[ویکی فقه] تلاوت از روی قرآن. یکی از دستورهایی که پیشوایان ما در باب تلاوت قرآن داده اند خواندن قرآن از روی مصحف است و روی این مساله تاکید فراوانی کرده اند. چه بسا علت این تاکید، بهره گرفتن از «نورانیت» قرآن است، تا مسلمانان از قرآن بهرة بیشتری ببرند و نورانیت قرآن در آنان اثر گذارد.
قرآن، کتاب «نور» است. خداوند بزرگ در جاهای مختلف قرآن، کتاب خود را «نور» معرفی می کند. از جمله می فرماید: یا ایها الناس قد جاءکم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نورا مبینا. ای مردم! برای هدایت شما از جانب خدا برهانی محکم آمد و نوری تابان (قرآن) به سوی شما فرستادیم. ف آمنوا بالله و رسوله و النور الذی انزلنا. پس به خدا ایمان آورید و به رسول او ونوری (قرآن) که فرو فرستادیم. نه تنها قرآن ـ که آخرین کتاب آسمانی است ـ نور است بلکه سایر کتب آسمانی نیز نور است. قرآن؛ تورات و انجیل را هم نور معرفی کرده است. «همانا ما تورات را فرو فرستادیم در آن برای انسانها هدایت و نور است»، «و انجیل را بر عیسی فرستادیم که در آن هدایت و نور است، زیرا این کتابها برنامة زندگی سعادتمندانة دنیا و آخرت انسانها بوده است. و هر چه انسانها به قوانین کتب آسمانی بیشتر عمل کنند سعادت و کامیابی آنها در دنیا و آخرت افزونتر می شود. نگاه به قرآن عبادت است
فضیلت تلاوت ازمصحف
با توجه به مقدمه ای که بیان شد اگر کسی بپرسد؛ قرآن را بهتر است از روی مصحف یا از حفظ بخوانیم، پاسخ می دهیم؛ اتفاقا شخصی به نام «اسحاق بن عمار» همین پرسش را از امام صادق (علیه السّلام) می کند. جریان این پرسش و پاسخ به این شرح است: به امام (علیه السّلام) عرض کردم: فدایت شوم من قرآن را از حفظ دارم، بهتر است آن را از حفظ بخوانم یا از روی مصحف؟ امام (علیه السّلام) فرمود: آن را بخوان و در مصحف نظر کن؛ زیرا آن بهتر است. آیا نمی دانی نگاه در مصحف کردن عبادت است؟ در توضیح کلام امام باید گفت؛ قرائت قرآن و نگاه کردن به قرآن دو عبادت جداگانه است. به عبارت دیگر کسی که قرآن را از حفظ می خواند بدون اینکه به آن نگاه کند یک عبادت کرده است و پاداش آن نزد خدا محفوظ است. اما اگر قرآن را از روی آن بخواند عبادت دیگری به نام «نگاه به مصحف» انجام داده است. ابوذر از پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل می کند که فرمود: «النظر فی المصحف یعنی صحیفة القرآن عبادة». نگاه کردن در مصحف، یعنی صفحة قرآن عبادت است. با دقت در مضمون این حدیث شریف نتیجه می گیریم که قرآن دریای بیکرانی است که همة انسانها می توانند از آن بهره گیرند، از انسانهای کاملی چون پیامبر اسلام و امامان معصوم(علیهم السّلام) تا افراد کم سواد و احیانا بی سواد . قرآن سفرة باز و مائدة آسمانی است. هر کس به اندازة استعداد خود از آن سود می برد. بنابراین برادران و خواهرانی که احیانا سواد هم نداشته باشند می توانند با طهارت و وضو قرآن را باز کنند به خطوط آن نگاه کنند و خداوند برای آنها پاداش عبادت را ثبت می نماید. تذکر مهم: البته عزیزان قرآن پژوهی که در مرحلة حفظ قرآن هستند برای نگهداری آیات در حافظة خود مجبورند قرآن را از حفظ بخوانند و مساله صورت دیگری پیدا می کند. اما همین دوستان در صورتی که قصد تمرین حفظ قرآن ندارند سزاوار است از روی مصحف، قرآن تلاوت کنند.
