[ویکی فقه] جاودانگی آخرت (قرآن). پروردگار در قرآن کریم عالم آخرت و همه نعمات و آفریده هایی که در آن هست را جاودانه و ابدی بیان می فرمایند.
بر اساس نص صریح قرآن، زمین آخرت جاوید و همیشگی است.فاما الذین شقوا ففی النار... • خــلدین فیها مادامت السمـوت والارض... • واما الذین سعدوا ففی الجنة خــلدین فیها مادامت السمـوت والارض..(و اما کسانی که تیره بخت شده اند در آتش فریاد و ناله ای دارند •تا آسمانها و زمین برجاست در آن ماندگار خواهند بود مگر آنچه پروردگارت بخواهد زیرا پروردگار تو همان کند که خواهد •و اما کسانی که نیکبخت شده اند تا آسمانها و زمین برجاست در بهشت جاودانند مگر آنچه پروردگارت بخواهد (که این) بخششی است که بریدنی نیست.) مقصود از «الارض»، زمین آخرت است که غیر از زمین دنیاست.
عذاب آخرت
عذاب اخروی، همیشگی و دائمی است.... ولعذاب الاخرة اشد وابقی (و این گونه هر که را به افراط گراییده و به نشانه های پروردگارش نگرویده است سزا می دهیم و قطعا شکنجه آخرت سخت تر و پایدارتر است.) «اشاره به این است که: گنهکاران دو دسته اند: گروهی گناهان محدودی دارند و ترسی از خدا در دل، یعنی رابطه خود را به کلّی با پروردگار نبریده اند اگر فرضاً ظلم و ستمی می کند بر یتیم و بینوا روا نمی دارد، و در عین حال خود را مقصر می شمرد و در پیشگاه خدا روسیاه می داند بدون شک چنین فردی گنهکار است و مستحق مجازات، اما با کسی که بی حساب گناه می کند و هیچ قید و شرطی برای گناه قائل نیست و گاهی به انجام گناه افتخار می کند و یا گناه را کوچک می شمرد، فرق بسیار دارد؛ چرا که دسته اول ممکن است سرانجام در مقام توبه و جبران برآیند، اما آنها که در گناه اسراف می کنند، توبه آنها بسیار بعید است.»
در کتب آسمانی
پیش از قرآن جاودانگی جهان آخرت در کتابهای آسمانی مطرح شده بود.والاخرة خیر وابقی• ان هـذا لفی الصحف الاولی (با آنکه (جهان) آخرت نیکوتر و پایدارتر است •قطعا در صحیفه های گذشته این (معنی) هست.) «کلمه ((هذا)) اشاره است به مطلبی که از آیه ((قد افلح من تزکی )) تا تمام چهار آیه بیان می کرد، می فرماید آنچه گفته شد در صحف اولی هم گفته بودیم .ولی بعضی از مفسرین گفته اند کلمه مذکور اشاره است به مضمون آیه اخری که می فرمود: ((آخرت بهتر و باقی تر است )).بعضی از مفسرین در این آیه گفته اند قرآن کریم نخست فرموده این مطالب در صحف اولی بود، و بعد آن را بیان نموده، می فرماید: منظورم صحف ابراهیم و موسی است، و اینکه این اجمال و تفصیل احترام و بزرگداشتی از آن صحف است بر کسی پوشیده نیست .»
ابدیت آخرت
...
بر اساس نص صریح قرآن، زمین آخرت جاوید و همیشگی است.فاما الذین شقوا ففی النار... • خــلدین فیها مادامت السمـوت والارض... • واما الذین سعدوا ففی الجنة خــلدین فیها مادامت السمـوت والارض..(و اما کسانی که تیره بخت شده اند در آتش فریاد و ناله ای دارند •تا آسمانها و زمین برجاست در آن ماندگار خواهند بود مگر آنچه پروردگارت بخواهد زیرا پروردگار تو همان کند که خواهد •و اما کسانی که نیکبخت شده اند تا آسمانها و زمین برجاست در بهشت جاودانند مگر آنچه پروردگارت بخواهد (که این) بخششی است که بریدنی نیست.) مقصود از «الارض»، زمین آخرت است که غیر از زمین دنیاست.
عذاب آخرت
عذاب اخروی، همیشگی و دائمی است.... ولعذاب الاخرة اشد وابقی (و این گونه هر که را به افراط گراییده و به نشانه های پروردگارش نگرویده است سزا می دهیم و قطعا شکنجه آخرت سخت تر و پایدارتر است.) «اشاره به این است که: گنهکاران دو دسته اند: گروهی گناهان محدودی دارند و ترسی از خدا در دل، یعنی رابطه خود را به کلّی با پروردگار نبریده اند اگر فرضاً ظلم و ستمی می کند بر یتیم و بینوا روا نمی دارد، و در عین حال خود را مقصر می شمرد و در پیشگاه خدا روسیاه می داند بدون شک چنین فردی گنهکار است و مستحق مجازات، اما با کسی که بی حساب گناه می کند و هیچ قید و شرطی برای گناه قائل نیست و گاهی به انجام گناه افتخار می کند و یا گناه را کوچک می شمرد، فرق بسیار دارد؛ چرا که دسته اول ممکن است سرانجام در مقام توبه و جبران برآیند، اما آنها که در گناه اسراف می کنند، توبه آنها بسیار بعید است.»
در کتب آسمانی
پیش از قرآن جاودانگی جهان آخرت در کتابهای آسمانی مطرح شده بود.والاخرة خیر وابقی• ان هـذا لفی الصحف الاولی (با آنکه (جهان) آخرت نیکوتر و پایدارتر است •قطعا در صحیفه های گذشته این (معنی) هست.) «کلمه ((هذا)) اشاره است به مطلبی که از آیه ((قد افلح من تزکی )) تا تمام چهار آیه بیان می کرد، می فرماید آنچه گفته شد در صحف اولی هم گفته بودیم .ولی بعضی از مفسرین گفته اند کلمه مذکور اشاره است به مضمون آیه اخری که می فرمود: ((آخرت بهتر و باقی تر است )).بعضی از مفسرین در این آیه گفته اند قرآن کریم نخست فرموده این مطالب در صحف اولی بود، و بعد آن را بیان نموده، می فرماید: منظورم صحف ابراهیم و موسی است، و اینکه این اجمال و تفصیل احترام و بزرگداشتی از آن صحف است بر کسی پوشیده نیست .»
ابدیت آخرت
...
wikifeqh: جاودانگی_آخرت_(قرآن)