[ویکی فقه] بیان الائمة و خطبة البیان فی المیزان (کتاب). بیان الائمة و خطبة البیان فی المیزان به زبان عربی اثر سیدجعفر مرتضی عاملی (متولد ۱۳۶۳ ق) می باشد.
اثر ، نقد و بررسی روایاتی که در زمینه نشانه های ظهور امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف از ناحیه معصومین علیه السّلام نقل شده می باشد. مولف می نویسد: به هر حال آنچه ما در این پژوهش مختصر به دنبال آن هستیم، ارائه صریح و بی پرده و همراه با واقع گرایی، نظر خویش در این باره و موضع گیری علمی در قبال از سوی دیگر است و هیچ قصدی برای بررسی کامل و همه جانبه آن نداریم.
اثر ، نقد و بررسی روایاتی که در زمینه نشانه های ظهور امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف از ناحیه معصومین علیه السّلام نقل شده می باشد. مولف می نویسد: به هر حال آنچه ما در این پژوهش مختصر به دنبال آن هستیم، ارائه صریح و بی پرده و همراه با واقع گرایی، نظر خویش در این باره و موضع گیری علمی در قبال از سوی دیگر است و هیچ قصدی برای بررسی کامل و همه جانبه آن نداریم.
[ویکی نور] بیان الائمه (علیهم السلام) و خطبه البیان فی المیزان. بیان الائمة (علیهم السلام) و خطبة البیان فی المیزان به زبان عربی اثر سیدجعفر مرتضی عاملی (متولد 1363ق) می باشد.
اثر، نقد و بررسی روایاتی که در زمینه نشانه های ظهور امام مهدی (عج) از ناحیه معصومین(ع) نقل شده می باشد.
مؤلف می نویسد: به هر حال آنچه ما در این پژوهش مختصر به دنبال آن هستیم، ارائه صریح و بی پرده و همراه با واقع گرایی، نظر خویش در این باره و موضع گیری علمی در قبال از سوی دیگر است و هیچ قصدی برای بررسی کامل و همه جانبه آن نداریم.
تحریف واقعیات، به جریانی با سابقه در فرهنگ اسلامی تبدیل شده است و نیاز به حراست از حقایق علوم دینی، به وسیله نقد و تحلیل این گونه تحریفات و اخبار ساختگی امری مهم و حیاتی قلمداد می شود. و این مساله بر لزوم افشاگری و موضع گیری های صریح علماء در مقابل این جعلیات و وضع ها و تحریفات تاکید می ورزد. پی آمد عدم موضع گیری در برابر این گونه مسائل، ایجاد فضایی مناسب برای رشد و گسترش آن ها می باشد. دو اثر بیان الائمه و خطبه البیان یا الخطبه الافتخاریه از این گونه آثار می باشد که تحریف و جعل در آن ها کاملاً مشهود است و با استفاده سوء از عواطف منتظران مهدی (عج) مطالب کذب و نادرست و تحریف شده ای را در قالب نشانه های ظهور به جامعه مشتاقان دیدار امام عصر (عج) ارائه داده اند تا از راه بازارگرمی به اهداف شوم خود برسند. مؤلف در دو بخش و چند فصل و ساماندهی مناسب خود به نقد و ارزیابی احادیث و روایات ساختگی این دو کتاب به طور مفصل پرداخته تا به گوشه ای از وظایف خود در قبال این تحریفات پرداخته باشد. روش مؤلف این گونه است که اول روایات کتب فوق را آورده و سپس سند و متن آن ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و اشکالات وارده بر هر کدام را به طور صریح بیان می دارد.
نگارنده در بخش اوّل، کتاب بیان الائمه را در ترازوی نقد و سنجش قرار می دهد:نخست نگاهی گذرا، به این اثر دارد و بیان می کند که نویسنده بیان الائمه، روایات بسیاری را جمع آوری نموده و سعی کرده آن ها را به گونه ای که برایش معلوم بوده و به ذهنش خطور کرده، تفسیر نماید. مؤلف بیان الائمه بخشی از روایات خود را به کتاب های معروف و بخشی دیگر را به کتاب هایی ارجاع می دهد که ناشناخته و کسی نام آن ها را نشنیده است و ظاهراً هیچ وجود خارجی ندارند و برخی از روایات را به امام علی(ع) نسبت داده، بدون این که منابع آن ها را بازگو نماید و برخی دیگر را به اشخاص مجهول و ناشناخته نسبت داده است. سپس به تعریف تصحیف و تحریف می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این جعلیات از جمله حوادث ایران و عراق، نفت منطقه ظهران، نعمت برق، اتم، نابودکننده جهان، هواپیماهای جت بمب افکن و شیطان هوایی را طی روایاتی که در کتاب فوق آمده، بیان و به نقد و ارزیابی آن ها می پردازد و پرده از چهره این تحریفات و اخبار ساختگی بر می دارد. بخش دوم و در سه فصل به سه متن از اثر خطبه البیان می پردازد و به کندوکاو، درباره پیش گویی های ائمه(ع) در مورد نشانه های ظهور که منسوب به حضرت امیرالمؤمنین(ع) می باشد، پرداخته است. برای خطبه البیان سه متن روایت کرده اند که با هم اختلاف کلی و هیچ کدام سندی که به توان به آن ها اعتماد کرد، ندارند. سپس مؤلف به بازشناسایی افراد و شخصیت هایی که در لابه لای این اثر، نامشان آمده است، می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این اخبار ساختگی؛ از جمله صخره بیت المقدس، عیسی(ع) و دجال، مدینه و بیت المقدس، عیسی(ع) و دفن امام مهدی (عج)، انتقال نور که طی روایاتی در این اثر بازگو شده و به نقد و بررسی و تحلیل این اخبار از زوایای گوناگون می پردازد.همین روش را مؤلف در دو متن دیگر خطبه البیان ادامه می دهند.
اثر، نقد و بررسی روایاتی که در زمینه نشانه های ظهور امام مهدی (عج) از ناحیه معصومین(ع) نقل شده می باشد.
مؤلف می نویسد: به هر حال آنچه ما در این پژوهش مختصر به دنبال آن هستیم، ارائه صریح و بی پرده و همراه با واقع گرایی، نظر خویش در این باره و موضع گیری علمی در قبال از سوی دیگر است و هیچ قصدی برای بررسی کامل و همه جانبه آن نداریم.
تحریف واقعیات، به جریانی با سابقه در فرهنگ اسلامی تبدیل شده است و نیاز به حراست از حقایق علوم دینی، به وسیله نقد و تحلیل این گونه تحریفات و اخبار ساختگی امری مهم و حیاتی قلمداد می شود. و این مساله بر لزوم افشاگری و موضع گیری های صریح علماء در مقابل این جعلیات و وضع ها و تحریفات تاکید می ورزد. پی آمد عدم موضع گیری در برابر این گونه مسائل، ایجاد فضایی مناسب برای رشد و گسترش آن ها می باشد. دو اثر بیان الائمه و خطبه البیان یا الخطبه الافتخاریه از این گونه آثار می باشد که تحریف و جعل در آن ها کاملاً مشهود است و با استفاده سوء از عواطف منتظران مهدی (عج) مطالب کذب و نادرست و تحریف شده ای را در قالب نشانه های ظهور به جامعه مشتاقان دیدار امام عصر (عج) ارائه داده اند تا از راه بازارگرمی به اهداف شوم خود برسند. مؤلف در دو بخش و چند فصل و ساماندهی مناسب خود به نقد و ارزیابی احادیث و روایات ساختگی این دو کتاب به طور مفصل پرداخته تا به گوشه ای از وظایف خود در قبال این تحریفات پرداخته باشد. روش مؤلف این گونه است که اول روایات کتب فوق را آورده و سپس سند و متن آن ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و اشکالات وارده بر هر کدام را به طور صریح بیان می دارد.
