[ویکی نور] تعزیر و گستره آن. تعزیر و گستره آن تحقیقات آیت الله ناصر مکارم شیرازی در زمینه تعزیرات اسلامی و محدوده و جایگاه آن در مباحث قضایی است.
این نوشتار توسط ابوالقاسم علیان نژادی تدوین شده و برای نخستین بار توسط مدرسه علمیه امام علی بن ابی طالب(ع)، منتشر شد.دارای کتابنامه ای به صورت زیرنویس و فهرستی تفصیلی در ابتدای کتاب است.
بررسی محدوده تعزیرات و پاسخ به سؤالات اساسی در این رابطه است.
کتاب از یک مقدمه و دوازده فصل ترکیب یافته، و در آن به شیوه استدلالی به احادیث و اقوال مراجعه، و مطالعه نحوه عملکرد دادگاه ها و تعیین مصادیق روشن تعزیرات اسلامی در عصر حاضر را موضوع پژوهش خود قرار داده است.
به تجزیه و تحلیل فقهی احکام مربوط به تعزیرات پرداخته شده و کیفیت اجرای تعزیرات توسط حکومت اسلامی تبیین گردیده است.
این نوشتار توسط ابوالقاسم علیان نژادی تدوین شده و برای نخستین بار توسط مدرسه علمیه امام علی بن ابی طالب(ع)، منتشر شد.دارای کتابنامه ای به صورت زیرنویس و فهرستی تفصیلی در ابتدای کتاب است.
بررسی محدوده تعزیرات و پاسخ به سؤالات اساسی در این رابطه است.
کتاب از یک مقدمه و دوازده فصل ترکیب یافته، و در آن به شیوه استدلالی به احادیث و اقوال مراجعه، و مطالعه نحوه عملکرد دادگاه ها و تعیین مصادیق روشن تعزیرات اسلامی در عصر حاضر را موضوع پژوهش خود قرار داده است.
به تجزیه و تحلیل فقهی احکام مربوط به تعزیرات پرداخته شده و کیفیت اجرای تعزیرات توسط حکومت اسلامی تبیین گردیده است.
wikinoor: تعزیر_و_گستره_آن
[ویکی فقه] تعزیر و گستره آن (کتاب). کتاب « تعزیر و گستره آن» تحقیقات آیت الله ناصر مکارم شیرازی در زمینه تعزیرات اسلامی و محدوده و جایگاه آن در مباحث قضایی است. این نوشتار توسط ابوالقاسم علیان نژاد تدوین شده و برای نخستین بار توسط مدرسه علمیه امام علی بن ابی طالب علیه السلام ، منتشر شد. دارای کتابنامه ای به صورت زیرنویس و فهرستی تفصیلی در ابتدای کتاب است.
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود. معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.
انگیزه تألیف
بررسی محدوده تعزیرات و پاسخ به سؤالات اساسی در این رابطه است.
ساختار کتاب
کتاب از یک مقدمه و دوازده فصل ترکیب یافته، و در آن به شیوه استدلالی به احادیث و اقوال مراجعه، و مطالعه نحوه عملکرد دادگاه ها و تعیین مصادیق روشن تعزیرات اسلامی در عصر حاضر را موضوع پژوهش خود قرار داده است.
گزارش محتوا
...
ایشان در سال ۱۳۴۵ هجری قمری در شهر شیراز در میان یک خانواده مذهبی که به فضائل نفسانی و مکارم اخلاقی معروفند دیده به جهان گشود. معظم له تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در شیراز به پایان رسانید. هوش و حافظه قوی و استعداد سرشار، وی را در محیط مدرسه در ردیف شاگردان بسیار ممتاز قرار داده بود و چه بسا در یک سال، دو کلاس را طی می نمود. شرایط آن روز ایجاب می کرد که این نوجوان با چنین نبوغ و استعداد فوق العاده، راه دانشگاه را پیش گیرد و اندوخته های علمی خود را در طریق کسب درجات ظاهری به کار اندازد، ولی دست تقدیر و عنایات پروردگار جهان و تمایلات باطنی ایشان به شناسایی عمیق معارف و حقایق اسلام، توجه این نابغه نورس را به سوی علوم اسلامی معطوف ساخت- بخصوص که پس از شهریور سال ۱۳۲۰ شرایط دگرگون گردید و مدارس و معارف اسلامی از نو رونق گرفت.ایشان در حدود ۱۴ سالگی رسما دروس دینی را در( مدرسه آقا باباخان شیراز) آغاز کردند و در مدت اندکی نیازهای خود را از علوم: صرف، نحو، منطق، بیان و بدیع تأمین نمودند. سپس توجه خود را به رشته فقه و اصول معطوف ساختند و به خاطر نبوغ فوق العاده ای که داشتند مجموع دروس مقدماتی و سطح متوسط و عالی را در مدتی نزدیک به چهار سال به پایان رساندند. معظم له برای آشنایی با نظرات و افکار اساتید بزرگ حوزه های عظیم شیعه در سال ۱۳۶۹ ه . ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالی مقام و بزرگی همچون آیات عظام: آقای حکیم و آقای خوئی و آقای عبدالهادی شیرازی و اساتید برجسته دیگر- قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالی و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب ۲۸ سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیاری از کتب مهم فقهی را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکی از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیه شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلای عالیقدر از محضر ایشان استفاده می کنند.
انگیزه تألیف
بررسی محدوده تعزیرات و پاسخ به سؤالات اساسی در این رابطه است.
ساختار کتاب
کتاب از یک مقدمه و دوازده فصل ترکیب یافته، و در آن به شیوه استدلالی به احادیث و اقوال مراجعه، و مطالعه نحوه عملکرد دادگاه ها و تعیین مصادیق روشن تعزیرات اسلامی در عصر حاضر را موضوع پژوهش خود قرار داده است.
گزارش محتوا
...
wikifeqh: تعزیر_و_گستره_آن_(کتاب)