[ویکی فقه] اعیاد و جشن های بسیاری با صبغه و رنگ دینی و مذهبی برگزار می گردد.
برخی از مسلمانان در اول و دوم محرّم به مناسبت سالگرد هجرت پیامبر از مکه به مدینه جشن می گیرند هر چند که این هجرت در ماه ربیع الاول واقع شده و بعداً در سال هفتم هجری به دستور عمر آن را در اول محرّم ، که آغاز سال قمری است ، تاریخ گذاری کردند (برای مواردی از برگزاری این جشن به این منابع رجوع کنید ).
عاشورا
گروه هایی از مسلمانان سنّی در روز دهم محرّم روزه می گیرند و حتی رفتارهای جشنی از خود بروز می دهند (برای نمونه ای روشن در مراکش به این منبع و در تونس به این منبع رجوع کنید).حتی در برخی منابع شمار زیادی از مناسبت ها را به روز عاشورا مربوط دانسته اند لیکن با این وصف و نیز حتی اگر روایاتی که در باره جواز روزه گرفتن در عاشورا از قول پیامبر وارد شده درست باشند (برای نقد به این منبع رجوع کنید ) به هیچ روی بر کارکرد جشنی این عمل در اسلام دلالت ندارند.از سوی دیگر شواهدی در دست است که نشان می دهد بنی امیه از روی دشمنی با اهل بیت پیامبر و به انگیزه فرو کاستن تأثیر شهادت حسین بن علی علیه السلام ، بر عید گرفتن این روز تأکید داشتند و کارکرد جشنی را به عنوان ترفندی سیاسی و تبلیغاتی بر عاشورا بار کرده اند.
خروج از ماه صفر
برخی مسلمانان به ویژه شیعیان ایران ، عراق ، هند و پاکستان ، سپری شدن ماه صفر را که به زعم آنان ماه غم و اندوه است جشن می گیرند.در کربلا، زنان کوزه هایی حاوی زغال ، آب و نمک و پول خرد را برای رفع شر و دفع نحوست از بام خانه به داخل کوچه پرت می کرده اند.
میلاد پیامبر
...
برخی از مسلمانان در اول و دوم محرّم به مناسبت سالگرد هجرت پیامبر از مکه به مدینه جشن می گیرند هر چند که این هجرت در ماه ربیع الاول واقع شده و بعداً در سال هفتم هجری به دستور عمر آن را در اول محرّم ، که آغاز سال قمری است ، تاریخ گذاری کردند (برای مواردی از برگزاری این جشن به این منابع رجوع کنید ).
عاشورا
گروه هایی از مسلمانان سنّی در روز دهم محرّم روزه می گیرند و حتی رفتارهای جشنی از خود بروز می دهند (برای نمونه ای روشن در مراکش به این منبع و در تونس به این منبع رجوع کنید).حتی در برخی منابع شمار زیادی از مناسبت ها را به روز عاشورا مربوط دانسته اند لیکن با این وصف و نیز حتی اگر روایاتی که در باره جواز روزه گرفتن در عاشورا از قول پیامبر وارد شده درست باشند (برای نقد به این منبع رجوع کنید ) به هیچ روی بر کارکرد جشنی این عمل در اسلام دلالت ندارند.از سوی دیگر شواهدی در دست است که نشان می دهد بنی امیه از روی دشمنی با اهل بیت پیامبر و به انگیزه فرو کاستن تأثیر شهادت حسین بن علی علیه السلام ، بر عید گرفتن این روز تأکید داشتند و کارکرد جشنی را به عنوان ترفندی سیاسی و تبلیغاتی بر عاشورا بار کرده اند.
خروج از ماه صفر
برخی مسلمانان به ویژه شیعیان ایران ، عراق ، هند و پاکستان ، سپری شدن ماه صفر را که به زعم آنان ماه غم و اندوه است جشن می گیرند.در کربلا، زنان کوزه هایی حاوی زغال ، آب و نمک و پول خرد را برای رفع شر و دفع نحوست از بام خانه به داخل کوچه پرت می کرده اند.
میلاد پیامبر
...
wikifeqh: جشن_های_مذهبی