نگارنده در بخش اوّل، کتاب بیان الائمه را در ترازوی نقد و سنجش قرار می دهد:نخست نگاهی گذرا، به این اثر دارد و بیان می کند که نویسنده بیان الائمه، روایات بسیاری را جمع آوری نموده و سعی کرده آن ها را به گونه ای که برایش معلوم بوده و به ذهنش خطور کرده، تفسیر نماید. مؤلف بیان الائمه بخشی از روایات خود را به کتاب های معروف و بخشی دیگر را به کتاب هایی ارجاع می دهد که ناشناخته و کسی نام آن ها را نشنیده است و ظاهراً هیچ وجود خارجی ندارند و برخی از روایات را به امام علی(ع) نسبت داده، بدون این که منابع آن ها را بازگو نماید و برخی دیگر را به اشخاص مجهول و ناشناخته نسبت داده است. سپس به تعریف تصحیف و تحریف می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این جعلیات از جمله حوادث ایران و عراق، نفت منطقه ظهران، نعمت برق، اتم، نابودکننده جهان، هواپیماهای جت بمب افکن و شیطان هوایی را طی روایاتی که در کتاب فوق آمده، بیان و به نقد و ارزیابی آن ها می پردازد و پرده از چهره این تحریفات و اخبار ساختگی بر می دارد. بخش دوم و در سه فصل به سه متن از اثر خطبه البیان می پردازد و به کندوکاو، درباره پیش گویی های ائمه(ع) در مورد نشانه های ظهور که منسوب به حضرت امیرالمؤمنین(ع) می باشد، پرداخته است. برای خطبه البیان سه متن روایت کرده اند که با هم اختلاف کلی و هیچ کدام سندی که به توان به آن ها اعتماد کرد، ندارند. سپس مؤلف به بازشناسایی افراد و شخصیت هایی که در لابه لای این اثر، نامشان آمده است، می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این اخبار ساختگی؛ از جمله صخره بیت المقدس، عیسی(ع) و دجال، مدینه و بیت المقدس، عیسی(ع) و دفن امام مهدی (عج)، انتقال نور که طی روایاتی در این اثر بازگو شده و به نقد و بررسی و تحلیل این اخبار از زوایای گوناگون می پردازد.همین روش را مؤلف در دو متن دیگر خطبه البیان ادامه می دهند.
[ویکی فقه] بیان الائمه و خطبه البیان فی المیزان (کتاب). بیان الائمة و خطبة البیان فی المیزان به زبان عربی اثر سیدجعفر مرتضی عاملی (متولد ۱۳۶۳ ق) می باشد.
اثر ، نقد و بررسی روایاتی که در زمینه نشانه های ظهور امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف از ناحیه معصومین علیه السّلام نقل شده می باشد. مولف می نویسد: به هر حال آنچه ما در این پژوهش مختصر به دنبال آن هستیم، ارائه صریح و بی پرده و همراه با واقع گرایی، نظر خویش در این باره و موضع گیری علمی در قبال از سوی دیگر است و هیچ قصدی برای بررسی کامل و همه جانبه آن نداریم.
