ترجمه اصول فقه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] اصول فقه، متن و ترجمه فارسی اصول الفقه شیخ محمد رضا بن محمد بن عبد اللّه آل مظفر نجفی(متوفای 1383ق) به قلم محسن غرویان است.
نام این کتاب، در«الذریعة» و«أعیان الشیعة» دیده نمی شود و فقط آقا بزرگ تهرانی در«نقباء البشر»، جلد 2، صفحه 772، از آن به عنوان یکی از تألیفات مرحوم مظفر یاد کرده است.
از تاریخ دقیق تألیف و انتشار کتاب، اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی با توجه به حاشیه صفحه 7 که در مورد شیخ محمد حسین اصفهانی(متوفای 1361ق)، با عبارت«قدس سرّه» تعبیر آورده، به نظر می رسد بین سال های 1361ق تا 1383 که زمان وفات مرحوم مظفر است، تألیف شده باشد و با توجه به اینکه مؤلف، در کتاب، مباحثی را از«المنطق» نقل می کند، معلوم می شود ایشان، «اصول الفقه» را بعد از«المنطق» نگاشته است.
کتاب، در دو جلد انتشار یافته است و جلد اول، از دو قسمت تشکیل شده که در قسمت اول، مدخل، مقدمه و مقصد اول(مباحث الفاظ) آورده شده و قسمت دوم، شامل مقصد دوم(مباحث عقلیّه) می باشد.
جلد دوم نیز از دو قسمت تشکیل شده که شامل مقصد سوم(مباحث حجت) و مقصد چهارم(اصول عملیّه) می باشد.

[ویکی فقه] ترجمه اصول فقه (کتاب). کتاب اصول فقه توسط دکتر علی شیروانی ترجمه شده است.
کتاب «اصول الفقه (للمظفر)»، به زبان عربی ، تالیف شیخ محمد رضا بن محمد بن عبدالله آل مظفر نجفی (متوفای ۱۳۸۳ ق)، است. نام این کتاب، در « الذریعة » و « اعیان الشیعة » دیده نمی شود و فقط آقا بزرگ تهرانی در « نقباء البشر »، جلد ۲، صفحه ۷۷۲، از آن به عنوان یکی از تالیفات مرحوم مظفر یاد کرده است. از تاریخ دقیق تالیف و انتشار کتاب، اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی با توجه به حاشیه صفحه ۷ که در مورد شیخ محمد حسین اصفهانی (متوفای ۱۳۶۱ ق)، با عبارت «قدس سره» تعبیر آورده، به نظر می رسد بین سال های ۱۳۶۱ ق تا ۱۳۸۳ که زمان وفات مرحوم مظفر است، تالیف شده باشد و با توجه به اینکه مؤلف، در کتاب، مباحثی را از «المنطق» نقل می کند، معلوم می شود ایشان، « اصول الفقه » را بعد از « المنطق » نگاشته است.
ساختار
کتاب، در دو جلد انتشار یافته است و جلد اول، از دو قسمت تشکیل شده که در قسمت اول، مدخل، مقدمه و مقصد اول (مباحث الفاظ) آورده شده و قسمت دوم، شامل مقصد دوم (مباحث عقلیه) می باشد.جلد دوم نیز از دو قسمت تشکیل شده که شامل مقصد سوم (مباحث حجت ) و مقصد چهارم ( اصول عملیه ) می باشد.
گزارش محتوا
قبل از بیان مباحث موجود در کتاب، لازم است به این نکته اشاره شود که مؤلف، در تقسیم مباحث اصولی به مقاصد چهارگانه، از استاد خویش، شیخ محمد حسین اصفهانی، پیروی کرده است.مدخل کتاب، شامل مباحث تعریف علم اصول ، حکم واقعی و ظاهری و موضوع علم اصول می باشد.در مقدمه، مباحثی نظیر وضع ، اقسام وضع ، استعمال حقیقی و مجازی، لفظ مشترک، حقیقت شرعی و صحیح و اعم مطرح شده است.در مباحث الفاظ ، از معانی الفاظ و ظواهر، به صورت عام و در مباحث عقلی، از لوازم احکام فی نفسه (اگر چه مدلول لفظ نباشد) و در مباحث حجت، از حجیت و دلیل بودن و در مباحث اصول عملیه، از مرجع و منبع مجتهد هنگامی که دلیل اجتهادی وجود نداشته باشد، بحث می شود.مقصد اول که مربوط به مباحث الفاظ می باشد، دارای ۷ باب است که عبارتند از:۱. مشتق ؛ ۲. اوامر ؛ ۳. نواهی ؛ ۴. مفاهیم ؛ ۵. عام و خاص ؛ ۶. مطلق و مقید ؛ ۷. مجمل و مبین .در بحث اوامر، اقسام واجب (مطلق و مشروط، عینی و کفایی، تعیینی و تخییری، نفسی و غیری، تعبدی و توصلی، معلق و منجز) مطرح می شود.در بحث مفاهیم، مفهوم شرط ، وصف ، غایت ، حصر ، عدد و لقب مطرح می گردد.قسمت دوم از جلد اول، مبحث ملازمات عقلیه است و شامل مقدمه و دو باب می باشد و باب اول، خود، شامل سه مبحث است:۱. حسن و قبح عقلی ؛ ۲. ادراک عقلی حسن و قبح؛ ۳. ثبوت ملازمه بین حکم عقل و حکم شرع .در باب دوم، بحث غیر مستقلات عقلی که شامل ۵ مسئله است، آورده شده که مسئله اول، اجزاء، مسئله دوم، مقدمه واجب ، مسئله سوم، بحث ضد ، مسئله چهارم، اجتماع امر و نهی و مسئله پنجم، دلالت نهی بر فساد می باشد.مقصد سوم (مباحث حجت)، شامل ۹ باب می باشد:۱. کتاب عزیز؛ ۲. سنت ؛ ۳. اجماع ؛ ۴. دلیل عقلی؛ ۵. حجیت ظواهر ؛ ۶. شهرت ؛ ۷. سیره ؛ ۸. قیاس ؛ ۹. تعادل و تراجیح .در مقصد چهارم، مبحث استصحاب آمده است.مؤلف، بر خلاف کتاب های اصولی دیگر، بحث تعادل و تراجیح را در مباحث حجت مطرح کرده است. هم چنین در مسئله اجزاء ، اقتضا را به معنای علیت و تاثیر دانسته و سپس نتیجه گرفته که این مبحث، از مباحث الفاظ نیست، بلکه از مباحث ملازمات عقلی می باشد.
ویژگی های کتاب
...

پیشنهاد کاربران

بپرس