[ویکی فقه] یکی از شبهاتی که در بحث مهدویت مطرح می شود ولادت حضرت می باشد که وقتی امام حسن عسکری (علیه السّلام) به شهادت رسیدند در هیچ یک از اهل خانه حضرت آثار حمل دیده نشده است لذا حضرت فرزندی نداشته است، ولی در پاسخ به این شبهه باید گفت: ولادت امام عصر (علیه السّلام) پنج سال قبل از شهادت امام حسن عسکری (سلام الله علیه) بوده است و همه علمای شیعه قائل به این مطلب هستند. این که گفته می شود آثار حمل در همسران امام حسن عسکری (علیه السّلام) پس از شهادت آن حضرت دلیل بر عدم ولادت امام عصر (علیه السّلام) است سخنی بی اساس می باشد. در زمان ولادت حضرت آثار حمل بر مادر حضرت ظاهر نشد به دلیل ترس از کشته شدن ایشان توسط حاکمان ظالم ولذا این مسئله ای محال و غیر ممکن و دلیل بر عدم ولادت نیست چنانکه درباره مادر حضرت موسی و مادر حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) ثابت است که آثار بارداری در آنها نیز آشکار نبوده است. علاوه بر این عالمان اهل تسنن در قرون متمادی نیز نسبت به ولادت آن حضرت تصریحات فراوانی داشته اند.
طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیه السّلام) متولد نشده است. چون پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه السّلام) آثار حمل در هیچ یک از اهل خانه امام حسن عسکری (علیه السّلام) هویدا نبود. به عبارت دیگر آشکار نبودن آثار حمل در هیچ یک از همسران حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام)، دلیل عدم ولادت امام زمان (ارواحنافداه) عنوان شده است. بخش مورد استناد روایت مورد سوال عبارت است از:لَمَّا دُفِنَ اَخَذَ السُّلْطَانُ وَ النَّاسُ فِی طَلَبِ وَلَدِهِ وَ کَثُرَ التَّفْتِیشُ فِی الْمَنَازِلِ وَ الدُّورِ وَ تَوَقَّفُوا عَنْ قِسْمَةِ مِیرَاثِهِ وَ لَمْ یزَلِ الَّذِینَ وُکِّلُوا بِحِفْظِ الْجَارِیةِ الَّتِی تُوُهِّمَ عَلَیهَا الْحَمْلُ لَازِمِینَ حَتَّی تَبَینَ بُطْلَانُ الْحَمْلِ فَلَمَّا بَطَلَ الْحَمْلُ عَنْهُنَّ قُسِمَ مِیرَاثُهُ بَینَ اُمِّهِ وَ اَخِیهِ جَعْفَرٍ وَ ادَّعَتْ اُمُّهُ وَصِیتَهُ.
کلینی رازی، محمد بن یعقوب (متوفای۳۲۸ ه)، اصول کافی، کافی ج۱، ص۵۰۵، ناشر:اسلامیه ، تهران ، الطبعة الثانیة، ۱۳۶۲ ه. ش.
اولا: اساسا شبهه، شبهه نادرستی است زیرا بر مبنای پیش فرضی غلط طراحی شده است. چرا که ولادت حضرت مهدی (علیه السّلام) حدود پنج سال قبل از شهادت پدرشان حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) بوده است نه پس از شهادت آن بزرگوار. ثانیا: روایت مورد استناد سوال کننده روایت اصطلاحی شیعه نیست که ناقل اولیه آن امام معصوم (علیه السّلام) باشد، بلکه صرفا حکایتی است که ناقل اولیه آن یک فرد ناصبی و دشمن اهل بیت (علیهم السّلام) است. پس نقل حکایت توسط او ارزشی برای شیعه ندارد. ثالثا: در کتاب کافی به ولادت حضرت امام مهدی (علیه السّلام) تصریح شده و بابی تحت عنوان «مولد الصاحب (علیه السّلام)» آمده است که در آن بیش از ۳۰ روایت در اثبات ولادت آن حضرت نقل شده است. گذشته از این، علمای متعددی از اهل سنت نیز قائل به ولادت حضرت مهدی (علیه السّلام) هستند.نکته آخر اینکه طبق شبهه و استدلال آن، عدم ولادت امام عصر (علیه السّلام) به دلیل عدم آشکار شدن آثار بارداری در مادر ایشان است و این استدلال با دو مسئله نقض می شود اول ولادت حضرت موسی و دوم ولادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)؛ زیرا برابر با منابع اهل سنت، نه در مادر حضرت موسی و نه در مادر حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم)، آثار بارداری آشکار نبوده است. برای پاسخ به این شبهه ابتدا پاسخ های حّلی و سپس پاسخ های نقضی ارائه می گردد.
