[ویکی فقه] بی تقوایی (قرآن). یکی از عوامل کنترل انسان در جامعه تقوا و تقواپیشگی می باشد که باعث کنترل انسان در مقابل گناه می باشد، ولی اگر تقوا نباشد و در جامعه بی تقوایی رواج پیدا کند رذائل اخلاقی در جامعه شیوع پیدا می کند و انسان گرفتار انواع گناه می شود و اثرات منفی زیادی به بار خواهد داشت، در ادامه این مقاله بعضی از اثرات بی تقوایی که خداوند در قرآن کریم نیز به آنها اشاره کرده است بیان می شود.
بی تقوایی مردمان، عامل پیدایش تفرقه های دینی می شود:«وان هـذه امتکم امة واحدة وانا ربکم فاتقون• فتقطعوا امرهم بینهم زبرا کل حزب بما لدیهم فرحون؛ و این امت شما امت واحدی است و من پروردگار شما هستم پس، از مخالفت فرمان من بپرهیزید!•اما آنها کارهای خود را در میان خویش به پراکندگی کشاندند، و هر گروهی به راهی رفتند (و عجب اینکه) هر گروه به آنچه نزد خود دارند خوشحالند!» آیه بعد همه پیامبران و پیروان آنها را به توحید و تقوا دعوت کرده چنین می گوید: همه شما امت واحدی هستید (و تفاوتهای میان شما و همچنین پیامبرانتان هرگز دلیل بر دوگانگی و چندگانگی نیست) (و ان هذه امتکم امة واحدة). و من پروردگار شما هستم، از مخالفت فرمان من بپرهیزید (و انا ربکم فاتقون).به این ترتیب، آیه فوق به وحدت و یگانگی جامعه انسانی، و حذف هرگونه تبعیض و جدایی دعوت می کند، همانگونه که او پروردگار واحد است انسانها نیز امت واحد هستند. به همین دلیل باید از یک برنامه پیروی کنند همانگونه که پیامبرانشان نیز به آئین واحدی دعوت می کردند که اصول و اساس آن همه جا یکی بود: توحید و شناسایی حق، توجه به معاد و زندگی تکاملی بشر و استفاده از طیبات و انجام اعمال صالح، و حمایت از عدالت و اصول انسانی.آیه بعد (به دنبال دعوتی که به وحدت و یگانگی در آیه قبل شد، انسانها را از پراکندگی و اختلاف با این عبارت بر حذر می دارد: اما آنها کارهای خود را به پراکندگی کشاندند و هر گروهی به راهی رفتند (فتقطعوا امرهم بینهم زبرا). و عجب اینکه، هر یک از این احزاب و گروه ها به آنچه نزد خود دارند خوشحالند، و از دیگران بیزار (کل حزب بما لدیهم فرحون).به هر حال آیه فوق یک حقیقت مهم روانی و اجتماعی را بازگو می کند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه ها است که هر یک راه و آئینی را برای خود برگزیده، و دریچه های مغز خود را به روی هر سخن دیگری بسته اند، و اجازه نمی دهند شعاع تازه ای به مغز آنها بتابد، نسیمی به روحشان بوزد و حقیقتی را بر آنها روشن سازد!. این حالت که از خود خواهی و حب ذات افراطی و خود بینی و خودپسندی سرچشمه می گیرد بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امتها است.
انحراف جنسی
همجنس بازی و انحرافات جنسی، از آثار بی تقوایی است:«وجاءه قومه یهرعون الیه ومن قبل کانوا یعملون السیـات قال یـقوم هـؤلاء بناتی هن اطهر لکم فاتقوا الله...؛ قوم او (بقصد مزاحمت میهمانان) به سرعت به سراغ او آمدند (و قبلا کارهای بد انجام می دادند) گفت: «ای قوم من! اینها دختران منند برای شما پاکیزه ترند! (با آنها ازدواج کنید و از زشتکاری چشم بپوشید! ) از خدا بترسید...»«اذ قال لهم اخوهم لوط الا تتقون• اتاتون الذکران من العــلمین؛ هنگامی که برادرشان لوط به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟! •آیا در میان جهانیان، شما به سراغ جنس ذکور می روید (و همجنس بازی می کنید، آیا این زشت و ننگین نیست؟!)»
← انحراف شرم آور
بی تقوایی، زمینه ساز تکذیب رسالت پیامبران است:«کذبت قوم نوح المرسلین• اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون؛ قوم نوح رسولان را تکذیب کردند، •هنگامی که برادرشان نوح به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»«کذبت ثمود المرسلین• اذ قال لهم اخوهم صــلح الا تتقون؛ قوم ثمود رسولان (خدا) را تکذیب کردند، •هنگامی که صالح به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»«کذبت قوم لوط المرسلین• اذ قال لهم اخوهم لوط الا تتقون؛ قوم لوط فرستادگان (خدا) را تکذیب کردند،•هنگامی که برادرشان لوط به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»«کذب اصحـب لـیکة المرسلین• اذ قال لهم شعیب الا تتقون؛ اصحاب ایکه (شهری نزدیک مدین) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، •هنگامی که شعیب به آنها گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»
← دیدگاه علامه طباطبایی
...