اثرات تلاوت از مصحف
تلاوت قران از روی مصحف شریف دارای آثار و برکاتی است که در کلام معصومان علیهم السّلام درخشیده است.
← عبادت چشم
...
قرآن، کتاب «نور» است. خداوند بزرگ در جاهای مختلف قرآن، کتاب خود را «نور» معرفی می کند. از جمله می فرماید: یا ایها الناس قد جاءکم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نورا مبینا. ای مردم! برای هدایت شما از جانب خدا برهانی محکم آمد و نوری تابان (قرآن) به سوی شما فرستادیم. ف آمنوا بالله و رسوله و النور الذی انزلنا. پس به خدا ایمان آورید و به رسول او ونوری (قرآن) که فرو فرستادیم. نه تنها قرآن ـ که آخرین کتاب آسمانی است ـ نور است بلکه سایر کتب آسمانی نیز نور است. قرآن؛ تورات و انجیل را هم نور معرفی کرده است. «همانا ما تورات را فرو فرستادیم در آن برای انسانها هدایت و نور است»، «و انجیل را بر عیسی فرستادیم که در آن هدایت و نور است، زیرا این کتابها برنامة زندگی سعادتمندانة دنیا و آخرت انسانها بوده است. و هر چه انسانها به قوانین کتب آسمانی بیشتر عمل کنند سعادت و کامیابی آنها در دنیا و آخرت افزونتر می شود. نگاه به قرآن عبادت است
فضیلت تلاوت ازمصحف
با توجه به مقدمه ای که بیان شد اگر کسی بپرسد؛ قرآن را بهتر است از روی مصحف یا از حفظ بخوانیم، پاسخ می دهیم؛ اتفاقا شخصی به نام «اسحاق بن عمار» همین پرسش را از امام صادق (علیه السّلام) می کند. جریان این پرسش و پاسخ به این شرح است: به امام (علیه السّلام) عرض کردم: فدایت شوم من قرآن را از حفظ دارم، بهتر است آن را از حفظ بخوانم یا از روی مصحف؟ امام (علیه السّلام) فرمود: آن را بخوان و در مصحف نظر کن؛ زیرا آن بهتر است. آیا نمی دانی نگاه در مصحف کردن عبادت است؟ در توضیح کلام امام باید گفت؛ قرائت قرآن و نگاه کردن به قرآن دو عبادت جداگانه است. به عبارت دیگر کسی که قرآن را از حفظ می خواند بدون اینکه به آن نگاه کند یک عبادت کرده است و پاداش آن نزد خدا محفوظ است. اما اگر قرآن را از روی آن بخواند عبادت دیگری به نام «نگاه به مصحف» انجام داده است. ابوذر از پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل می کند که فرمود: «النظر فی المصحف یعنی صحیفة القرآن عبادة». نگاه کردن در مصحف، یعنی صفحة قرآن عبادت است. با دقت در مضمون این حدیث شریف نتیجه می گیریم که قرآن دریای بیکرانی است که همة انسانها می توانند از آن بهره گیرند، از انسانهای کاملی چون پیامبر اسلام و امامان معصوم(علیهم السّلام) تا افراد کم سواد و احیانا بی سواد . قرآن سفرة باز و مائدة آسمانی است. هر کس به اندازة استعداد خود از آن سود می برد. بنابراین برادران و خواهرانی که احیانا سواد هم نداشته باشند می توانند با طهارت و وضو قرآن را باز کنند به خطوط آن نگاه کنند و خداوند برای آنها پاداش عبادت را ثبت می نماید. تذکر مهم: البته عزیزان قرآن پژوهی که در مرحلة حفظ قرآن هستند برای نگهداری آیات در حافظة خود مجبورند قرآن را از حفظ بخوانند و مساله صورت دیگری پیدا می کند. اما همین دوستان در صورتی که قصد تمرین حفظ قرآن ندارند سزاوار است از روی مصحف، قرآن تلاوت کنند.
اثرات تلاوت از مصحف
تلاوت قران از روی مصحف شریف دارای آثار و برکاتی است که در کلام معصومان علیهم السّلام درخشیده است.
← عبادت چشم
...
wikifeqh: تلاوت_از_روی_قرآن