تدوین قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] تدوین قرآن. تدوین قرآن، ترجمه فارسی «تدوین القرآن» علی کورانی است که توسط سید محمود عظیمی انجام گرفته و منتشر شده است.
کتاب «تدوین القرآن» در یازده فصل منتشر شده است، ولی کتاب حاضر فقط شامل شش فصل می باشد و لذا برخی از فصول در هم ادغام شده و تحت عنوان یک فصل آمده است.
مترجم علاوه بر ترجمه، کتاب را خلاصه نموده است؛ لذا درباره نوع ترجمه آن نمی توان به مطلب خاصی اشاره کرد، به جز اینکه متن آن نسبتا روان می باشد. شاید بتوان گفت از مجموع چهار قسم ترجمه - یعنی ترجمه لفظی، معنوی، آزاد و داستانی - ترجمه مورد نظر از قبیل ترجمه آزاد است؛ زیرا مترجم، مفهوم جمله را گرفته و آنرا خلاصه و ترجمه نموده است.
وی در ابتدای هر بحث، عناوینی اضافه کرده که در اصل کتاب موجود نمی باشد.
استنادهای کتاب، به جز آیات قرآن، از متن به پاورقی منتقل شده است.
در ارجاع نویسی، مواردی که نام کتاب در متن آمده، در پاورقی فقط به آدرس آن اشاره شده و نام کتاب ذکر نشده است.

[ویکی فقه] تدوین قرآن (کتاب). «تدوین قرآن» ترجمه ی «تدوین القرآن» تالیف علی کورانی ، که سیدمحمود عظیمی به فارسی ترجمه کرده است.
مطالب در شش بخش تدوین شده که تفصیلی آن در فهرست آمده است. با اشاره به ادعای واهی دشمنان نسبت به مسلمانان بویژه شیعیان در اعتقاد به تحریف قرآن، سعی در پاسخ به این ادعا دارد. هدف اصلی این کتاب پرداختن به میزان صحت و سقم ادعای دوم یعنی اعتقاد شیعیان به تحریف قرآن است بدین جهت پس از بررسی اصل اتهام و پاسخ آن به مساله مهم سنت از دیدگاه خلفا و موضعگیریهای سران این فرقه مسلمان در مورد احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم پرداخته است. در بخش سوم، تحریف قرآن از دیدگاه روایات اهل سنت ، تدوین قرآن و مساله یهودیت و رابطه مسلمانان صدر اسلام مطرح و در خاتمه گوشه هایی از سخنان پیشوایان امامیه درباره قرآن مرور میشود.
گزارش محتوا
مولف پس از اشاره به اشکال گوناگون ادعای دشمنان مبنی بر تحریف قرآن، اساس اشکالات را پنج محور می داند: ۱. ادعای نقص قرآن ۲. ادعای افزوده شدن به قرآن ۳. ادعای تعدد متن اصلی قرآن و اینکه قرآن از طرف خداوند به یک وجه نازل نشده است ۴. ادعای نزول معنای قرآن یعنی آنچه نازل شده معنایی است که می توانیم برای آن الفاظ مختلفی قرار دهیم ۵. بعضی اساسا این مطلب را که آنچه نزد ما موجود است همان قرآن نازل شده از طرف خداوند است را انکار نموده اند. وی به نوعی دیگر از تحریف به نام «تحریف معنوی یا تاویلی» اشاره میکند. پس از آن به طرح مسائل اصل کتاب میپردازند که ریشه این نسبت ناروا به شیعیان را که از سوی عده ای از وهابی مسلکان وارد شده، حضور تفکر والای امامت در جامعه اسلامی که تهدیدی برای منافع دشمنانست دانسته و بعد از ارائه عقاید یکی از نویسندگان وهابی به نام « احسان ظهیر » مینویسد: بعضی از روایات شیعه تحریف و از طرفی علمای شیعه در مورد اصالت قرآن ادله زیادی دارند. شیخ صدوق ، مفید ، سید مرتضی ، شیخ طوسی ، طبری و صدها تن از بزرگان شیعه، همگی قائل به اعجاز و عدم تحریف قرآن هستند. مولف در جواب مستشکل که میگوید: «شیعه به دروغ مدعی عدم تحریف شده و در حقیقت تقیه می کند» میفرماید: تقیه روش عقلی، شرعی و مستند به قرآن بوده که شیعه هرگاه در اقلیت قرار می گرفتند با آن روش خود را از خطرات حفظ مینمودند و اگر کسی به دیده انصاف در روایات شیعه و سنی بنگرد، درمییابد که اعتقاد شیعیان به حفظ قرآن از تحریف، بسیار قویتر از اهل سنت بوده و مطالبی در روایات اهل سنت هست که بهت آور و غیر قابل توجیه است. در ادامه به اعتقاد شیعه در امانت گران سنگ بودن قرآن و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم در بین مردم اشاره و با بررسی تاریخ اسلام، آغاز انحراف را عمل کردن برخلاف سنت با طرح شعار «حسبنا کتاب الله»، تثبیت موقعیت دیگران که توانستند جو عمومی را به نفع خود تغییر دهند میداند و پس از بیان اقدامات بعدی اینها در کنار گذاشتن قرآن تدوین شده علی علیه السّلام ، وادار کردن علی و فاطمه علیهما السلام به تسلیم در برابر حکومت و سایر خیانتها، این وقایع را مضمون پیشگویی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم میداند که فرمودند: «نبینیم کسی بر تخت تکیه بزند و امر و نهی مرا بشنود و بگوید آن را در کتاب خدا پیدا نکردیم». ایشان پس از مردود دانستن علت ممانعت خلیفه اول و دوم از جمع آوری احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم ، احادیثی در جواز کتابت و نقل حدیث آورده و معتقدند انگیزه واقعی اینها جلوگیری از احیای نقش اهل بیت و افشاگریهای سوابق کفار و منافقان بوده است. نگارنده معتقد است اگر کسی بخواهد در مورد معتقدان به تحریف کتاب الهی بررسی کند ابتدا باید به خود اهل سنت مراجعه کند بدین جهت روایاتی از خلیفه دوم نقل کرده که مبین عقاید او در تحریف قرآن است، اهل سنت معتقدند که خلفای سه گانه قرآن را در یک مجموعه مدون کرده اند. وی پس از بررسی جایگاه یهودیان در میان اعراب و ارتباط خلیفه دوم با یهودیان و علاقه او به شنیدن اخبار آنان، روحیات او را به گواهی تاریخ متاثر از یهودیان میداند. کعب الاخبار ، بزرگ یهودیان یمن جایگاه خاصی نزد وی داشته است.
وضعیت کتاب
فهرست مطالب در ابتدا و طبق حروف الفبا در آخر آمده و در پاورقی آدرس روایات و منابع ذکر شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس