بودجهٔ دولتی سندی است که توسط دولت و/یا سایر نهادهای سیاسی تهیه می شود و درآمدهای دولتی پیش بینی شده مانند مالیات بر ارث، مالیات بر درآمد، مالیات شرکت ها، مالیات واردات و هزینه ها و مخارج عمومی پیشنهادی مانند بهداشت، آموزش و دفاع را برای سال آینده، ارائه می کند. در اکثر نظام های پارلمانی، بودجه به قوه مقننه ارائه می شود و اغلب نیازمند تصویب مجلس است. دولت از طریق این بودجه، سیاست های اقتصادی را اجرا می کند و اولویت های برنامهٔ خود را محقق می کند. پس از تصویب بودجه، استفاده از وجوه هر بخش، در اختیار دولت، وزارتخانه ها و سایر نهادها است. درآمدهای بودجهٔ دولتی عمدتاً از مالیات، عوارض گمرکی و سایر درآمدها تشکیل می شود. مخارج بودجه دولتی فعالیت های دولت را پوشش می دهد که یا توسط قوانین عادی یا قانون اساسی تعیین شده اند.
بودجه های معتبر که به عنوان بودجه های قانونی مدت معین ( عموما یک ساله ) قابل حسابرسی توسط پارلمان تعریف می شوند، برای نخستین بار در هلند در سال ۱۵۷۲، در انگلستان در سال ۱۶۸۹، در فرانسه در سال ۱۸۳۰، در دانمارک، پیمونت و پروس در سال ۱۸۴۸، در پرتغال در سال ۱۸۵۱، در سوئد در سال ۱۸۶۶، در اتریش در سال ۱۸۶۷ و در اسپانیا در سال ۱۸۷۶، تعریف شدند. [ ۱] این گونه بودجه ها دو اثر عمده داشتند:
۱. بودجه ها، احتمال بیشتری برای تصویب مالیات های جدید در پارلمان ایجاد کردند.
۲. بودجه ها، هزینه های نظامی زمان جنگ و شانس پیروزی در جنگ را افزایش دادند. [ ۱] [ ۲]
برخی از انواع بودجه های دولتی شامل موارد زیر است:[ نیازمند منبع]
• بودجهٔ ملی: بودجه ای است که توسط دولت مرکزی برای کل کشور تهیه می شود.
• بودجهٔ ایالتی: در سیستم های فدرال، ایالت های جداگانه نیز بودجه های خود را تهیه می کنند.
• بودجهٔ طرح: سندی است که احکام بودجه پروژه ها، برنامه ها و طرح های مهم مندرج در برنامه دولت یک کشور را نشان می دهد. [ نیازمند منبع]
• بودجهٔ عملکردی: وزارتخانه ها و ادارات مرکزی که با فعالیت های عمرانی سروکار دارند، بودجهٔ عملکردی را تهیه می کنند که برای نمایندگان مجلس ارسال می شود. این بودجه های عملکردی، پروژه ها، برنامه ها و فعالیت های اصلی دولت را در پرتو اهداف مشخص و بودجه ها و دستاوردهای سال های گذشته ارائه می کند. [ نیازمند منبع]
• بودجهٔ الحاقی: این بودجه، بودجهٔ سال آینده را از نظر درآمد و هزینه پیش بینی می کند. [ نیازمند منبع]
• بودجه مبتنی بر صفر: این مورد، به عنوان بودجه ای تعریف می شود که هر وزارتخانه/بخش را ملزم می کند تا کل بودجهٔ خود را با جزئیات، توجیه کند. در این نوع بودجه، تمام هزینه های دولت باید برای هر دورهٔ جدید، توجیه شود. [ نیازمند منبع]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبودجه های معتبر که به عنوان بودجه های قانونی مدت معین ( عموما یک ساله ) قابل حسابرسی توسط پارلمان تعریف می شوند، برای نخستین بار در هلند در سال ۱۵۷۲، در انگلستان در سال ۱۶۸۹، در فرانسه در سال ۱۸۳۰، در دانمارک، پیمونت و پروس در سال ۱۸۴۸، در پرتغال در سال ۱۸۵۱، در سوئد در سال ۱۸۶۶، در اتریش در سال ۱۸۶۷ و در اسپانیا در سال ۱۸۷۶، تعریف شدند. [ ۱] این گونه بودجه ها دو اثر عمده داشتند:
۱. بودجه ها، احتمال بیشتری برای تصویب مالیات های جدید در پارلمان ایجاد کردند.
۲. بودجه ها، هزینه های نظامی زمان جنگ و شانس پیروزی در جنگ را افزایش دادند. [ ۱] [ ۲]
برخی از انواع بودجه های دولتی شامل موارد زیر است:[ نیازمند منبع]
• بودجهٔ ملی: بودجه ای است که توسط دولت مرکزی برای کل کشور تهیه می شود.
• بودجهٔ ایالتی: در سیستم های فدرال، ایالت های جداگانه نیز بودجه های خود را تهیه می کنند.
• بودجهٔ طرح: سندی است که احکام بودجه پروژه ها، برنامه ها و طرح های مهم مندرج در برنامه دولت یک کشور را نشان می دهد. [ نیازمند منبع]
• بودجهٔ عملکردی: وزارتخانه ها و ادارات مرکزی که با فعالیت های عمرانی سروکار دارند، بودجهٔ عملکردی را تهیه می کنند که برای نمایندگان مجلس ارسال می شود. این بودجه های عملکردی، پروژه ها، برنامه ها و فعالیت های اصلی دولت را در پرتو اهداف مشخص و بودجه ها و دستاوردهای سال های گذشته ارائه می کند. [ نیازمند منبع]
• بودجهٔ الحاقی: این بودجه، بودجهٔ سال آینده را از نظر درآمد و هزینه پیش بینی می کند. [ نیازمند منبع]
• بودجه مبتنی بر صفر: این مورد، به عنوان بودجه ای تعریف می شود که هر وزارتخانه/بخش را ملزم می کند تا کل بودجهٔ خود را با جزئیات، توجیه کند. در این نوع بودجه، تمام هزینه های دولت باید برای هر دورهٔ جدید، توجیه شود. [ نیازمند منبع]
wiki: بودجه دولتی