تسنیم
فرهنگ اسم ها
معنی: نام چشمه ای در بهشت، از ریشه ی «سنم» در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است، ( اَعلام ) طبق روایات چشمه ای در بهشت، مذکور در قرآن کریم، و ( به مجاز ) آب آن چشمه، ( عربی ) طبق روایات چشمه ای در بهشت و ( به مجاز ) آب آن چشمه
برچسب ها: اسم، اسم با ت، اسم دختر، اسم عربی، اسم طبیعت، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
تسنیم. [ ت َ ] ( اِخ ) چشمه ای است در بهشت. ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ) ( از زمخشری ). آبی است در بهشت که بالای غرفه ها روان است ، یا چشمه ای است که بالای اهل جنت برآمده. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). چشمه ای است در بهشت که آب آن از بلندی فرو ریزد. ( از متن اللغة ). آبی است در بهشت. ( ازمتن اللغة ) ( از المنجد ) : و مزاجه ُ من تسنیم عیناً یشرب ُ بها المقربون. ( قرآن 83 / 27 و 28 ).
شفای تب زدگان بود شربتش گویی
که برد شربتش از سلسبیل و از تسنیم.
سوزنی.
بشارتی برساند به گوش مجلسیان ز خمر و حور و قصور و ز کوثر و تسنیم.
سوزنی.
قربه ای پرکن ز تسنیم ضمیرروح را با آن به سقایی فرست.
خاقانی.
فرهنگ فارسی
پرکردن، بلندکردن وبالابر آوردن یابر آمدن چیزی
( مصدر ) خر پشته کردن : تسنیم قبور.
چشمه ایست در بهشت آبی است در بهشت
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. بلند کردن و بالا آوردن چیزی.
۳. برآمدن بر چیزی.
۴. (اسم ) چشمه ای در بهشت.
دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] تَسنیم نام چشمه ای در بهشت.
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت، مؤمنان در باغ های پرنعمت الاهی بر کرسی های خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه مؤمنان می داند. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند.
تسنیم، از ریشه «سنم» و به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است. از این ریشه، «سنام» به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت «اَسنِمَه» به کار رفته است. در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر «مُسَنَّم» می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی لحاظ شده است. در نهج البلاغه نیز کلمه «تَسَنَّمْتُم» به کار رفته است.
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت، مؤمنان در باغ های پرنعمت الاهی بر کرسی های خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه مؤمنان می داند. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند.
تسنیم، از ریشه «سنم» و به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است. از این ریشه، «سنام» به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت «اَسنِمَه» به کار رفته است. در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر «مُسَنَّم» می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی لحاظ شده است. در نهج البلاغه نیز کلمه «تَسَنَّمْتُم» به کار رفته است.
wikishia: تسنیم
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دانشنامه جهان اسلام است
تَسنیم؛ چشمه ای در بهشت، مذکور در قرآن کریم.
تسنیم، از ریشة «سنم»، در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است. از این ریشه، سنام به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت اَسنِمه بکار رفته است. در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر مُسَنَّم می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی ملحوظ است. در نهج البلاغة (خطبة 4) نیز کلمة تَسَنَّمْتُم بکار رفته است.
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت رجوع کنید به آنان در باغهای پرنعمت الاهی بر کرسی های خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند.(سوره مطففین: 27ـ28)
به نظر طباطبائی، بنابر توصیف قرآن چشمه تسنیم از شراب رحیق برتر است زیرا این شراب به سبب آمیختگی با تسنیم دلپذیر می شود و از طرف دیگر چون مقربان از تسنیم می نوشند، مرتبه آنان از نیکانی که با شراب رحیق سرمست می شوند، والاتر است. اما صرف آمیخته بودن محتوای رحیق با تسنیم و وصف قرآن کریم از این ترکیب نمی تواند دلیل برتری یکی بر دیگری باشد مگر آن که این برتری از طریق بعضی روایات اثبات شود یا از معنای کلمه مقربان برتری خاصی نسبت به معنای کلمه ابرار بدست آید.