ساختار کتاب
تحریف واقعیات، به جریانی با سابقه در فرهنگ اسلامی تبدیل شده است و نیاز به حراست از حقایق علوم دینی، به وسیله نقد و تحلیل این گونه تحریفات و اخبار ساختگی امری مهم و حیاتی قلمداد می شود. و این مساله بر لزوم افشاگری و موضع گیری های صریح علماء در مقابل این جعلیات و وضع ها و تحریفات تاکید می ورزد. پی آمد عدم موضع گیری در برابر این گونه مسائل، ایجاد فضایی مناسب برای رشد و گسترش آن ها می باشد. دو اثر بیان الائمه و خطبه البیان یا الخطبه الافتخاریه از این گونه آثار می باشد که تحریف و جعل در آن ها کاملا مشهود است و با استفاده سوء از عواطف منتظران مهدی عجّل الله فرجه الشریف مطالب کذب و نادرست و تحریف شده ای را در قالب نشانه های ظهور به جامعه مشتاقان دیدار امام عصر عجّل الله فرجه الشریف ارائه داده اند تا از راه بازارگرمی به اهداف شوم خود برسند. مولف در دو بخش و چند فصل و ساماندهی مناسب خود به نقد و ارزیابی احادیث و روایات ساختگی این دو کتاب به طور مفصل پرداخته تا به گوشه ای از وظایف خود در قبال این تحریفات پرداخته باشد. روش مولف این گونه است که اول روایات کتب فوق را آورده و سپس سند و متن آن ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و اشکالات وارده بر هر کدام را به طور صریح بیان می دارد.
گزارش محتوا
نگارنده در بخش اول، کتاب بیان الائمه را در ترازوی نقد و سنجش قرار می دهد: نخست نگاهی گذرا، به این اثر دارد و بیان می کند که نویسنده بیان الائمه، روایات بسیاری را جمع آوری نموده و سعی کرده آن ها را به گونه ای که برایش معلوم بوده و به ذهنش خطور کرده، تفسیر نماید. مولف بیان الائمه بخشی از روایات خود را به کتاب های معروف و بخشی دیگر را به کتاب هایی ارجاع می دهد که ناشناخته و کسی نام آن ها را نشنیده است و ظاهرا هیچ وجود خارجی ندارند و برخی از روایات را به ا مام علی علیه السّلام نسبت داده، بدون این که منابع آن ها را بازگو نماید و برخی دیگر را به اشخاص مجهول و ناشناخته نسبت داده است. سپس به تعریف تصحیف و تحریف می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این جعلیات از جمله حوادث ایران و عراق، نفت منطقه ظهران، نعمت برق ، اتم، نابودکننده جهان ، هواپیماهای جت بمب افکن و شیطان هوایی را طی روایاتی که در کتاب فوق آمده، بیان و به نقد و ارزیابی آن ها می پردازد و پرده از چهره این تحریفات و اخبار ساختگی بر می دارد. بخش دوم و در سه فصل به سه متن از اثر خطبه البیان می پردازد و به کندوکاو، درباره پیش گویی های ائمه علیه السّلام در مورد نشانه های ظهور که منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السّلام می باشد، پرداخته است. برای خطبه البیان سه متن روایت کرده اند که با هم اختلاف کلی و هیچ کدام سندی که به توان به آن ها اعتماد کرد، ندارند. سپس مولف به بازشناسایی افراد و شخصیت هایی که در لابه لای این اثر، نامشان آمده است، می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این اخبار ساختگی؛ از جمله صخره بیت المقدس، عیسی علیه السّلام و دجال ، مدینه و بیت المقدس ، عیسی علیه السّلام و دفن امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، انتقال نور که طی روایاتی در این اثر بازگو شده و به نقد و بررسی و تحلیل این اخبار از زوایای گوناگون می پردازد. همین روش را مولف در دو متن دیگر خطبه البیان ادامه می دهند.
گزارش وضعیت
...
اثر ، نقد و بررسی روایاتی که در زمینه نشانه های ظهور امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف از ناحیه معصومین علیه السّلام نقل شده می باشد. مولف می نویسد: به هر حال آنچه ما در این پژوهش مختصر به دنبال آن هستیم، ارائه صریح و بی پرده و همراه با واقع گرایی، نظر خویش در این باره و موضع گیری علمی در قبال از سوی دیگر است و هیچ قصدی برای بررسی کامل و همه جانبه آن نداریم.
