه خیارات) اگر به آن صفحات در حاشیه بیع مراجعه کنید بحث مفصلی درباره تفاوت میان مصدر و اسم مصدر را خواهید یافت، همچنین در بحث خیارات مطلبی را به بحث معاطاة حواله میدهند و می گویند:« قد تقدم منا فی المعاطاة و غیرها». گذشته از اینکه این نوشته ها به خط خود ایشان و در میان برگه های ایشان بوده، و در شیوه نگارش نیز با نوشته های دیگر ایشان یکی است. ناگفته نماند که بخش پایانی حاشیه بیع که از شرائط عوضین آغاز می شود در سال ۱۳۶۱ ه نوشته شده، و این پس از کتابت حاشیه خیارات در تاریخ ۱۳۵۲ ه است.
روش تحقیق
به دلیل قدیمی بودن روش نگارش مؤلف رحمه الله در این حاشیه و پاراگراف بندی نکردن و جمله بندی نکردن متون، گروه تحقیق آن را به شیوه روز درآورده و آن را پاراگراف بندی و جمله بندی نمودند، و به هر تغییری اعم از تصحیح و یا إضافه کردن در حاشیه متن و یا در میان پرانتز اشاره شده، مگر در جایی که تغییر از نوع دست بردن در رسم الخط کلمات بوده. ضمنا برای آسان سازی و بهره بیشتر مصادر آیات و روایات را در حاشیه متن آورده ایم.

پیشنهاد کاربران

بپرس