← پاسخ های حلّی
اشعه های خورشید دوازدهمین حجت خداوند در سحرگاه نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری قمری در خانه امام حسن عسکری (سلام الله علیه) بر تارک دنیا تابید و مژده دوازدهمین حجت حق را نوید داد. نام مادر گرامی اش نرجس خاتون (سلام الله علیها) می باشد. ولادت آخرین ذخیره الهی امری مسلم و قطعی بوده و هیج شکی و شبهه ای در این مورد راه ندارد. روایات اهل بیت (علیهم السّلام) بر این امر مهم گواه بوده و بر یقین انسان می افزاید. نه تنها روایات و تصریحات علمای امامیه نسبت به ولادت آن حضرت به مقداری کافی وجود دارد، بلکه عالمان اهل تسنن در قرون متمادی نیز نسبت به ولادت آن حضرت تصریحات فراوانی داشته اند که در این نوشته به نظرات پنجاه تن از اندیشمندان و بزرگان اهل تسنن پیرامون ولادت امام زمان (سلام الله علیه) اشاره می شود:
← دیدگاه مسعودی
...
طبق آنچه در کتاب کافی آمده، حضرت مهدی (علیه السّلام) متولد نشده است. چون پس از شهادت امام حسن عسکری (علیه السّلام) آثار حمل در هیچ یک از اهل خانه امام حسن عسکری (علیه السّلام) هویدا نبود. به عبارت دیگر آشکار نبودن آثار حمل در هیچ یک از همسران حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام)، دلیل عدم ولادت امام زمان (ارواحنافداه) عنوان شده است. بخش مورد استناد روایت مورد سوال عبارت است از:لَمَّا دُفِنَ اَخَذَ السُّلْطَانُ وَ النَّاسُ فِی طَلَبِ وَلَدِهِ وَ کَثُرَ التَّفْتِیشُ فِی الْمَنَازِلِ وَ الدُّورِ وَ تَوَقَّفُوا عَنْ قِسْمَةِ مِیرَاثِهِ وَ لَمْ یزَلِ الَّذِینَ وُکِّلُوا بِحِفْظِ الْجَارِیةِ الَّتِی تُوُهِّمَ عَلَیهَا الْحَمْلُ لَازِمِینَ حَتَّی تَبَینَ بُطْلَانُ الْحَمْلِ فَلَمَّا بَطَلَ الْحَمْلُ عَنْهُنَّ قُسِمَ مِیرَاثُهُ بَینَ اُمِّهِ وَ اَخِیهِ جَعْفَرٍ وَ ادَّعَتْ اُمُّهُ وَصِیتَهُ.
کلینی رازی، محمد بن یعقوب (متوفای۳۲۸ ه)، اصول کافی، کافی ج۱، ص۵۰۵، ناشر:اسلامیه ، تهران ، الطبعة الثانیة، ۱۳۶۲ ه. ش.
اولا: اساسا شبهه، شبهه نادرستی است زیرا بر مبنای پیش فرضی غلط طراحی شده است. چرا که ولادت حضرت مهدی (علیه السّلام) حدود پنج سال قبل از شهادت پدرشان حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) بوده است نه پس از شهادت آن بزرگوار. ثانیا: روایت مورد استناد سوال کننده روایت اصطلاحی شیعه نیست که ناقل اولیه آن امام معصوم (علیه السّلام) باشد، بلکه صرفا حکایتی است که ناقل اولیه آن یک فرد ناصبی و دشمن اهل بیت (علیهم السّلام) است. پس نقل حکایت توسط او ارزشی برای شیعه ندارد. ثالثا: در کتاب کافی به ولادت حضرت امام مهدی (علیه السّلام) تصریح شده و بابی تحت عنوان «مولد الصاحب (علیه السّلام)» آمده است که در آن بیش از ۳۰ روایت در اثبات ولادت آن حضرت نقل شده است. گذشته از این، علمای متعددی از اهل سنت نیز قائل به ولادت حضرت مهدی (علیه السّلام) هستند.نکته آخر اینکه طبق شبهه و استدلال آن، عدم ولادت امام عصر (علیه السّلام) به دلیل عدم آشکار شدن آثار بارداری در مادر ایشان است و این استدلال با دو مسئله نقض می شود اول ولادت حضرت موسی و دوم ولادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)؛ زیرا برابر با منابع اهل سنت، نه در مادر حضرت موسی و نه در مادر حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم)، آثار بارداری آشکار نبوده است. برای پاسخ به این شبهه ابتدا پاسخ های حّلی و سپس پاسخ های نقضی ارائه می گردد.
← پاسخ های حلّی
اشعه های خورشید دوازدهمین حجت خداوند در سحرگاه نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری قمری در خانه امام حسن عسکری (سلام الله علیه) بر تارک دنیا تابید و مژده دوازدهمین حجت حق را نوید داد. نام مادر گرامی اش نرجس خاتون (سلام الله علیها) می باشد. ولادت آخرین ذخیره الهی امری مسلم و قطعی بوده و هیج شکی و شبهه ای در این مورد راه ندارد. روایات اهل بیت (علیهم السّلام) بر این امر مهم گواه بوده و بر یقین انسان می افزاید. نه تنها روایات و تصریحات علمای امامیه نسبت به ولادت آن حضرت به مقداری کافی وجود دارد، بلکه عالمان اهل تسنن در قرون متمادی نیز نسبت به ولادت آن حضرت تصریحات فراوانی داشته اند که در این نوشته به نظرات پنجاه تن از اندیشمندان و بزرگان اهل تسنن پیرامون ولادت امام زمان (سلام الله علیه) اشاره می شود:
← دیدگاه مسعودی
...
wikifeqh: تولد_امام_زمان