تفال و تطیر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تفأّل و تطیّر، از روش های کهن پیش بینی می باشد که متداول در برخی جوامع پیشین است و آثار آن در برخی فرهنگ ها به جا مانده است.
تفأل در لغت به معنای فال گرفتن و فالِ نیک زدن، اختر نیک گرفتن، شگون نیک و خوش بینی، در مقابل تطیر است.
چنان که به بیمار بگویند: «ای تندرست!» و به جوینده چیزی بگویند: «ای یابنده!»، با این امید که بیمار تندرستی خود را باز خواهد یافت و جوینده به مطلوب خود خواهد رسید.
به تصریح برخی لغت نویسان این واژه در مورد امور شر و نحس هم به کار رفته است.
در واقع، واژه فال در جاهلیت، نظیر طِیَره، هم برای فال نیک به کار می رفته هم برای فال بد و بعدها به فال نیک اختصاص یافته، همان طور که طیره مختص فال بد شده است.

واژه تفأل در قرآن و روایات
واژه تفأل و مشتقات آن در قرآن کریم نیامده اما در احادیث منقول از پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام به کار رفته و از مجموع آن ها برمی آید که از تفأل و فال نیک زدن به چیزهای گوناگون نهی نشده است و حتی خود پیامبر اکرم نیز در برابر شگون بد زدن، تفأل می زده است.

تفأل و تطیر در عصر جاهلی
در جامعه عرب پیش از اسلام، همانند یونان و روم و ایران، مردم به تفأل و تطیر اعتقاد بسیار داشتند و این دو در زندگی آن ها نقش مهمی داشت.

نوع برخورد پیامبر (ص) با تفأل
...

دانشنامه آزاد فارسی

تَفَأُل و تَطَیُّر
(یا: مُروا و مُرغوا؛ تَفأل/مُروا: فال نیک؛ تَطَیّر/مُرغوا: فال بد) در باورهای خرافی مردمان اقوامِ گوناگون، تعیین نیک وبد و سعدونحسِ خواسته ها و کرده های انسانی، به نمادپردازی از رویدادهای خُرد و تصادفیِ بیرونی. پیشینۀ اعتقاد به سعدونحس و شگون و بدشگونی رویدادها در ایران، به دوره های باستانی بازمی گردد، چنان که، ایرانیان رعدوبرق و پروازِ عقاب را به هنگام لشگرکشی سعد می پنداشتند. یکی از عوامل پیدایش پیشگویان در دربارهای شاهی را، وجود این گونه اعتقادات دانسته اند. مطابق جدول روزهای سعدونحس، تنظیم شده به دست بیرونی، دیدنِ مار در هر یک از روزهای سال سعد یا نحس بوده و تأثیری در زندگی بیننده داشته است. تفأل و تطیّر در دورۀ پس از اسلام نیز رواج داشته است، هرچند پیامبر اسلام (ص) مسلمانان را از تطیر و فال بدزدن منع کرده است. پس از اسلام، برخی باورهای اعراب با باورهای ایرانی درآمیخت. می توان از متون فارسی فهرستی بلندبالا از عناصر سعدونحس بیرون کشید. از شمار تفأل و تطیّرهای رایج، می توان به تفأل به شکستن ظرف و ریختنِ مظروف و تطیّر به جغد اشاره کرد. برخی پژوهشگران تفأل را با فالگیری درآمیخته اند و فال زدن به دیوانِ شاعران یا قرآن را از اقسام تفأل شمار کرده اند. باید دانست که در تفأل و تطیّر، به وجهی که گفته شد، امر به اتفاق و تصادف گذارده می شود، در حالی که فالگیری با دیوان شاعران و جز آن ها با قصد و اختیار گزارندۀ آن صورت می گیرد. نیز ← فالگیری

پیشنهاد کاربران

بپرس