[ویکی فقه] تقوای اولیا ءالله (قرآن). برای تقوا که پرهیز از گناه می باشد مصادیقی ذکر شده است که یکی از مصادیق آن اولیاءالله می باشند.
اولیای خدا، از مصادیق متقین می باشند که تقوا را پیشه می کنند.وما لهم الا یعذبهم الله وهم یصدون عن المسجد الحرام وما کانوا اولیاءه ان اولیاؤه الا المتقون ولـکن اکثرهم لا یعلمون.(چرا خدا آنها را مجازات نکند، با اینکه از عبادت موحدّان در کنار مسجد الحرام جلوگیری می کنند در حالی که سرپرست آن نیستند؟! سرپرست آن، فقط پرهیزگارانند؛ ولی بیشتر آنها نمی دانند.) در آیه بعد می گوید اینها استحقاق عذاب الهی را دارند: (چرا خداوند آنها را عذاب نکند و حال آنکه مانع از رفتن مؤمنان به مسجد الحرام می شوند)(و ما لهم الا یعذبهم الله و هم یصدون عن المسجد الحرام )و این اشاره به زمانی است که مسلمانان در مکه بودند و حق نداشتند آزادانه در کنار خانه خدا اقامه نماز جماعت کنند و با انواع مزاحمت ها و شکنجه ها روبرو می شدند، و یا اشاره به ممانعت هایی است که بعدا از انجام مراسم حج و عمره نسبت به مؤمنان به عمل می آوردند.عجیب اینکه این مشرکان آلوده خود را صاحب اختیار و سرپرست این کانون بزرگ عبادت می پنداشتند ولی قرآن اضافه می کند آنها هرگز سرپرستان این مرکز مقدس نبودند (و ما کانوا اولیائه ).هر چند خود را متولیان و صاحبان اختیار خانه خدا می پنداشتند، تنها کسانی حق این سرپرستی را دارند که موحد و پرهیز کار باشند (ان اولیائه الا المتقون).
← اختیاردار خانه کعبه
۱. ↑ انفال/سوره۸، آیه۳۴.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قران، ج۸، ص۳۹۹، برگرفته از مقاله «تقوای اولیا ءالله»
...
اولیای خدا، از مصادیق متقین می باشند که تقوا را پیشه می کنند.وما لهم الا یعذبهم الله وهم یصدون عن المسجد الحرام وما کانوا اولیاءه ان اولیاؤه الا المتقون ولـکن اکثرهم لا یعلمون.(چرا خدا آنها را مجازات نکند، با اینکه از عبادت موحدّان در کنار مسجد الحرام جلوگیری می کنند در حالی که سرپرست آن نیستند؟! سرپرست آن، فقط پرهیزگارانند؛ ولی بیشتر آنها نمی دانند.) در آیه بعد می گوید اینها استحقاق عذاب الهی را دارند: (چرا خداوند آنها را عذاب نکند و حال آنکه مانع از رفتن مؤمنان به مسجد الحرام می شوند)(و ما لهم الا یعذبهم الله و هم یصدون عن المسجد الحرام )و این اشاره به زمانی است که مسلمانان در مکه بودند و حق نداشتند آزادانه در کنار خانه خدا اقامه نماز جماعت کنند و با انواع مزاحمت ها و شکنجه ها روبرو می شدند، و یا اشاره به ممانعت هایی است که بعدا از انجام مراسم حج و عمره نسبت به مؤمنان به عمل می آوردند.عجیب اینکه این مشرکان آلوده خود را صاحب اختیار و سرپرست این کانون بزرگ عبادت می پنداشتند ولی قرآن اضافه می کند آنها هرگز سرپرستان این مرکز مقدس نبودند (و ما کانوا اولیائه ).هر چند خود را متولیان و صاحبان اختیار خانه خدا می پنداشتند، تنها کسانی حق این سرپرستی را دارند که موحد و پرهیز کار باشند (ان اولیائه الا المتقون).
← اختیاردار خانه کعبه
۱. ↑ انفال/سوره۸، آیه۳۴.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قران، ج۸، ص۳۹۹، برگرفته از مقاله «تقوای اولیا ءالله»
...
wikifeqh: تقوای_اولیا ءالله_(قرآن)