در توصیف تسنیم گفته اند که نهری است جاری در هوا (شاید مراد بالا باشد) و هنگامی که اهل بهشت بخواهند، در ظرف آنها ریخته می شود . از ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده اند که تسنیم نام آبی است که از زیرعرش روان است و بهترین نوشیدنی بهشتی و از مصادیق آیه هفدهم سوره سجده است که می گوید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُم مِنْ قرة اَعْیُن...». از آیات قرآن و نوشته های اکثر مفسران بدست نمی آید که محتوای چشمة تسنیم آب است یا نوشیدنی دیگر ولی پاره ای از مفسران و مترجمان، ناخودآگاه کلمة آب را به نام تسنیم افزوده اند.
تَسنیم؛ چشمه ای در بهشت، مذکور در قرآن کریم.
تسنیم، از ریشة «سنم»، در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است. از این ریشه، سنام به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت اَسنِمه بکار رفته است. در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر مُسَنَّم می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی ملحوظ است. در نهج البلاغة (خطبة 4) نیز کلمة تَسَنَّمْتُم بکار رفته است.
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت رجوع کنید به آنان در باغهای پرنعمت الاهی بر کرسی های خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند.(سوره مطففین: 27ـ28)
به نظر طباطبائی، بنابر توصیف قرآن چشمه تسنیم از شراب رحیق برتر است زیرا این شراب به سبب آمیختگی با تسنیم دلپذیر می شود و از طرف دیگر چون مقربان از تسنیم می نوشند، مرتبه آنان از نیکانی که با شراب رحیق سرمست می شوند، والاتر است. اما صرف آمیخته بودن محتوای رحیق با تسنیم و وصف قرآن کریم از این ترکیب نمی تواند دلیل برتری یکی بر دیگری باشد مگر آن که این برتری از طریق بعضی روایات اثبات شود یا از معنای کلمه مقربان برتری خاصی نسبت به معنای کلمه ابرار بدست آید.
در توصیف تسنیم گفته اند که نهری است جاری در هوا (شاید مراد بالا باشد) و هنگامی که اهل بهشت بخواهند، در ظرف آنها ریخته می شود . از ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده اند که تسنیم نام آبی است که از زیرعرش روان است و بهترین نوشیدنی بهشتی و از مصادیق آیه هفدهم سوره سجده است که می گوید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُم مِنْ قرة اَعْیُن...». از آیات قرآن و نوشته های اکثر مفسران بدست نمی آید که محتوای چشمة تسنیم آب است یا نوشیدنی دیگر ولی پاره ای از مفسران و مترجمان، ناخودآگاه کلمة آب را به نام تسنیم افزوده اند.
wikiahlb: تسنیم
[ویکی الکتاب] معنی تَسْنِیمٍ: نام چشمه ایست در بهشت(در اصل : پرشدن - بلند کردن)
ریشه کلمه:
سنم (۱ بار)
«تَسْنِیم و سلسبیل» به معنای چشمه شراب طهور و عسل مصفّی است.
. تسنیم در اصل به معنی بالا بردن است «سنم الشیء: رفعه» و آن در آیه نام چشمهای است در جوامع الجامع گفته: علت این تسمیه آن است که آن بالاترین شراب بهشت است و یا اینکه از فوق جاری میشود (مثل آبشار) عیناً منصوب است به جهت مدح یا حالیّت چنانکه گفتهاند ولی به نظر من مفعول فعل محذوف است و تقدیر آن: اعنی عیناً است و آن بیان تسنیم میباشد برای توضیح بیشتر به «کافور» رجوع شود تسنیم فقط یکبار در قرآن یافته است.
ریشه کلمه:
سنم (۱ بار)
«تَسْنِیم و سلسبیل» به معنای چشمه شراب طهور و عسل مصفّی است.
. تسنیم در اصل به معنی بالا بردن است «سنم الشیء: رفعه» و آن در آیه نام چشمهای است در جوامع الجامع گفته: علت این تسمیه آن است که آن بالاترین شراب بهشت است و یا اینکه از فوق جاری میشود (مثل آبشار) عیناً منصوب است به جهت مدح یا حالیّت چنانکه گفتهاند ولی به نظر من مفعول فعل محذوف است و تقدیر آن: اعنی عیناً است و آن بیان تسنیم میباشد برای توضیح بیشتر به «کافور» رجوع شود تسنیم فقط یکبار در قرآن یافته است.
wikialkb: تَسْنِیم
[ویکی فقه] تسنیم (ابهام زدایی). تسنیم ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • تسنیم (قبر)، برآمده کردن قبر همچون کوهان شتر• تسنیم (نهر)، نهری در بهشت
...
