[ویکی فقه] تبرک معنایی جز طلب خیر و برکت نداشته و از نظر شرع مقدس اسلام تبرک به آثار صالحین نه نتها ممنوع نمی باشد بلکه شیوه و سیره صحابه بزرگ رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نیز بوده و هیچ مشکلی از نظر شرعی بر آن مترتب نیست. و دو آیه از آیات قرآن کریم بر آن (تبرک) دلالت دارد.
تبرک از برک می آید که در لغت به معنای زیادی و نما است. و در اصطلاح یعنی طلب برکت کردن از خدا، بواسطه چیزی. حال این شئی می تواند خاک، یا قسمتی از وسائل مربوط به آن شخص صالح باشد و مساله تبرک در بین مسلمانان چه شیعه و چه سنی از واضحات و مبرهنات بوده و نیازی به توضیح هم نداشته است.
تبرک در عقاید وهابیت
اما می بینیم که وهابیت در این وسط حرفهای جدیدی زده است و می گویند تبرک شرک می باشد و هر کسی که به آثار صالحین متبرک شود مشرک است و با این حرف فعل و عمل مسلمانان را از صدر اسلام تا کنون زیر سوال می برند. وهابیت در این نظریه به دو دسته کلی تقسیم شده اند. عده ای می گویند تبرک مطلقا حرام می باشد و هرکسی که به یکی از آثار صالحین متبرک شود مشرک و از دایره اسلام و ایمان خارج است ولی چون نتوانستند از تبعات منفی این نظریه خلاصی پیدا کنند عده ای از این دسته جدا شده اند و می گویند که، تبرک مطلقا حرام نیست بلکه دو نوع از تبرک داریم یکی تبرک به ذات پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و یک نوع به وسائل شخص او و چیزهای متصل به او مثل مو و آب دهن و آب وضو و... و یک نوع تبرک هم به آثار بعد از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، مثل خاک قبر و ضریح و... و آثار دیگر صالحین که مورد اول جایز و مورد دوم حرام می باشد و چون الان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) زنده نیست نمی توان از آثار متصله به او تبرک جست، پس هم اکنون مساله تبرک کلا منتفی می باشد و تبرک حتی به قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نیز صحیح نمی باشد. آنها می گویند «ان ما یفعله من یعتقد فی الاشجار والقبور والاحجار من التبرک بها العکوف عندها والذبح لها هو الشرک ولا یغتر بالعوام. این که کسی کاری انجام دهد در رابطه با درختان و قبرها و سنگها که بخواهد از آنها تبرک بجوید و ماندن نزد قبرهای صالحین و قربانی کردن برای صالحین اینها همه شرک می باشد».
ادله وهابیت در رد تبرک
آنها برای این حکم و فتوایی که داده اند به ادله ای متمسک شده اند و آن عبارت است از:۱. بخاطر این که تبرک در واقع اثبات تاثیر کسی غیر از خدا در اشیا می باشد و غیر از خداوند هیچ کس در اشیا تاثیر گذار نیست. ۲. این که قدمای مسلمین همچنین عملی را انجام نمی دادند و به قبور و آثار صالحین متبرک نمی شدند و چون تبرک به قبور در سیره صحابه نبوده است پس این عمل بدعت بوده و حرام می باشد.۳. این که منع از عمل بخاطر آن است که ممکن است این عمل منجر به شرک گردد و بخاطر این که از این شرک جلو گیری شود ما کل این عمل را منع می کنیم.
نقد و بررسی ادله وهابیت
...
تبرک از برک می آید که در لغت به معنای زیادی و نما است. و در اصطلاح یعنی طلب برکت کردن از خدا، بواسطه چیزی. حال این شئی می تواند خاک، یا قسمتی از وسائل مربوط به آن شخص صالح باشد و مساله تبرک در بین مسلمانان چه شیعه و چه سنی از واضحات و مبرهنات بوده و نیازی به توضیح هم نداشته است.
تبرک در عقاید وهابیت
اما می بینیم که وهابیت در این وسط حرفهای جدیدی زده است و می گویند تبرک شرک می باشد و هر کسی که به آثار صالحین متبرک شود مشرک است و با این حرف فعل و عمل مسلمانان را از صدر اسلام تا کنون زیر سوال می برند. وهابیت در این نظریه به دو دسته کلی تقسیم شده اند. عده ای می گویند تبرک مطلقا حرام می باشد و هرکسی که به یکی از آثار صالحین متبرک شود مشرک و از دایره اسلام و ایمان خارج است ولی چون نتوانستند از تبعات منفی این نظریه خلاصی پیدا کنند عده ای از این دسته جدا شده اند و می گویند که، تبرک مطلقا حرام نیست بلکه دو نوع از تبرک داریم یکی تبرک به ذات پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و یک نوع به وسائل شخص او و چیزهای متصل به او مثل مو و آب دهن و آب وضو و... و یک نوع تبرک هم به آثار بعد از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، مثل خاک قبر و ضریح و... و آثار دیگر صالحین که مورد اول جایز و مورد دوم حرام می باشد و چون الان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) زنده نیست نمی توان از آثار متصله به او تبرک جست، پس هم اکنون مساله تبرک کلا منتفی می باشد و تبرک حتی به قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نیز صحیح نمی باشد. آنها می گویند «ان ما یفعله من یعتقد فی الاشجار والقبور والاحجار من التبرک بها العکوف عندها والذبح لها هو الشرک ولا یغتر بالعوام. این که کسی کاری انجام دهد در رابطه با درختان و قبرها و سنگها که بخواهد از آنها تبرک بجوید و ماندن نزد قبرهای صالحین و قربانی کردن برای صالحین اینها همه شرک می باشد».
ادله وهابیت در رد تبرک
آنها برای این حکم و فتوایی که داده اند به ادله ای متمسک شده اند و آن عبارت است از:۱. بخاطر این که تبرک در واقع اثبات تاثیر کسی غیر از خدا در اشیا می باشد و غیر از خداوند هیچ کس در اشیا تاثیر گذار نیست. ۲. این که قدمای مسلمین همچنین عملی را انجام نمی دادند و به قبور و آثار صالحین متبرک نمی شدند و چون تبرک به قبور در سیره صحابه نبوده است پس این عمل بدعت بوده و حرام می باشد.۳. این که منع از عمل بخاطر آن است که ممکن است این عمل منجر به شرک گردد و بخاطر این که از این شرک جلو گیری شود ما کل این عمل را منع می کنیم.
نقد و بررسی ادله وهابیت
...
wikifeqh: تبرک_جستن