تزیین ایمان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تزیین ایمان (قرآن). هر انسانی فطرتا خواهان ایمان و پاکی و تقوا است و بیزار از کفر و گناه.
قرآن کریم می فرماید، خداوند، منشا تزیین ایمان در دلهای مؤمنان است: «... ولـکن الله حبب الیکم الایمـن وزینه فی قلوبکم...» ...ولی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داده، و آنرا در دلهایتان زینت بخشیده... . محبوب کردن ایمان در دل مؤ منین به این معنا است که : خدای تعالی ایمان را به زیوری آراسته که دلهای شما را به سوی خود جذب می کند، به طوری که دلهای شما به آسانی دست از آن برنمی دارد، و از آن رو به سوی چیزهای دیگر نمی کند.
لطف تکوینی
در حقیقت این تعبیرات اشاره لطیفی است به قانون لطف آنهم لطف تکوینی. توضیح اینکه : وقتی شخص حکیم کاری را می خواهد تحقق بخشد زمینههای آن را از هر نظر فراهم می سازد، این اصل در مورد هدایت انسانها نیز کاملا صادق است. خدا می خواهد همه انسانها - بی آنکه تحت برنامه جبر قرار گیرند - با میل و اراده خود راه حق را بپویند، لذا از یکسو ارسال رسل می کند، و انبیا را با کتابهای آسمانی می فرستد، و از سوی دیگر ایمان را محبوب انسانها قرار می دهد، آتش عشق حقطلبی و حقجوئی را در درون جانها شعله ور می سازد، و احساس نفرت و بیزاری از کفر و ظلم و نفاق و گناه را در دلها می آفریند.و به این ترتیب هر انسانی فطرتا خواهان ایمان و پاکی و تقوا است و بیزار از کفر و گناه. ولی کاملا ممکن است در مراحل بعد این آب زلالی که از آسمان خلقت در وجود انسانها ریخته شده، بر اثر تماس با محیطهای آلوده، صفای خود را از دست دهد، و بوی نفرت انگیز گناه و کفر و عصیان گیرد.

پیشنهاد کاربران

بر اساس بینش، باور و تصورات مندرج در معارف وحیانی و حدیثی و روائی سه دین ابراهیمی یعنی یهودیت و مسیحیت و اسلام، هر فرد انسانی گناهکار از مادر متولد میشود و بابت همین گناه محکوم به مرگ هم شده . خود چنین باور و بینش و تصوری ریشه در داستان افسانه ای - خیالی - اوهامی خلق بابا آدم و ننه حوا دارد که گویا بر خلاف امر و خواست یَهوَه و الله از میوه ی درخت به اصطلاح شناخت بدی ها و خوبی ها بر اثر وسوسه یک موجود خیالی اوهامی تحت نام های زاتان یا زَتان ، ابلیس ، اهریمن و یا شیطان تغذیه نموده و به همان دلیل از درگاه یا بارگاه و یا پیشگاه بیکران و بینهایت خدای حقیقی و واقعی طرد و از چارچوب یا پرچین یک باغ فسقلی - خیالی - اوهامی تحت نام اِدِن یا عدن ( Eden ) به بیرون از آن تبعید گردیده و پس از هبوط یا فرود آمدنشان مانند پرندگان یا فرا زمینی ها روی کره ارض یا زمین، هم خود و فرزندان و هم آیندگانشان دچار یا مشمول حال گردش دایره وار چرخه 《 تولد - زندگی - مرگ 》 هندوان و گذر زمان گردیده اند و یا اینکه راه و روش و سرنوشت دیگری در پیش پا و روی آنان و سلسله شان با هدف رجعت یا بازگشت شان بسوی یهوه ی موسا، پدر آسمانی ایسا و الله محمّد قرار داده نشده غیر از راه رفتن و سفر کردن بر روی یک شاهراه یا صراط مستقیم و خطی وار به شکل 《 دنیا - برزخ - ِآخرت 》. باور و ایمان به عالم میانی تحت عنوان برزخ و برپائی قیامت های انفرادی صغرایی به دین اسلام تعلق دارد و در دو دین قبلی هیچ خبر و اثری از آنها در دست نمی باشد. صرف نظر از حقیقت داشتن یا نداشتن این بینش و باور و تصور، درست به همین علت و دلیل دین اسلام کاملتر از دو دین قبلی محسوب میشود و نه از این لحاظ که گویا این سه دین به اصطلاح الاهی آسمانی باشند و دین اسلام الهی تر و آسمانی تر از آندو . نکته بسیار مهم در این زمینه این است که خردمندان گمنام هندو که چرخه تولد و مرگ را شهود و کشف نموده و آنرا بصورت سمبل سنگی سواستیکا برای آیندگان به ارث باقی گذاشته اند، نتوانسته اند این حقیقت ژرف تر را هم شهود و کشف نمایند که پدیده واقعی و طبیعی و تجربی به شکل 《 تولد - زندگی - مرگ 》 یک چرخ نمی باشد بلکه فقط یک قوس یا کمان بسیار کوتاه در پیوند با پدیده دیگریست که بخش اعظم آن با حواس پنجگانه و تجربه غیر قابل دریافت و فهم و درک میباشد به شکل 《 مرگ - زندگی - تولد 》. آن کمان یا قوس بسیار کوتاه هندوان و این قوس یا کمان بسیار بلند از دیدگاه من ( این خردمند کم نام و نشان و اثر ) در طول هم و پشت سر هم به شکل یک دایره از پیش تعیین و ترسیم گردیده اند. مرگ در انتهای قوس اول و مرگ در ابتدای کمان دوم یکی اند و تولد در انتهای پدیده دوم همان تولد است در ابتدای پدیده اول با این تفاوت که همیشه در مداری برتر از قبل رُخ یا روی میدهد یا صورت می پذیرد و یا اتفاق میفتد و الا آخر تا وقت رجعت یا بازگشتن در پایان این سفر دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی بر روی شاهراه اصلی؛ به زبان تمثیل روی چرخ یا دایره بزرگتر با طول زمانی ۱۰ بتوان ۴۳ ثانیه ( معکوس زمان پلانک در علم فیزیک ) به حالت آفرینش اولیه در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت برین. بین حالت بهشت برین و این بهشت دنیوی آغشته با جهنم، باید بتوانیم فرق و تمیز قائل شویم.
...
[مشاهده متن کامل]

