[ویکی فقه] تزکیه مریم (قرآن). مریم علیهاالسلام محدثه بوده، یعنی از کسانی بوده که ملائکه با او سخن می گفته اند، و آن جناب سخنان این هاتفان غیبی را می شنیده است، و اصطفاء مریم همان تقبل او است عبادت خدای را، و تطهیرش عبارت است از مصونیتش به عصمت خدای تعالی از گناهان، پس آن جناب، هم اصطفاء شده است و هم معصوم.
قرآن کریم در مورد مژده ملائکه به مریم علیهاالسلام، در برگزیدگی و تزکیه او از طرف خداوند می فرماید: «واذ قالت الملـئکة یـمریم ان الله اصطفـک وطهرک واصطفـک علی نساء العــلمین» و (به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته، و بر تمام زنان جهان، برتری داده است.
مریم محدث
و در این آیه دلالتی هست بر اینکه مریم علیهاالسلام محدثه بوده، یعنی از کسانی بوده که ملائکه با او سخن می گفته اند، و آن جناب سخنان این هاتفان غیبی را می شنیده است، آیه شریفه : «فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا» هم با آیات بعدش که در سوره مریم واقع شده، بر این معنا دلالت دارد و ان شاء الله به زودی بحثی پیرامون محدث خواهیم داشت. در سابق یعنی در تفسیر آیه : «فتقبلها ربها بقبول حسن» گفتیم : که این آیه بیان استجابت دعای مادر مریم علیهاالسلام است که گفته بود: «و انی سمیتها مریم، و انی اعیذها بک و ذریتها من الشیطان الرجیم» و اینکه سخن ملائکه که به مریم گفتند: «ان الله اصطفاک و طهرک»، خبری است که به وی داده اند که تو نزد خدا تا چه حد قدر و منزلت داری، بنابراین لازم است خواننده مراجعه ای بدانجا بکند.
مریم بتول
پس اصطفاء مریم همان تقبل او است عبادت خدای را، و تطهیرش عبارت است از مصونیتش به عصمت خدای تعالی از گناهان، پس آن جناب، هم اصطفاء شده است و هم معصوم. و چه بسا از مفسرین که گفته اند: منظور از تطهیر او بتول شدن او است، و بتول به معنای زنی است که حیض نمی بیند و خدای تعالی او را بدین جهت بتول قرار داد که ناگزیر نشود در ایام حیض از کلیسا بیرون رود، و این نظریه عیبی ندارد جز اینکه آنچه به نظر ما رسید با سیاق آیات موافق تر است.
مریم مصطفی
...
قرآن کریم در مورد مژده ملائکه به مریم علیهاالسلام، در برگزیدگی و تزکیه او از طرف خداوند می فرماید: «واذ قالت الملـئکة یـمریم ان الله اصطفـک وطهرک واصطفـک علی نساء العــلمین» و (به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته، و بر تمام زنان جهان، برتری داده است.
مریم محدث
و در این آیه دلالتی هست بر اینکه مریم علیهاالسلام محدثه بوده، یعنی از کسانی بوده که ملائکه با او سخن می گفته اند، و آن جناب سخنان این هاتفان غیبی را می شنیده است، آیه شریفه : «فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا» هم با آیات بعدش که در سوره مریم واقع شده، بر این معنا دلالت دارد و ان شاء الله به زودی بحثی پیرامون محدث خواهیم داشت. در سابق یعنی در تفسیر آیه : «فتقبلها ربها بقبول حسن» گفتیم : که این آیه بیان استجابت دعای مادر مریم علیهاالسلام است که گفته بود: «و انی سمیتها مریم، و انی اعیذها بک و ذریتها من الشیطان الرجیم» و اینکه سخن ملائکه که به مریم گفتند: «ان الله اصطفاک و طهرک»، خبری است که به وی داده اند که تو نزد خدا تا چه حد قدر و منزلت داری، بنابراین لازم است خواننده مراجعه ای بدانجا بکند.
مریم بتول
پس اصطفاء مریم همان تقبل او است عبادت خدای را، و تطهیرش عبارت است از مصونیتش به عصمت خدای تعالی از گناهان، پس آن جناب، هم اصطفاء شده است و هم معصوم. و چه بسا از مفسرین که گفته اند: منظور از تطهیر او بتول شدن او است، و بتول به معنای زنی است که حیض نمی بیند و خدای تعالی او را بدین جهت بتول قرار داد که ناگزیر نشود در ایام حیض از کلیسا بیرون رود، و این نظریه عیبی ندارد جز اینکه آنچه به نظر ما رسید با سیاق آیات موافق تر است.
مریم مصطفی
...
wikifeqh: تزکیه_مریم_(قرآن)