بی تقوایی مردمان، عامل پیدایش تفرقه های دینی می شود:«وان هـذه امتکم امة واحدة وانا ربکم فاتقون• فتقطعوا امرهم بینهم زبرا کل حزب بما لدیهم فرحون؛ و این امت شما امت واحدی است و من پروردگار شما هستم پس، از مخالفت فرمان من بپرهیزید!•اما آنها کارهای خود را در میان خویش به پراکندگی کشاندند، و هر گروهی به راهی رفتند (و عجب اینکه) هر گروه به آنچه نزد خود دارند خوشحالند!» آیه بعد همه پیامبران و پیروان آنها را به توحید و تقوا دعوت کرده چنین می گوید: همه شما امت واحدی هستید (و تفاوتهای میان شما و همچنین پیامبرانتان هرگز دلیل بر دوگانگی و چندگانگی نیست) (و ان هذه امتکم امة واحدة). و من پروردگار شما هستم، از مخالفت فرمان من بپرهیزید (و انا ربکم فاتقون).به این ترتیب، آیه فوق به وحدت و یگانگی جامعه انسانی، و حذف هرگونه تبعیض و جدایی دعوت می کند، همانگونه که او پروردگار واحد است انسانها نیز امت واحد هستند. به همین دلیل باید از یک برنامه پیروی کنند همانگونه که پیامبرانشان نیز به آئین واحدی دعوت می کردند که اصول و اساس آن همه جا یکی بود: توحید و شناسایی حق، توجه به معاد و زندگی تکاملی بشر و استفاده از طیبات و انجام اعمال صالح، و حمایت از عدالت و اصول انسانی.آیه بعد (به دنبال دعوتی که به وحدت و یگانگی در آیه قبل شد، انسانها را از پراکندگی و اختلاف با این عبارت بر حذر می دارد: اما آنها کارهای خود را به پراکندگی کشاندند و هر گروهی به راهی رفتند (فتقطعوا امرهم بینهم زبرا). و عجب اینکه، هر یک از این احزاب و گروه ها به آنچه نزد خود دارند خوشحالند، و از دیگران بیزار (کل حزب بما لدیهم فرحون).به هر حال آیه فوق یک حقیقت مهم روانی و اجتماعی را بازگو می کند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه ها است که هر یک راه و آئینی را برای خود برگزیده، و دریچه های مغز خود را به روی هر سخن دیگری بسته اند، و اجازه نمی دهند شعاع تازه ای به مغز آنها بتابد، نسیمی به روحشان بوزد و حقیقتی را بر آنها روشن سازد!. این حالت که از خود خواهی و حب ذات افراطی و خود بینی و خودپسندی سرچشمه می گیرد بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امتها است.
انحراف جنسی
همجنس بازی و انحرافات جنسی، از آثار بی تقوایی است:«وجاءه قومه یهرعون الیه ومن قبل کانوا یعملون السیـات قال یـقوم هـؤلاء بناتی هن اطهر لکم فاتقوا الله...؛ قوم او (بقصد مزاحمت میهمانان) به سرعت به سراغ او آمدند (و قبلا کارهای بد انجام می دادند) گفت: «ای قوم من! اینها دختران منند برای شما پاکیزه ترند! (با آنها ازدواج کنید و از زشتکاری چشم بپوشید! ) از خدا بترسید...»«اذ قال لهم اخوهم لوط الا تتقون• اتاتون الذکران من العــلمین؛ هنگامی که برادرشان لوط به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟! •آیا در میان جهانیان، شما به سراغ جنس ذکور می روید (و همجنس بازی می کنید، آیا این زشت و ننگین نیست؟!)»
← انحراف شرم آور
بی تقوایی، زمینه ساز تکذیب رسالت پیامبران است:«کذبت قوم نوح المرسلین• اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون؛ قوم نوح رسولان را تکذیب کردند، •هنگامی که برادرشان نوح به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»«کذبت ثمود المرسلین• اذ قال لهم اخوهم صــلح الا تتقون؛ قوم ثمود رسولان (خدا) را تکذیب کردند، •هنگامی که صالح به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»«کذبت قوم لوط المرسلین• اذ قال لهم اخوهم لوط الا تتقون؛ قوم لوط فرستادگان (خدا) را تکذیب کردند،•هنگامی که برادرشان لوط به آنان گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»«کذب اصحـب لـیکة المرسلین• اذ قال لهم شعیب الا تتقون؛ اصحاب ایکه (شهری نزدیک مدین) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، •هنگامی که شعیب به آنها گفت: «آیا تقوا پیشه نمی کنید؟!»
← دیدگاه علامه طباطبایی
...
wikifeqh: بی تقوایی_(قرآن)