[ویکی فقه] تعلیقه بر الهیات شرح تجرید (کتاب). تعلیقه بر شرح الهیات شرح تجرید ملا علی قوشچی تألیف محمد بن احمد خفری می باشد.
بر اهل تحقیق و فن در مباحث عقلی پوشیده نیست که یکی از آثار بسیار مهم- و گزافه نیست اگر بگوییم یگانه- در کلام شیعه تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی است. از جمله شواهد اهمیت آن، نگارش شروح و حواشی و تعلیقات فراوان توسط بزرگان اندیشه بر این اثر ارجمند و جاودانی است. یکی از شروح نامبردار که آن نیز مورد توجه اهل تفکر قرار گرفته و حواشی بسیاری بر آن نگاشته شده، شرح تجرید قوشچی است. در میان حواشی ارزنده بر این شرح می توان از حاشیه خفری نام برد که این حاشیه چه در عصر وی و چه بعد از آن مورد توجه اندیشمندان و متکلمان بسیاری قرار گرفته است. حاشیه مذکور، چنان که از نظر خوانندگان خواهد گذشت، بر بخش الهیات شرح تجرید قوشچی؛ یعنی بر مقصد سوم از اثبات صانع تا مسئله نفی شریک (از فصل دوم در صفات صانع) نگاشته شده است. چنان که اشاره شد ارجمندی حاشیه حاضر بسیاری را بر آن داشت تا با تحشیه و تعلیقه نویسی به نقد و بررسی آرای خفری طی این حاشیه مبادرت ورزند.
مسائل کتاب
مسائلی که خفری در تعلیقه خود به آنها پرداخته عبارتند از: اثبات واجب، قدرت واجب، علم واجب، حیات واجب، اراده واجب، و سمع و بصر واجب، تکلم و صدق واجب، سرمدیت واجب و توحید واجب .
← اولین بحث
۱- نسخه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ، به شماره ۴۵۸.۲- نسخه از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، به شماره ۱/ ۱۶۹۹.۳- نسخه دیگری از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، به شماره ۱۷۶۱.۴- نسخه کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری ، به شماره ۱۳۸۳.نسخه حاضر در برنامه با استفاده از نسخ فوق توسط خانم فیروزه ساعتچیان مورد تصحیح واقع شده و با مقدمه مفصل ایشان در قطع وزیری با جلد گالینگور در ۲۳۲ صفحه برای بار نخست در سال ۱۳۸۲ ه- ش توسط مرکز نشر میراث مکتوب، تهران منتشر شده است.
بر اهل تحقیق و فن در مباحث عقلی پوشیده نیست که یکی از آثار بسیار مهم- و گزافه نیست اگر بگوییم یگانه- در کلام شیعه تجرید الاعتقاد خواجه نصیر الدین طوسی است. از جمله شواهد اهمیت آن، نگارش شروح و حواشی و تعلیقات فراوان توسط بزرگان اندیشه بر این اثر ارجمند و جاودانی است. یکی از شروح نامبردار که آن نیز مورد توجه اهل تفکر قرار گرفته و حواشی بسیاری بر آن نگاشته شده، شرح تجرید قوشچی است. در میان حواشی ارزنده بر این شرح می توان از حاشیه خفری نام برد که این حاشیه چه در عصر وی و چه بعد از آن مورد توجه اندیشمندان و متکلمان بسیاری قرار گرفته است. حاشیه مذکور، چنان که از نظر خوانندگان خواهد گذشت، بر بخش الهیات شرح تجرید قوشچی؛ یعنی بر مقصد سوم از اثبات صانع تا مسئله نفی شریک (از فصل دوم در صفات صانع) نگاشته شده است. چنان که اشاره شد ارجمندی حاشیه حاضر بسیاری را بر آن داشت تا با تحشیه و تعلیقه نویسی به نقد و بررسی آرای خفری طی این حاشیه مبادرت ورزند.
مسائل کتاب
مسائلی که خفری در تعلیقه خود به آنها پرداخته عبارتند از: اثبات واجب، قدرت واجب، علم واجب، حیات واجب، اراده واجب، و سمع و بصر واجب، تکلم و صدق واجب، سرمدیت واجب و توحید واجب .
← اولین بحث
۱- نسخه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ، به شماره ۴۵۸.۲- نسخه از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، به شماره ۱/ ۱۶۹۹.۳- نسخه دیگری از کتابخانه مجلس شورای اسلامی، به شماره ۱۷۶۱.۴- نسخه کتابخانه مدرسه عالی شهید مطهری ، به شماره ۱۳۸۳.نسخه حاضر در برنامه با استفاده از نسخ فوق توسط خانم فیروزه ساعتچیان مورد تصحیح واقع شده و با مقدمه مفصل ایشان در قطع وزیری با جلد گالینگور در ۲۳۲ صفحه برای بار نخست در سال ۱۳۸۲ ه- ش توسط مرکز نشر میراث مکتوب، تهران منتشر شده است.