ترک صله رحم از منظر پیامبر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قطع صلۀ رحم عبارتست از؛ قطع رابطه با محارم و خویشاوندان. به همان اندازه که دوستی و رابطه برقرار کردن با اقوام و خویشان و محبت به آنان مورد عنایت و تاکید رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود، قطع رابطه با خویشان و دشمنی با آنان نیز به شدت مبغوض ایشان بود.
صلۀ رحم در اصطلاح عبارت است از؛ به دیدار خویشاوندان رفتن و از آنان احوال پرسی کردن. بنابراین معنای قطع صلۀ رحم عبارتست از؛ قطع رابطه با محارم و خویشاوندان.
قطع رحم از دیدگاه پیامبر
به همان اندازه که دوستی و رابطه برقرار کردن با اقوام و خویشان و محبت به آنان مورد عنایت و تاکید رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود، قطع رابطه با خویشان و دشمنی با آنان نیز به شدت مبغوض ایشان بود و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به شدت مسلمانان را از قطع رابطه با خویشاوندان نهی می کردند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به همگان توصیه می فرمودند: رابطۀ خود را با فامیل و اقوام قطع نکنید، اگر چه آنان رابطۀ خود را با شما قطع کرده باشند؛«لَا تَقْطَعْ رَحِمَکَ وَ اِنْ قَطَعَتْک !؛ رابطۀ خود را با محارم و خویشانت قطع نکن، حتی اگر آنان با تو قطع ارتباط کرده باشند.»
محرومیت از رحمت خداوند
از منظر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم)، ضرر و خسارت قطع کردن رابطه با خویشان نه تنها شامل کسی که قطع کنندۀ رابطه با اقوام است، می شود؛ بلکه گریبان گیر تمامی کسانی خواهد بود که با شخص قاطعِ رحم در ارتباط هستند و با او در یک منطقه زندگی می کنند. در همین راستا پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) می فرمایند:«ان الملائکة لا تنزل علی قوم فیهم قاطع رحم ملائکۀ الهی در میان مردمی که در میان آنها قطع کنندۀ رابطه با خویشاوندان وجود داشته باشد نازل نخواهند شد.»قطع رابطه با خویشان نه تنها نعمت های دنیوی را از انسان سلب می کند، بلکه مانع فرود آمدن رحمت الهی شده و باعث می شود انسان از نعمت ها و رزق های معنوی این جهان نیز محروم گردد. به همین منظور رسول خاتم (صلی الله علیه و آله وسلّم) در فرمایشی ارزشمند می فرمایند:«انّ الرّحمة لا تنزل علی قوم فیهم قاطع رحم؛ رحمت و محبت خداوند بر مردمی که درمیان آن ها قطع کنندۀ رابطه با خویشان وجود داشته باشد نازل نخواهد شد.»
محرومیت از بهشت
...

پیشنهاد کاربران

بپرس