...
wikifeqh: تسنیم_(ابهام_زدایی)
[ویکی شیعه] تسنیم (ابهام زدایی). تسنیم می تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:
wikishia: تسنیم_(ابهام زدایی)
[ویکی فقه] تسنیم (قبر). به برآمده کردن قبر همچون کوهان شتر تسنیم گفته می شود، خلاف تربیع و از آن به مناسبت در باب طهارت سخن رفته است.
تسنیم قبر کراهت دارد. برخی آن را حرام دانسته اند. مستحب است قبر، چهارگوش و مسطح باشد.
تسنیم قبر کراهت دارد. برخی آن را حرام دانسته اند. مستحب است قبر، چهارگوش و مسطح باشد.
wikifeqh: تسنیم_(قبر)
[ویکی فقه] تسنیم (قرآن). تسنیم، نام چشمه ای رفیع در بهشت است.
باده های بهشتی ابرار، آمیخته با شربتی از چشمه تسنیم در سوره مطففین تشریح شده است:ان الابرار لفی نعیم• یسقون من رحیق مختوم• و مزاجه من تسنیم. «براستی نیکوکاران در نعیم (الهی) خواهند بود؛ . . ؛ از باده ای مهر شده نوشانیده شوند؛ . . ؛ و ترکیبش از (چشمه) تسنیم است.»
← دیدگاه تفسیر المیزان
در آیه ۲۵ و۲۷سوره مطففین به ترکیب شراب خالص، با شربتی از چشمه تسنیم برای ابرار دراشاره شده است :یسقون من رحیق مختوم• و مزاجه من تسنیم. «از باده ای مهر شده نوشانیده شوند؛ . . ؛ و ترکیبش از (چشمه) تسنیم است.» («رحیق»، شراب خالص که هیچ گونه غش و ناخالصی در آن وجود ندارد.
تسنیم و مقربان
مقربان، از چشمه تسنیم در بهشت مینوشند :ومزاجه من تسنیم• عینـا یشرب بها المقربون. «و ترکیبش از (چشمه) تسنیم است؛ چشمه ای که مقربان (خدا) از آن نوشند.»
چشمه تسنیم
...
باده های بهشتی ابرار، آمیخته با شربتی از چشمه تسنیم در سوره مطففین تشریح شده است:ان الابرار لفی نعیم• یسقون من رحیق مختوم• و مزاجه من تسنیم. «براستی نیکوکاران در نعیم (الهی) خواهند بود؛ . . ؛ از باده ای مهر شده نوشانیده شوند؛ . . ؛ و ترکیبش از (چشمه) تسنیم است.»
← دیدگاه تفسیر المیزان
در آیه ۲۵ و۲۷سوره مطففین به ترکیب شراب خالص، با شربتی از چشمه تسنیم برای ابرار دراشاره شده است :یسقون من رحیق مختوم• و مزاجه من تسنیم. «از باده ای مهر شده نوشانیده شوند؛ . . ؛ و ترکیبش از (چشمه) تسنیم است.» («رحیق»، شراب خالص که هیچ گونه غش و ناخالصی در آن وجود ندارد.
تسنیم و مقربان
مقربان، از چشمه تسنیم در بهشت مینوشند :ومزاجه من تسنیم• عینـا یشرب بها المقربون. «و ترکیبش از (چشمه) تسنیم است؛ چشمه ای که مقربان (خدا) از آن نوشند.»
چشمه تسنیم
...
wikifeqh: تسنیم_(قرآن)
[ویکی فقه] تسنیم (نهر). تَسنیم، چشمه ای در بهشت است که در قرآن کریم از آن یاد شده است.
تسنیم، از ریشه « سنم»، در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است. از این ریشه، سنام به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت اَسنِمه به کار رفته است.در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر مُسَنَّم می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی ملحوظ است. در نهج البلاغه نیز کلمه تَسَنَّمْتُم به کار رفته است.
تسنیم در قرآن
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت، بهشتیان در باغهای پر نعمت الاهی بر کرسی های خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه می داند. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند.
