[ویکی فقه] در منابع تاریخی و روایی، درباره تاریخ تولد حضرت زهرا (سلام الله علیها) اقوال مختلفی نقل شده است. قول مشهور این است که آن حضرت در بیستم ماه جمادی الثانی سال پنجم بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مکه معظمه به دنیا آمد. عده ای از اهل سنت نیز عقیده دارند که حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبل از بعثت متولد شده است.
درباره تاریخ تولد حضرت زهرا ام ابیها (سلام الله علیها) در میان علمای شیعه دو نظر وجود دارد:قول مشهور این است که آن حضرت در بیستم ماه جمادی الثانی سال پنجم بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مکه معظمه به دنیا آمد.دلیل این قول، روایات صحیحی است که از امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم السّلام) نقل شده و مستند به آنها است.قول دومی که شیخ مفید، شیخ طوسی و کفعمی طرفدار آن است، تولد حضرت را در سال دوم بعثت می داند. اما همانگونه که روشن خواهد شد، این قول با روایات صحیح قابل تطبیق نیست و تعارض دارد.
نظریات اهل سنت در مورد تاریخ تولد
در میان اهل سنت نیز دو نظریه مطرح است.نظریه اول این که حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبل از بعثت متولد شده است. در درون این نظریه، اقوال مختلفی را می بینم که برخی تولد ایشان را پنج سال قبل، چهار سال قبل، یک و یا دو سال قبل دانسته اند.نظریه دوم هم این است که تولد حضرت بعد از بعثت بوده است.در درون این دیدگاه نیز دو قول مشاهده می شود:قول اول این که یک سال بعد از بعثت تاریخ تولد آن حضرت بوده است؛قول دوم این است که سال پنجم بعثت به دنیا آمده و جهان انسانیت با قدوم مبارکش روشن شده است.این قول موافق نظریه مشهور شیعه است و قول شیعه هم مستند به روایات صحیح از امامان معصوم (علیهم السّلام) می باشد.حال که خلاصه از دیدگاه و اقول شیعه و اهل سنت دانسته شد، در تفصیل بحث ابتدا اقول اهل سنت را بررسی می کنیم آنگاه مستندات قوی شیعه را از روایات تقیدیم خواهیم کرد.
اقوال اهل سنت
به طوری کلی در منابع اهل سنت دو نظریه در تولد حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبل از بعثت و بعد از آن مطرح شده است:
← نظریه اول
...
درباره تاریخ تولد حضرت زهرا ام ابیها (سلام الله علیها) در میان علمای شیعه دو نظر وجود دارد:قول مشهور این است که آن حضرت در بیستم ماه جمادی الثانی سال پنجم بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مکه معظمه به دنیا آمد.دلیل این قول، روایات صحیحی است که از امام سجاد، امام باقر و امام صادق (علیهم السّلام) نقل شده و مستند به آنها است.قول دومی که شیخ مفید، شیخ طوسی و کفعمی طرفدار آن است، تولد حضرت را در سال دوم بعثت می داند. اما همانگونه که روشن خواهد شد، این قول با روایات صحیح قابل تطبیق نیست و تعارض دارد.
نظریات اهل سنت در مورد تاریخ تولد
در میان اهل سنت نیز دو نظریه مطرح است.نظریه اول این که حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبل از بعثت متولد شده است. در درون این نظریه، اقوال مختلفی را می بینم که برخی تولد ایشان را پنج سال قبل، چهار سال قبل، یک و یا دو سال قبل دانسته اند.نظریه دوم هم این است که تولد حضرت بعد از بعثت بوده است.در درون این دیدگاه نیز دو قول مشاهده می شود:قول اول این که یک سال بعد از بعثت تاریخ تولد آن حضرت بوده است؛قول دوم این است که سال پنجم بعثت به دنیا آمده و جهان انسانیت با قدوم مبارکش روشن شده است.این قول موافق نظریه مشهور شیعه است و قول شیعه هم مستند به روایات صحیح از امامان معصوم (علیهم السّلام) می باشد.حال که خلاصه از دیدگاه و اقول شیعه و اهل سنت دانسته شد، در تفصیل بحث ابتدا اقول اهل سنت را بررسی می کنیم آنگاه مستندات قوی شیعه را از روایات تقیدیم خواهیم کرد.
اقوال اهل سنت
به طوری کلی در منابع اهل سنت دو نظریه در تولد حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبل از بعثت و بعد از آن مطرح شده است:
← نظریه اول
...
wikifeqh: تاریخ_ولادت_حضرت_زهرا