جهاد و فرجام نیک

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جهاد و فرجام نیک (قرآن). خداوند در قرآن کریم برای مجاهدان در راه خدا فرجام نیکی را پیش بینی میکند.
پیروزی یا شهادت در عرصه جهاد ، دو فرجام نیک، در نگاه مؤمنان مجاهد است. . قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنیین.. بگو: «آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟! (: یا پیروزی یا شهادت) ولی ما انتظار داریم که خداوند، عذابی از سوی خودش (در آن جهان) به شما برساند، یا (در این جهان) به دست ما (مجازات شوید) اکنون که چنین است، شما انتظار بکشید، ما هم با شما انتظار می کشیم! » مقصود آیه، یکی از دو خصلت پسندیده است: یا غلبه و دستیابی به غنیمت یا شهادت با پاداش دایمی. مقصود از (حسنیین) حسنه و مصیبت است به دلالت اینکه در آیه اول حکایت می کرد که منافقین از اینکه به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم خیری برسد ناراحت می شدند، و از اینکه به آن جناب شر و مصیبت برسد خوشحال می گردیدند، و می گفتند خوب شد ما قبلا حواسمان را جمع کرده بودیم، و خود را دچار این ناملایمات نساختیم. چون از این کلام بر می آید که منافقین در حال انتظار بودند که ببینند بر سر مسلمانان چه می آید، آیا شکست می خورند و یا پیروز می شوند پس معلوم می شود" احدی الحسنیین" در آیه یکی از آن دو پیش آمد است که منافقان در انتظارش بودند.
معنای حسنیین
خواهی گفت چطور قرآن کریم مصیبت را هم حسنه خوانده و آن را با حسنه" حسنیین" نامیده؟ در جواب می گوییم: از نظر دینی حسنه و مصیبت هر دو حسنه اند، چون اگر حسنه، حسنه است برای این است که پیروزی و غنیمت در دنیا و اجر عظیم در آخرت است و اگر مصیبت حسنه است آنهم برای این است که شکست خوردن و کشته شدن و هر رنج و محنت دیگری که به انسان برسد مورد رضای خدا و باعث اجری ابدی و سرمدی است، پس هر دو حسنه اند. و معنای آیه این است که: ما و شما هر یک منتظر عذاب و گرفتاری طرف مقابل خود هستیم، با تفاوت اینکه آن عذاب و گرفتاری که شما برای ما آن را آرزو می کنید در حقیقت خیر ماست، زیرا شما در باره ما انتظار یکی از دو احتمال را می کشید، یا غلبه بر دشمن و مراجعت با غنیمت و یا کشته شدن در راه خدا. ولی ما برای شما انتظار عذاب خدا را می کشیم، و آرزو داریم که یا با عذاب های سماوی و یا بدست خود ما شما را نابود کند، مثلا به ما دستور دهد زمین را از لوث وجود شما پاک سازیم، پس ما در هر حال رستگار و شما در هر حال هالکید، پس انتظار بکشید که ما هم با شما در انتظاریم، این بود آن جواب دوم. در آیه ای که زبان حال منافقین را بیان می کرد حسنه و مصیبت را تنها به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نسبت می داد، ولی در آیه دوم که جواب اول آنان است و در آیه سوم که متضمن جواب دوم ایشان بود رسیدن به حسنه و مصیبت را به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم و همه مؤمنان نسبت داد، و این بخاطر آن بود که در مقام جواب از نظر خدا و واقع، حسنه و مصیبت مؤمنین حسنه و مصیبت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم نیز هست چون مؤمنین با آن جناب ملازمت و مشارکت دارند.

پیشنهاد کاربران

بپرس