[ویکی فقه] تشبیه به آتش. در قرآن مجید بعضی از اعمال انسان تشبیه به آتش شده است.
تشبیه اثر ریا و منت گذاری در حبط و نابودسازی اثر انفاق ، به افتادن گردباد آتش زا به باغ پر از درخت و سوزاندن آن:یـایها الذین ءامنوا لاتبطلوا صدقتکم بالمن و الاذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس... ؛ ایود احدکم ان تکون له جنة من نخیل و اعناب تجری من تحتها الانهر له فیها من کل الثمرت و اصابه الکبر و له ذریة ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت...
تشبیه منازعات
تشبیه منازعات و جنگ افروزی های اهل جاهلیت به آتش :«واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا واذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخونا وکنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها کذلک یبین الله لکم ءایـته لعلکم تهتدون.»و همگی به ریسمان خدا ( قرآن و اسلام ، و هرگونه وسیله وحدت )، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید. (در این که منظور از کلمه «نار» چیست، دو احتمال وجود دارد: یکی آتش آخرتی و دیگری جنگ ها و منازعات و در نتیجه، اختلال و نابودی جامعه . برداشت فوق براساس احتمال دوم است.)
تشبیه سخن چینی
تشبیه سخن چینی و اختلاف انگیزی همسر ابی لهب به افروزنده آتش:وامراته حمالة الحطب؛ فی جیدها حبل من مسد.
تشبیه فتنه انگیزی یهود
...
تشبیه اثر ریا و منت گذاری در حبط و نابودسازی اثر انفاق ، به افتادن گردباد آتش زا به باغ پر از درخت و سوزاندن آن:یـایها الذین ءامنوا لاتبطلوا صدقتکم بالمن و الاذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس... ؛ ایود احدکم ان تکون له جنة من نخیل و اعناب تجری من تحتها الانهر له فیها من کل الثمرت و اصابه الکبر و له ذریة ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت...
تشبیه منازعات
تشبیه منازعات و جنگ افروزی های اهل جاهلیت به آتش :«واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا واذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخونا وکنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها کذلک یبین الله لکم ءایـته لعلکم تهتدون.»و همگی به ریسمان خدا ( قرآن و اسلام ، و هرگونه وسیله وحدت )، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید! و شما بر لبِ حفره ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد؛ این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد؛ شاید پذیرای هدایت شوید. (در این که منظور از کلمه «نار» چیست، دو احتمال وجود دارد: یکی آتش آخرتی و دیگری جنگ ها و منازعات و در نتیجه، اختلال و نابودی جامعه . برداشت فوق براساس احتمال دوم است.)
تشبیه سخن چینی
تشبیه سخن چینی و اختلاف انگیزی همسر ابی لهب به افروزنده آتش:وامراته حمالة الحطب؛ فی جیدها حبل من مسد.
تشبیه فتنه انگیزی یهود
...
wikifeqh: تشبیه_به_آتش
[ویکی فقه] تشبیه به آتش (قرآن). قرآن کریم از سر و صدا افتادن مردم شهرهای عذاب شده با عذاب استیصال، را به آتش خاموش و بی فروغ تشیبه کرده است.
در سوره انبیاء آیه ۱۱ از سر و صدا افتادن مردم شهرهای عذاب شده با عذاب استیصال، به آتش خاموش و بی فروغ تشبیه شده است:وکم قصمنا من قریة کانت ظالمة... • قالوا یـویلنا انا کنا ظــلمین• فما زالت تلک دعوهم حتی جعلنـهم حصیدا خـمدین. «و چه بسیار شهرها را که (مردمش) ستمکار بودند در هم شکستیم و پس از آنها قومی دیگر پدید آوردیم؛ ... گفتند ای وای بر ما که ما واقعا ستمگر بودیم؛ سخنشان پیوسته همین بود تا آنان را درو شده بی جان گردانیدیم.» در آیه مزبور، دو نوع تشبیه به کار گرفته شده که یکی با لفظ «حصیدا» و دیگری با واژه «خامدین» است.
← ستمگران در چنگال عذاب گرفتار
ان کانت الا صیحة واحدة فاذا هم خـمدون. «پاک (خدایی) که از آنچه زمین می رویاند و (نیز) از خودشان و از آنچه نمی دانند همه را نر و ماده گردانیده است.» «خامدون» به معنای آتش خاموش شده است که عذاب شدگان به آن تشبیه شده اند.
← دیدگاه تفسیر نمونه
ناپایداری ادعای ایمان منافقان، مانند روشنایی ناپایدار آتش است:مثلهم کمثل الذی استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظـلمـت لایبصرون «»(از آیات قبلی استفاده می شود، این آیه درباره منافقان است.)
← ترسیم حال منافقان در غالب مثال
...
در سوره انبیاء آیه ۱۱ از سر و صدا افتادن مردم شهرهای عذاب شده با عذاب استیصال، به آتش خاموش و بی فروغ تشبیه شده است:وکم قصمنا من قریة کانت ظالمة... • قالوا یـویلنا انا کنا ظــلمین• فما زالت تلک دعوهم حتی جعلنـهم حصیدا خـمدین. «و چه بسیار شهرها را که (مردمش) ستمکار بودند در هم شکستیم و پس از آنها قومی دیگر پدید آوردیم؛ ... گفتند ای وای بر ما که ما واقعا ستمگر بودیم؛ سخنشان پیوسته همین بود تا آنان را درو شده بی جان گردانیدیم.» در آیه مزبور، دو نوع تشبیه به کار گرفته شده که یکی با لفظ «حصیدا» و دیگری با واژه «خامدین» است.
← ستمگران در چنگال عذاب گرفتار
ان کانت الا صیحة واحدة فاذا هم خـمدون. «پاک (خدایی) که از آنچه زمین می رویاند و (نیز) از خودشان و از آنچه نمی دانند همه را نر و ماده گردانیده است.» «خامدون» به معنای آتش خاموش شده است که عذاب شدگان به آن تشبیه شده اند.
← دیدگاه تفسیر نمونه
ناپایداری ادعای ایمان منافقان، مانند روشنایی ناپایدار آتش است:مثلهم کمثل الذی استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظـلمـت لایبصرون «»(از آیات قبلی استفاده می شود، این آیه درباره منافقان است.)
← ترسیم حال منافقان در غالب مثال
...
wikifeqh: تشبیه_به_آتش_(قرآن)