[ویکی فقه] تقرب متقین (قرآن). از ویژگی های متقین که در قرآن از آن اسم برده شده است تقرب در پیشگاه خداوند می باشد.
تقرب در پیشگاه خداوند، از ویژگی های متقین می باشد.قل اؤنبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنـت تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیها وازوج مطهرة ورضون من الله والله بصیر بالعباد.(بگو: «آیا شما را از چیزی آگاه کنم که از این سرمایه های مادی، بهتر است؟» برای کسانی که پرهیزگاری پیشه کرده اند، و از این سرمایه ها، در راه مشروع و حق و عدالت، استفاده می کنند، در نزد پروردگارشان در جهان دیگر، باغهایی است که نهرها از پایِ درختانش می گذرد؛ همیشه در آن خواهند بود؛ و همسرانی پاکیزه، و خشنودی خداوند نصیب آنهاست. و خدا به امورِ بندگان، بیناست.) با توجه به آنچه در آیه قبل درباره اشیاء مورد علاقه انسان در زندگی دنیا آمده بود در اینجا در یک مقایسه، اشاره به مواهب فوق العاده خداوند در جهان آخرت و بالاخره قوس صعودی تکامل انسان کرده، می فرماید: بگو: آیا شما را از چیزی آگاه کنم که از این سرمایه های مادی بهتر است (قل اونبئکم بخیر من ذلکم). واتل علیهم نبا ابنی ءادم بالحق اذ قربا قربانـا فتقبل من احدهما ولم یتقبل من الاخر قال لاقتلنک قال انما یتقبل الله من المتقین.(و داستان دو فرزند آدم را بحقّ بر آنها بخوان: هنگامی که هر کدام، کاری برای تقرّب به پروردگار انجام دادند؛ امّا از یکی پذیرفته شد، و از دیگری پذیرفته نشد؛ برادری که عملش مردود شده بود، به برادر دیگر گفت: «به خدا سوگند تو را خواهم کشت!» برادر دیگر گفت: «من چه گناهی دارم؟ زیرا خدا، تنها از پرهیزگاران می پذیرد!)
← آیات مشابه
کلمه (مقعد) به معنای مجلس است، و (ملیک) - به طوری که گفته اند - صیغه مبالغه از ملک است، نه این که از ملک به کسره لام باشد، و کسره مذکور را اشباع کرده باشند از اشباع آن یایی پدید آمده باشد، و کلمه (مقتدر) به معنای قادری عظیم القدره است، که همان خدای سبحان است.
تقرب در پیشگاه خداوند، از ویژگی های متقین می باشد.قل اؤنبئکم بخیر من ذلکم للذین اتقوا عند ربهم جنـت تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیها وازوج مطهرة ورضون من الله والله بصیر بالعباد.(بگو: «آیا شما را از چیزی آگاه کنم که از این سرمایه های مادی، بهتر است؟» برای کسانی که پرهیزگاری پیشه کرده اند، و از این سرمایه ها، در راه مشروع و حق و عدالت، استفاده می کنند، در نزد پروردگارشان در جهان دیگر، باغهایی است که نهرها از پایِ درختانش می گذرد؛ همیشه در آن خواهند بود؛ و همسرانی پاکیزه، و خشنودی خداوند نصیب آنهاست. و خدا به امورِ بندگان، بیناست.) با توجه به آنچه در آیه قبل درباره اشیاء مورد علاقه انسان در زندگی دنیا آمده بود در اینجا در یک مقایسه، اشاره به مواهب فوق العاده خداوند در جهان آخرت و بالاخره قوس صعودی تکامل انسان کرده، می فرماید: بگو: آیا شما را از چیزی آگاه کنم که از این سرمایه های مادی بهتر است (قل اونبئکم بخیر من ذلکم). واتل علیهم نبا ابنی ءادم بالحق اذ قربا قربانـا فتقبل من احدهما ولم یتقبل من الاخر قال لاقتلنک قال انما یتقبل الله من المتقین.(و داستان دو فرزند آدم را بحقّ بر آنها بخوان: هنگامی که هر کدام، کاری برای تقرّب به پروردگار انجام دادند؛ امّا از یکی پذیرفته شد، و از دیگری پذیرفته نشد؛ برادری که عملش مردود شده بود، به برادر دیگر گفت: «به خدا سوگند تو را خواهم کشت!» برادر دیگر گفت: «من چه گناهی دارم؟ زیرا خدا، تنها از پرهیزگاران می پذیرد!)
← آیات مشابه
کلمه (مقعد) به معنای مجلس است، و (ملیک) - به طوری که گفته اند - صیغه مبالغه از ملک است، نه این که از ملک به کسره لام باشد، و کسره مذکور را اشباع کرده باشند از اشباع آن یایی پدید آمده باشد، و کلمه (مقتدر) به معنای قادری عظیم القدره است، که همان خدای سبحان است.
wikifeqh: تقرب_متقین_(قرآن)