[ویکی فقه] تکامل پذیری فهم قرآن. فهم قرآن کریم، تکامل پذیر می باشد. در این مقاله به مراحل و مراتب و کیفیت این تکامل می پردازیم.
فهم قرآن، تکامل پذیر است. انبیای الهی آمده اند گنجینه های فکر و عقل بشر را بشورانند تا انسان های با فطرتی شکوفا، اصول و معارف ثابت دین را دریابند و خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلّم) با معجزه ختمیه خود، قرآن، برترین، ژرفترین و دقیقترین معارف الهی را از نزد «مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ»؛ خداوند مالک مقتدر و از مقام «لَدُنْ» برای بشر به ارمغان آورد.آیات قرآن کریم با دست اعجاز الهی به گونه ای تنظیم شده که تا پایان جهان، معارف نورانی آن فرا راه انسان است و در هر زمان، فهم از قرآن چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی در تکامل و زیادشدن است. هر چه فطرت انسان ها شکوفاتر می شود و عقل و علم آنان از انسان و جهان، افزون تر می گردد، فهم از قرآن نیز شکوفاتر می شود و نه تنها تعداد یافته های او از این کتاب جاودانه رو به فراوانی می نهد که فهم های گذشته او نیز ژرفتر و پر فروغتر می گردد.
← حالات خداوند
طرز تفکر اخباریگری در فهم روایات این است که: ما باید تابع فهم افراد ساده یا متوسطین از مسلمانان صدر اسلام باشیم و هر چه آنان از آن روایات فهمیدند، همان را حفظ نموده، عمل کنیم.این طرز تفکر نه تنها در فهم روایات، که در فهم قرآن کریم نیز مورد قبول نیست، زیرا فهم ها مختلف هستند و وحی الهی همانند باران رحمتی است که از آسمان غیب می بارد. و دل های مفسران همانند ظرف های گوناگون که هر کس به اندازه ظرفیت خود بهره می برد، شاید آیندگان بتوانند معارف الهی را چه در قرآن و چه در روایات اهل بیت عصمت و طهارت، به نحو دقیق تر و عمیق تری از گذشتگان خود بفهمند و آیات الهی نیز به گونه ای است که فهم هر مرتبه از آن، راه را برای فهم مرتبه های بالاتر هموار می سازد.
← هماهنگی درجات قرآن و عترت
پیرامون تکامل پذیری فهم قرآن تذکر نکاتی ضروری می نماید:
← حقیقت علم
...
فهم قرآن، تکامل پذیر است. انبیای الهی آمده اند گنجینه های فکر و عقل بشر را بشورانند تا انسان های با فطرتی شکوفا، اصول و معارف ثابت دین را دریابند و خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلّم) با معجزه ختمیه خود، قرآن، برترین، ژرفترین و دقیقترین معارف الهی را از نزد «مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ»؛ خداوند مالک مقتدر و از مقام «لَدُنْ» برای بشر به ارمغان آورد.آیات قرآن کریم با دست اعجاز الهی به گونه ای تنظیم شده که تا پایان جهان، معارف نورانی آن فرا راه انسان است و در هر زمان، فهم از قرآن چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی در تکامل و زیادشدن است. هر چه فطرت انسان ها شکوفاتر می شود و عقل و علم آنان از انسان و جهان، افزون تر می گردد، فهم از قرآن نیز شکوفاتر می شود و نه تنها تعداد یافته های او از این کتاب جاودانه رو به فراوانی می نهد که فهم های گذشته او نیز ژرفتر و پر فروغتر می گردد.
← حالات خداوند
طرز تفکر اخباریگری در فهم روایات این است که: ما باید تابع فهم افراد ساده یا متوسطین از مسلمانان صدر اسلام باشیم و هر چه آنان از آن روایات فهمیدند، همان را حفظ نموده، عمل کنیم.این طرز تفکر نه تنها در فهم روایات، که در فهم قرآن کریم نیز مورد قبول نیست، زیرا فهم ها مختلف هستند و وحی الهی همانند باران رحمتی است که از آسمان غیب می بارد. و دل های مفسران همانند ظرف های گوناگون که هر کس به اندازه ظرفیت خود بهره می برد، شاید آیندگان بتوانند معارف الهی را چه در قرآن و چه در روایات اهل بیت عصمت و طهارت، به نحو دقیق تر و عمیق تری از گذشتگان خود بفهمند و آیات الهی نیز به گونه ای است که فهم هر مرتبه از آن، راه را برای فهم مرتبه های بالاتر هموار می سازد.
← هماهنگی درجات قرآن و عترت
پیرامون تکامل پذیری فهم قرآن تذکر نکاتی ضروری می نماید:
← حقیقت علم
...
wikifeqh: تکامل_پذیری_فهم_قرآن