نتیجه کلی اینکه از دیدگاه فردی من، هیچ کدام از افراد انسانی بطور فطری یا مادر زادی ، گناهکار از مادر متولد نمی شوند. یک نکته مهم تر از کلیه نکات در این زمینه اینست که دو داستان مبدئی - بنیادی ادیان ابراهیمی ( یهودیت و مسیحیت و اسلام ) یکی آفرینش شش روزه جهان و دیگری خلق بابا آدم و ننه حوا دو افسانه خیالی اوهامی بیش نبوده و نمی باشند، به این معنا که محتوای آن دو داستان از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی و در قالب وحی به گوش سر و دل سرایندگان ( اول موسا و سپس محمّد ) ابلاغ نگردیده است بلکه از طرف یَهوَه و الله که دو کلمه یا دو نام بیشتر نبوده و نمی باشند، یکی برای قوم یهود عزیز است و دیگری برای قوم عرب و بقیه مسلمانان غیر عرب.
مدت زمان یک دور چرخیدن دایره کوچک روی دایره بزرگ در طول این سفر دایره وار دنیوی همیشه مساوی خواهد بود با هفت برابر طول عمر کلی محتوای کیهان یا جهان یعنی هفت برابر فاصله زمانی بین وقوع دو مه بانگ متوالی . طول عمر کلی محتوای کیهان یا جهان در حال حاضر توسط برجسته ترین منجمین و کیهان شناسان غیر قابل تخمین و محاسبه و تعیین می باشد، اما در آینده های دور دست امکانپذیر خواهد شد. تا آن زمان میتوان به عنوان پیش فرض تقریبا یقنی طول عمر کلی محتوای کیهان یا جهان را مساوی دانست با مقدار عددی سرعت نور ( یعنی بدون پسوند کیلومتر بر ثانیه ) در خلاء بتوان عدد ۲ باضافه پسوند سال یعنی ۹۰ میلیارد سال ( البته سال شمسی و نه قمری ) که همیشه نیمی از آن یعنی ۴۵ میلیارد سال به فاز انبساط ها و نیمی دیگر به فاز انقباض های متوالی تعلق خواهد داشت. همین دنیا به شکل این آسمان و زمین و هرآنچه که بین آنهاست، در طول این سفر کلی و دایره وار همیشه پس از وقوع مهبانگ های هشتم ( ۸ م یا به قول هندوان باستان و مخترعین بازی رزمی شطرنج : ۸ اُم, om ) در یک درجه تکاملی برتر از قبل از نو آفریده میشود. شاید با اطمینان و یقین بتوان تصور نمود که محتوای این کامنت کوتاه یا این پیامک، بیان گوشه ی ناچیزی از مندرجات دفترچه هندسه و حساب و جبر و روش مطلق خدای حقیقی و واقعی باشد. یک نکته مهمتر اینکه هر کدام از ما افراد انسانی در آفرینش اولیه بصورت زوجی آفریده شده ایم ( و نه تک و تنها و منزوی و بدون خانواده ) و آنهم نه فقط بصورت یک زوج هتروگِن یا غیر همجنس بلکه پنج زوج ممختلط، هم هتروگِن و هم همو گِن یا همجنس در کنار هم و در سرا های ملکوتی یا آسمانی پنتاگونی یا پنج ویلائی با یک سالن مشترک پنج ضلعی شکل در وسط آن مانند شبکه های روی تور های جدید دروازه های بازی فوتبال و پنج در مستقل به پنج جهت فضای بیرونی بهشت برین .
در این زمینه گاهی اوقات شک و تردید در احساسات و اندیشه ها و افکار و خیالات و تصوراتم ایجاد میشود و به خود میگویم که آیا من چون هستم و وجود دارم ، پس فکر میکنم و یا مانند رنه دکارت چون فکر و خیال و تصور دارم پس هستم ؟ در پاسخ بخودم می گویم که یک قطعه سنگ چون احساس و فکر و خیال و تصور ندارد، پس نیست و وجود ندارد؟

بپرس