[ویکی فقه] تقوا و ولایت (قرآن). بهره مندی از ولایت الهی از اثرات تقواپیشگی می باشد.
تقوا، سبب دستیابی به ولایت الهی می شود:الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون• الذین ءامنوا وکانوا یتقون. .آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می شوند! همانها که ایمان آوردند، و (از مخالفت فرمان خدا) پرهیز می کردند. .. وان الظــلمین بعضهم اولیاء بعض والله ولی المتقین.... ظالمان یار و یاور یکدیگرند، اما خداوند یار و یاور پرهیزگاران است!
دیدگاه مفسرین
و ان الظالمین بعضهم اولیاء بعض و الله ولی المتقین، آنچه که از سیاق به دست می آید این است که این جمله تعلیل دیگری است برای نهی از پیروی از اهواء جاهلان. و نیز بر می آید که مراد از ظالمین پیشوایانی هستند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم مامور شده از اهواء مبتدعه آنها پیروی نکند. و مراد از متقین کسانی هستند که دین خدا را پیروی می کنند.و معنای جمله این است که: خدا ولی و سرپرست کسانی است که پیروی از دین او کنند، و برای این سرپرست ایشان است که متقی هستند، و خدا ولی مردم متقی است. و کسانی که هواهای جاهلان را پیروی می کنند، خدای تعالی ولی آنها نیست، بلکه آنها خودشان ولی یکدیگرند، چون ستمکارند، و ستمکاران ولی یکدیگرند. پس تو ای رسول گرامی، دین مرا پیروی کن تا من ولی تو باشم، و از اهواء آنان پیروی مکن تا آنان ولی تو نشوند، چون ولایت آنان هیچ دردی از تو دوا نمی کند، و جای ولایت خدا را نمی گیرد. هرگاه از آئین باطل آنها پیروی کنی و عذاب الهی دامان تو را بگیرد هرگز نمی توانند به کمک تو بشتابند، و یا اگر خداوند نعمتی را از تو سلب کند آنها قادر به جبران آن نخواهند بود، گرچه روی سخن در این آیات به پیامبر است ولی منظور همه مؤمنان می باشند. سپس می افزاید: ظالمان یار و یاور و دوست و ولی یکدیگرند (ان الظالمین بعضهم اولیاء بعض). همه از یک قماشند و در یک مسیر و سر و ته یک کرباس، و همگی ضعیف و ناتوانند. اما گمان نکن که تو و افراد با ایمان که اکنون در اقلیت هستید یار و یاوری ندارید، خداوند ولی پرهیزگاران است (و الله ولی المتقین).
تقوا، سبب دستیابی به ولایت الهی می شود:الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم ولا هم یحزنون• الذین ءامنوا وکانوا یتقون. .آگاه باشید (دوستان و) اولیای خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می شوند! همانها که ایمان آوردند، و (از مخالفت فرمان خدا) پرهیز می کردند. .. وان الظــلمین بعضهم اولیاء بعض والله ولی المتقین.... ظالمان یار و یاور یکدیگرند، اما خداوند یار و یاور پرهیزگاران است!
دیدگاه مفسرین
و ان الظالمین بعضهم اولیاء بعض و الله ولی المتقین، آنچه که از سیاق به دست می آید این است که این جمله تعلیل دیگری است برای نهی از پیروی از اهواء جاهلان. و نیز بر می آید که مراد از ظالمین پیشوایانی هستند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم مامور شده از اهواء مبتدعه آنها پیروی نکند. و مراد از متقین کسانی هستند که دین خدا را پیروی می کنند.و معنای جمله این است که: خدا ولی و سرپرست کسانی است که پیروی از دین او کنند، و برای این سرپرست ایشان است که متقی هستند، و خدا ولی مردم متقی است. و کسانی که هواهای جاهلان را پیروی می کنند، خدای تعالی ولی آنها نیست، بلکه آنها خودشان ولی یکدیگرند، چون ستمکارند، و ستمکاران ولی یکدیگرند. پس تو ای رسول گرامی، دین مرا پیروی کن تا من ولی تو باشم، و از اهواء آنان پیروی مکن تا آنان ولی تو نشوند، چون ولایت آنان هیچ دردی از تو دوا نمی کند، و جای ولایت خدا را نمی گیرد. هرگاه از آئین باطل آنها پیروی کنی و عذاب الهی دامان تو را بگیرد هرگز نمی توانند به کمک تو بشتابند، و یا اگر خداوند نعمتی را از تو سلب کند آنها قادر به جبران آن نخواهند بود، گرچه روی سخن در این آیات به پیامبر است ولی منظور همه مؤمنان می باشند. سپس می افزاید: ظالمان یار و یاور و دوست و ولی یکدیگرند (ان الظالمین بعضهم اولیاء بعض). همه از یک قماشند و در یک مسیر و سر و ته یک کرباس، و همگی ضعیف و ناتوانند. اما گمان نکن که تو و افراد با ایمان که اکنون در اقلیت هستید یار و یاوری ندارید، خداوند ولی پرهیزگاران است (و الله ولی المتقین).
wikifeqh: تقوا_و_ولایت_(قرآن)