← نظر علامه طباطبایی در مورد تسنیم
از آیات قرآن و نوشته های اکثر مفسران به دست نمی آید که محتوای چشمه تسنیم آب است یا نوشیدنی دیگر، ولی پاره ای از مفسران و مترجمان، ناخودآگاه کلمه آب را به نام تسنیم افزوده اند.
تسنیم، از ریشه « سنم»، در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن» است. از این ریشه، سنام به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت اَسنِمه به کار رفته است.در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر مُسَنَّم می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی ملحوظ است. در نهج البلاغه نیز کلمه تَسَنَّمْتُم به کار رفته است.
تسنیم در قرآن
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت، بهشتیان در باغهای پر نعمت الاهی بر کرسی های خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقه می داند. این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند.
← نظر علامه طباطبایی در مورد تسنیم
از آیات قرآن و نوشته های اکثر مفسران به دست نمی آید که محتوای چشمه تسنیم آب است یا نوشیدنی دیگر، ولی پاره ای از مفسران و مترجمان، ناخودآگاه کلمه آب را به نام تسنیم افزوده اند.
wikifeqh: نهر_تسنیم
دانشنامه آزاد فارسی
تَسنیم
از چشمه های بهشت، مانند سلسبیل و کوثر، که گواراترین آشامیدنی بهشت را دارد. این نام یک بار در قرآن (مطففین، ۲۷) آمده است. نقل است که تسنیم بهترین شراب اهل بهشت است که مقرّبان خاصاز آن خالص می نوشند ولی برای اصحاب یمین و سایر اهل بهشت آن را با آشامیدنی های دیگر ممزوج می کنند. آیت الله جوادی آملی تفسیری به همین نام دارد.
از چشمه های بهشت، مانند سلسبیل و کوثر، که گواراترین آشامیدنی بهشت را دارد. این نام یک بار در قرآن (مطففین، ۲۷) آمده است. نقل است که تسنیم بهترین شراب اهل بهشت است که مقرّبان خاصاز آن خالص می نوشند ولی برای اصحاب یمین و سایر اهل بهشت آن را با آشامیدنی های دیگر ممزوج می کنند. آیت الله جوادی آملی تفسیری به همین نام دارد.
wikijoo: تسنیم
پیشنهاد کاربران
اسم دختر منم تسنیم هست.
تسنیم :تسنیم نام چشمه مقربان الهی در بهشت است .
" تسنیم" از نظر لغت به معنی چشمه ای است که از بالا به پائین فرو می ریزد ) بعضی گفته اند به خاطر آن است که این چشمه مخصوص در طبقات بالای بهشت قرار دارد، و بعضی دیگر گفته اند شرابی است که از آسمان بهشت فرو می ریزد.
" تسنیم" از نظر لغت به معنی چشمه ای است که از بالا به پائین فرو می ریزد ) بعضی گفته اند به خاطر آن است که این چشمه مخصوص در طبقات بالای بهشت قرار دارد، و بعضی دیگر گفته اند شرابی است که از آسمان بهشت فرو می ریزد.
تسنیم : تسنیم نام یکی از چشمه های آبی در بهشت است.
اسم دختر نازمه
تسنیم: عین من ماء الجنة یُسقى منها المقربون والصالحون. ترجمه : تسنیم: چشمه ای از بهشت آب که مقربان و صالحان از آن سیراب می شوند.
نام چشمه ای در بهشت که بی پایان است
چشمه ای در بهشت
تسنیم :
تسنیم چشمه ای است در بهشت که آب آن از بلندی فرو ریزد، آبی است در بهشت.
تسنیم چشمه ای است در بهشت که آب آن از بلندی فرو ریزد، آبی است در بهشت.
تسنیم : تسنیم ( عربی ) رودی در بهشت ( سوره مطففین ) .
