[ویکی فقه] تقلید استمراری به تداوم تقلید از یک مجتهد ، بعد از مرگ وی را می گویند.
تقلید استمراری، مقابل تقلید ابتدایی و به معنای باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میت است؛ به بیان دیگر، به عمل کسی که از مجتهد زنده ای تقلید می کند و بعد از مرگ او نیز به تقلید از وی ادامه می دهد، تقلید استمراری می گویند.
اقوال اصولیون در تقلید استمراری
درباره جواز و عدم جواز تقلید استمراری از میت، میان اصولیون و فقهای شیعه اختلاف وجود دارد:۱. مشهور اصولیون و فقها به نقل از تقریرات «شیخ انصاری» - به عدم جواز بقای بر تقلید از میت معتقد هستند؛۲. برخی دیگر هم چون «امام خمینی رحمة الله علیه» به جواز بقای بر تقلید از میت معتقد هستند.در کتاب «تحریر الوسیله» آمده است: «لا یجوز تقلید المیت ابتدائا، نعم یجوز البقاء علی تقلیده بعد تحققه بالعمل ببعض المسائل مطلقا و لو فی المسائل التی لم یعمل بها علی الظاهر».۳. برخی همانند مرحوم «سید ابوالحسن اصفهانی» بین مسائلی که مقلد به آنها عمل کرده است، و مسائلی که به آنها عمل نکرده است، تفصیل داده اند و بقای بر تقلید را در فرض اول جایز، و در فرض دوم، غیر جایز دانسته اند؛۴. کسانی هم چون مرحوم «حکیم» میان اعلم بودن مجتهد میت از مجتهد حی و عدم آن تفصیل داده اند و در صورت اول، به جواز تقلید و در صورت دوم، به عدم جواز آن حکم داده اند.
تاریخچه طرح بحث
بحث بقای بر تقلید از میت که از آن به تقلید استمراری تعبیر می شود، از مسائل جدید در قرن سیزدهم، یعنی عصر کسانی هم چون «صاحب فصول» و صاحب «جواهر»؛ بوده و قبل از آن بحثی با عنوان «تقلید استمراری» مطرح نبوده است.
تقلید استمراری، مقابل تقلید ابتدایی و به معنای باقی ماندن بر تقلید از مجتهد میت است؛ به بیان دیگر، به عمل کسی که از مجتهد زنده ای تقلید می کند و بعد از مرگ او نیز به تقلید از وی ادامه می دهد، تقلید استمراری می گویند.
اقوال اصولیون در تقلید استمراری
درباره جواز و عدم جواز تقلید استمراری از میت، میان اصولیون و فقهای شیعه اختلاف وجود دارد:۱. مشهور اصولیون و فقها به نقل از تقریرات «شیخ انصاری» - به عدم جواز بقای بر تقلید از میت معتقد هستند؛۲. برخی دیگر هم چون «امام خمینی رحمة الله علیه» به جواز بقای بر تقلید از میت معتقد هستند.در کتاب «تحریر الوسیله» آمده است: «لا یجوز تقلید المیت ابتدائا، نعم یجوز البقاء علی تقلیده بعد تحققه بالعمل ببعض المسائل مطلقا و لو فی المسائل التی لم یعمل بها علی الظاهر».۳. برخی همانند مرحوم «سید ابوالحسن اصفهانی» بین مسائلی که مقلد به آنها عمل کرده است، و مسائلی که به آنها عمل نکرده است، تفصیل داده اند و بقای بر تقلید را در فرض اول جایز، و در فرض دوم، غیر جایز دانسته اند؛۴. کسانی هم چون مرحوم «حکیم» میان اعلم بودن مجتهد میت از مجتهد حی و عدم آن تفصیل داده اند و در صورت اول، به جواز تقلید و در صورت دوم، به عدم جواز آن حکم داده اند.
تاریخچه طرح بحث
بحث بقای بر تقلید از میت که از آن به تقلید استمراری تعبیر می شود، از مسائل جدید در قرن سیزدهم، یعنی عصر کسانی هم چون «صاحب فصول» و صاحب «جواهر»؛ بوده و قبل از آن بحثی با عنوان «تقلید استمراری» مطرح نبوده است.
wikifeqh: تقلید_استمراری