ساختار کتاب
تحریف واقعیات، به جریانی با سابقه در فرهنگ اسلامی تبدیل شده است و نیاز به حراست از حقایق علوم دینی، به وسیله نقد و تحلیل این گونه تحریفات و اخبار ساختگی امری مهم و حیاتی قلمداد می شود. و این مساله بر لزوم افشاگری و موضع گیری های صریح علماء در مقابل این جعلیات و وضع ها و تحریفات تاکید می ورزد. پی آمد عدم موضع گیری در برابر این گونه مسائل، ایجاد فضایی مناسب برای رشد و گسترش آن ها می باشد. دو اثر بیان الائمه و خطبه البیان یا الخطبه الافتخاریه از این گونه آثار می باشد که تحریف و جعل در آن ها کاملا مشهود است و با استفاده سوء از عواطف منتظران مهدی عجّل الله فرجه الشریف مطالب کذب و نادرست و تحریف شده ای را در قالب نشانه های ظهور به جامعه مشتاقان دیدار امام عصر عجّل الله فرجه الشریف ارائه داده اند تا از راه بازارگرمی به اهداف شوم خود برسند. مولف در دو بخش و چند فصل و ساماندهی مناسب خود به نقد و ارزیابی احادیث و روایات ساختگی این دو کتاب به طور مفصل پرداخته تا به گوشه ای از وظایف خود در قبال این تحریفات پرداخته باشد. روش مولف این گونه است که اول روایات کتب فوق را آورده و سپس سند و متن آن ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد و اشکالات وارده بر هر کدام را به طور صریح بیان می دارد.
گزارش محتوا
نگارنده در بخش اول، کتاب بیان الائمه را در ترازوی نقد و سنجش قرار می دهد: نخست نگاهی گذرا، به این اثر دارد و بیان می کند که نویسنده بیان الائمه، روایات بسیاری را جمع آوری نموده و سعی کرده آن ها را به گونه ای که برایش معلوم بوده و به ذهنش خطور کرده، تفسیر نماید. مولف بیان الائمه بخشی از روایات خود را به کتاب های معروف و بخشی دیگر را به کتاب هایی ارجاع می دهد که ناشناخته و کسی نام آن ها را نشنیده است و ظاهرا هیچ وجود خارجی ندارند و برخی از روایات را به ا مام علی علیه السّلام نسبت داده، بدون این که منابع آن ها را بازگو نماید و برخی دیگر را به اشخاص مجهول و ناشناخته نسبت داده است. سپس به تعریف تصحیف و تحریف می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این جعلیات از جمله حوادث ایران و عراق، نفت منطقه ظهران، نعمت برق ، اتم، نابودکننده جهان ، هواپیماهای جت بمب افکن و شیطان هوایی را طی روایاتی که در کتاب فوق آمده، بیان و به نقد و ارزیابی آن ها می پردازد و پرده از چهره این تحریفات و اخبار ساختگی بر می دارد. بخش دوم و در سه فصل به سه متن از اثر خطبه البیان می پردازد و به کندوکاو، درباره پیش گویی های ائمه علیه السّلام در مورد نشانه های ظهور که منسوب به حضرت امیرالمومنین علیه السّلام می باشد، پرداخته است. برای خطبه البیان سه متن روایت کرده اند که با هم اختلاف کلی و هیچ کدام سندی که به توان به آن ها اعتماد کرد، ندارند. سپس مولف به بازشناسایی افراد و شخصیت هایی که در لابه لای این اثر، نامشان آمده است، می پردازد. در ادامه به ذکر نمونه هایی از این اخبار ساختگی؛ از جمله صخره بیت المقدس، عیسی علیه السّلام و دجال ، مدینه و بیت المقدس ، عیسی علیه السّلام و دفن امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، انتقال نور که طی روایاتی در این اثر بازگو شده و به نقد و بررسی و تحلیل این اخبار از زوایای گوناگون می پردازد. همین روش را مولف در دو متن دیگر خطبه البیان ادامه می دهند.
گزارش وضعیت
...