مقربان، از چشمه تسنیم در بهشت مینوشند :
ومزاجه من تسنیم• عینـا یشرب بها المقربون. �و ترکیبش از ( چشمه ) تسنیم است؛ چشمه ای که مقربان ( خدا ) از آن نوشند. �
ومزاجه من تسنیم• عینـا یشرب بها المقربون. �و ترکیبش از ( چشمه ) تسنیم است؛ چشمه ای که مقربان ( خدا ) از آن نوشند. �
تسنیم : رودی در بهشت ( سوره مطففین )
در آیه ۲۵ و۲۷سوره مطففین به ترکیب شراب خالص، با شربتی از چشمه تسنیم برای ابرار دراشاره شده است :
یسقون من رحیق مختوم• و مزاجه من تسنیم. �از باده ای مهر شده نوشانیده شوند؛ . . ؛ و ترکیبش از ( چشمه ) تسنیم است. �
... [مشاهده متن کامل]
( �رحیق�، شراب خالص که هیچ گونه غش و ناخالصی در آن وجود ندارد
در آیه ۲۵ و۲۷سوره مطففین به ترکیب شراب خالص، با شربتی از چشمه تسنیم برای ابرار دراشاره شده است :
یسقون من رحیق مختوم• و مزاجه من تسنیم. �از باده ای مهر شده نوشانیده شوند؛ . . ؛ و ترکیبش از ( چشمه ) تسنیم است. �
... [مشاهده متن کامل]
( �رحیق�، شراب خالص که هیچ گونه غش و ناخالصی در آن وجود ندارد
چشمه ای در بهشت که بهشتیان از اون مینوشند
تسنیم : رودى در بهشت که امام ها از ان مى خورند!!!!!!!!
چشمه ای در بهشت ، مذکور در قرآن کریم . تسنیم ، از ریشة « سنم »، در لغت به معنای «بزرگ شدن کوهان شتر» و نیز «بزرگ و مهتر قوم گردیدن » است . از این ریشه ، سنام به معنای کوهان شتر و جمع آن به صورت اَسنِمه به کار رفته است . در زبان عربی به قبری که مسطح نباشد قبر مُسَنَّم می گویند، بنابراین در معنای تسنیم نوعی رفعت و بلندی ملحوظ است ( ابوالفتوح رازی ، ج 20، ص 191؛ نیز رجوع کنید بهطوسی ، ج 10، ص 303؛ ازهری ، ج 13، ص 15، ذیل «س ن م » ) . در نهج البلاغة ( خطبة 4 ) نیز کلمة تَسَنَّمْتُم به کار رفته است .
... [مشاهده متن کامل]
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت ، مرجوع کنید بهمنان در باغهای پرنعمت الاهی بر کرسیهای خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقة مرجوع کنید بهمنان می داند ( مُطَفِفین : 26 ) . این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند ( مطففین : 27ـ 28 ) .
به نظر طباطبائی ( ج 20، ص 239 ) ، بنا بر توصیف قرآن چشمة تسنیم از شراب رحیق برتر است ، زیرا این شراب به سبب آمیختگی با تسنیم دلپذیر می شود و از طرف دیگر، چون مقربان از تسنیم می نوشند، مرتبة آنان از نیکانی که با شراب رحیق سرمست می شوند والاتر است . اما صرف آمیخته بودن محتوای رحیق با تسنیم و وصف قرآن کریم از این ترکیب ، نمی تواند دلیل برتری یکی بر دیگری باشد، مگر آنکه این برتری از طریق بعضی روایات اثبات شود، یا از معنای کلمة مقربان برتری خاصی نسبت به معنای کلمة ابرار به دست آید.
در توصیف تسنیم گفته اند که نهری است جاری در هوا ( شاید مراد بالا باشد ) و هنگامی که اهل بهشت بخواهند، در ظرف آنها ریخته می شود ( طبرسی ، ج 10، ص 693 ) . از ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده اند که تسنیم نام آبی است که از زیرعرش روان است و بهترین نوشیدنی بهشتی ، و از مصادیق آیة هفدهم سورة سجده است که می گوید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُم مِنْ قرة اَعْیُن . . . » ( طبرسی ، همانجا؛ میبدی ، ج 10، ص 419؛ نیز رجوع کنید به ابوالفتوح رازی ، ج 20، ص 191ـ192 ) . از آیات قرآن و نوشته های اکثر مفسران به دست نمی آید که محتوای چشمة تسنیم آب است یا نوشیدنی دیگر، ولی پاره ای از مفسران و مترجمان ، ناخودآگاه کلمة آب را به نام تسنیم افزوده اند ( برای نمونه رجوع کنید بهمراغی ، ج 30، ص 82 ) .
