[ویکی فقه] توحید خانه، محل اجتماع و استقرار صوفیان در عصر صفوی در اصفهان بوده است.
توحید خانه از لحاظ انگیزه تأسیس و نیز آیین ها و مراسمی که در آن انجام می شده، با مکان هایی مانند خانقاه ، زاویه و صومعه که بیش تر سلوک فردی صوفیان باعث تأسیس و رونق آن ها بوده، تفاوت داشته است.نخستین گزارش توصیفی از توحید خانه را شاردن ــ که در اواخر سلطنت شاه عباس دوم صفوی (۱۰۵۲ـ۱۰۷۷) و دوره شاه سلیمان (۱۰۷۷ـ ۱۱۰۵) در ایران اقامت داشته ــ در سفرنامه خود آورده است.به نوشته او، صوفیان در یکی از خیابان هایی که به عالی قاپو منتهی می شده، سکونت داشتند و روزهای جمعه در مکانی در همان خیابان جمع می شدند و عبادت می کردند.
اشتباه در نام
وی نام این مکان را به غلط "Taous can" ضبط کرده است. اقبال یغمایی ، مترجم سفرنامه، آن را در متن به همان صورت « طاووس خانه » و در به صورت « طاعت خانه » ذکر کرده است. این اشتباه به تحقیقات متأخر نیز سرایت کرده، به طوری که گاه نام توحید خانه و طاووس خانه یا « گنبد طاووس » به یک مکان اطلاق شده است، حال آن که طاووس خانه که وحید قزوینی آن را در عباسنامه وصف کرده، باغ وحش و عمارتی در کنار پل شاه ( پل خواجو ) مشرف به زاینده رود بوده که شاه عباس دوم آن را بنا کرده بوده است. «مینورسکی» نیز به اشتباه «شاردن» اشاره کرده و ضبط درست آن را «توحید خانه» دانسته است.
بانی و تاریخ تأسیس
توحید خانه از لحاظ انگیزه تأسیس و نیز آیین ها و مراسمی که در آن انجام می شده، با مکان هایی مانند خانقاه ، زاویه و صومعه که بیش تر سلوک فردی صوفیان باعث تأسیس و رونق آن ها بوده، تفاوت داشته است.نخستین گزارش توصیفی از توحید خانه را شاردن ــ که در اواخر سلطنت شاه عباس دوم صفوی (۱۰۵۲ـ۱۰۷۷) و دوره شاه سلیمان (۱۰۷۷ـ ۱۱۰۵) در ایران اقامت داشته ــ در سفرنامه خود آورده است.به نوشته او، صوفیان در یکی از خیابان هایی که به عالی قاپو منتهی می شده، سکونت داشتند و روزهای جمعه در مکانی در همان خیابان جمع می شدند و عبادت می کردند.
اشتباه در نام
وی نام این مکان را به غلط "Taous can" ضبط کرده است. اقبال یغمایی ، مترجم سفرنامه، آن را در متن به همان صورت « طاووس خانه » و در به صورت « طاعت خانه » ذکر کرده است. این اشتباه به تحقیقات متأخر نیز سرایت کرده، به طوری که گاه نام توحید خانه و طاووس خانه یا « گنبد طاووس » به یک مکان اطلاق شده است، حال آن که طاووس خانه که وحید قزوینی آن را در عباسنامه وصف کرده، باغ وحش و عمارتی در کنار پل شاه ( پل خواجو ) مشرف به زاینده رود بوده که شاه عباس دوم آن را بنا کرده بوده است. «مینورسکی» نیز به اشتباه «شاردن» اشاره کرده و ضبط درست آن را «توحید خانه» دانسته است.
بانی و تاریخ تأسیس
wikifeqh: توحیدخانه