منابع : علاوه بر قرآن ؛ ابوالفتوح رازی ، روض الجِنان و روح الجَنان فی تفسیر القرآن ، چاپ محمدجعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح ، مشهد 1365ـ 1376ش ؛ محمدبن احمد ازهری ، تهذیب اللغة ، ج 13، چاپ احمد عبدالعلیم بردونی ، قاهره ] بی تا. [ ؛ طباطبائی ؛ طبرسی ؛ طوسی ؛ علی بن ابی طالب ( ع ) ، امام اول ، نهج البلاغة ، چاپ صبحی صالح ، قاهره 1411/1991؛ احمد مصطفی مراغی ، تفسیر المراغی ، بیروت 1985؛ احمدبن محمد میبدی ، کشف الاسرار و عدة الابرار ، چاپ علی اصغر حکمت ، تهران 1361ش .
/ سعید عدالت نژاد /مهدی نیروبخش /
... [مشاهده متن کامل]
بنا به توصیف قرآن کریم از بهشت ، مرجوع کنید بهمنان در باغهای پرنعمت الاهی بر کرسیهای خود می نشینند و از شرابی سر به مُهر به نام رحیق سیراب می شوند. مُهری که بر این شراب نهاده شده از مُشک است و قرآن دسترسی به آن را سزاوار رقابت و مسابقة مرجوع کنید بهمنان می داند ( مُطَفِفین : 26 ) . این شراب در آمیخته با تسنیم است و تسنیم چشمه ای است که مقربان خدا از آن می نوشند ( مطففین : 27ـ 28 ) .
به نظر طباطبائی ( ج 20، ص 239 ) ، بنا بر توصیف قرآن چشمة تسنیم از شراب رحیق برتر است ، زیرا این شراب به سبب آمیختگی با تسنیم دلپذیر می شود و از طرف دیگر، چون مقربان از تسنیم می نوشند، مرتبة آنان از نیکانی که با شراب رحیق سرمست می شوند والاتر است . اما صرف آمیخته بودن محتوای رحیق با تسنیم و وصف قرآن کریم از این ترکیب ، نمی تواند دلیل برتری یکی بر دیگری باشد، مگر آنکه این برتری از طریق بعضی روایات اثبات شود، یا از معنای کلمة مقربان برتری خاصی نسبت به معنای کلمة ابرار به دست آید.
در توصیف تسنیم گفته اند که نهری است جاری در هوا ( شاید مراد بالا باشد ) و هنگامی که اهل بهشت بخواهند، در ظرف آنها ریخته می شود ( طبرسی ، ج 10، ص 693 ) . از ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده اند که تسنیم نام آبی است که از زیرعرش روان است و بهترین نوشیدنی بهشتی ، و از مصادیق آیة هفدهم سورة سجده است که می گوید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُم مِنْ قرة اَعْیُن . . . » ( طبرسی ، همانجا؛ میبدی ، ج 10، ص 419؛ نیز رجوع کنید به ابوالفتوح رازی ، ج 20، ص 191ـ192 ) . از آیات قرآن و نوشته های اکثر مفسران به دست نمی آید که محتوای چشمة تسنیم آب است یا نوشیدنی دیگر، ولی پاره ای از مفسران و مترجمان ، ناخودآگاه کلمة آب را به نام تسنیم افزوده اند ( برای نمونه رجوع کنید بهمراغی ، ج 30، ص 82 ) .
منابع : علاوه بر قرآن ؛ ابوالفتوح رازی ، روض الجِنان و روح الجَنان فی تفسیر القرآن ، چاپ محمدجعفر یاحقی و محمدمهدی ناصح ، مشهد 1365ـ 1376ش ؛ محمدبن احمد ازهری ، تهذیب اللغة ، ج 13، چاپ احمد عبدالعلیم بردونی ، قاهره ] بی تا. [ ؛ طباطبائی ؛ طبرسی ؛ طوسی ؛ علی بن ابی طالب ( ع ) ، امام اول ، نهج البلاغة ، چاپ صبحی صالح ، قاهره 1411/1991؛ احمد مصطفی مراغی ، تفسیر المراغی ، بیروت 1985؛ احمدبن محمد میبدی ، کشف الاسرار و عدة الابرار ، چاپ علی اصغر حکمت ، تهران 1361ش .
/ سعید عدالت نژاد /مهدی نیروبخش /
آبی که از بلندی فرو می ریزد
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٥)