بهشت مخالفان هوای نفس

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بهشت مخالفان هوای نفس (قرآن). مخالفت با هوای نفس یکی از کارهای مشکلی است که در صورتی که انسان بتواند با هوای نفس خود مقابله و مخالفت کند خداوند بهشت را برایش تضمین کرده است.
خداوند برای بازدارندگان نفس خویش، از هوا و هوس بهشت را تضمین کرده است همانطوری که در قرآن می فرماید:واما من خاف مقام ربه ونهی النفس عن الهوی• فان الجنة هی الماوی.و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوی بازدارد، •قطعاً بهشت جایگاه اوست! .سپس به ذکر اوصاف بهشتیان در دو جمله کوتاه و بسیار پر معنی پرداخته می فرماید ((اما کسی که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوا و هوس باز دارد..)). (و اما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی ).((بهشت جایگاه و ماوای او است )) (فان الجنة هی الماوی ).آری شرط اول بهشتی شدن (( خوف )) ناشی از (( معرفت )) است ، شناختن مقام پروردگار و ترسیدن از مخالفت فرمان او، شرط دوم که در حقیقت نتیجه شرط اول و میوه درخت معرفت و خوف است تسلط بر هوای نفس و باز داشتن آن از سرکشی ، چرا که تمام گناهان و مفاسد و بدبختیها از هوای نفس سرچشمه می گیرد، هوای نفس بدترین بتی است که معبود واقع شده ((ابغض اله عبد علی وجه الارض الهوی )).

پیشنهاد کاربران

Breath of Heaven به زبان انگلیسی به معنای تنفس یا نوسان دم و بازدم بهشتی می باشد و نه به معنای نفس مجرد یعنی من. Atem des Himmels با تلفظ آتِم دِس هیمِلز به زبان آلمانی ( که ترجمه عبارت انگلیسی می باشد ) به معنای تنفس یا دم و بازدم آسمانی می باشد و نه بهشتی. در همین دو زبان اختلاف را می توان به روشنی مشاهده نمود. کلمات Atem و breath هردو به درستی به معنای نفس کشیدن می باشند، اما heaven انگلیسی و Himmel آلمانی یکی نیستند.
...
[مشاهده متن کامل]

نفس مجرد یعنی من و نه روح ، نه روان، نه جان، نه فهم و عقل، نه هوش و آگاهی و خودآگاهی و نه چیز دیگری. من به زبان انگلیسی I با تلفظ آی می باشد و به زبان آلمانی Ich با تلفظ ایش. نفس مجرد یا من از جنسیت مذکر و موئنث ( مردانه و زنانه ) برخوردار است و لذا تقسیم آن به چهار نوع اماره و لوامه و ملهمه و مطمئنه و اعلام جهاد اکبر یا مبارزه بزرگ با آن یکی از بنیادی ترین گمراهه روی های حکمت دینی محسوب میشود. نفس هر نبات و حیوان و انسانی یک نقطه بی بُعد هندسیست در نفس یا من واحد و بیکران خدای حقیقی و واقعی. ما انسان ها بهمراه کلیه موجودات زنده و غیر زنده در همین لحظه جاودانه حال و در همین جا در بهشت و در پیشگاه بیکران و بینهایت خدای حقیقی و واقعی بسر می بریم و نه در بیرون از بهشت و نه در خارج از درگاه نامتناهی خدا، البته در یکی از مدارات و مراتب و درجات تکاملی فراوان دنیوی محتوای بهشت برین در طول راه و سفر. علت و دلیل اصلی احساس و فکر و خیال جدائی و غربت و بریدگی و دور افتادگی انسان دینی ( یهودی و مسیحی و مسلمان ) بخصوص در سطوح پیشوائی و مرجعیت تقلید از خدا و سعی و کوشش آنان در جهت قرب یا نزدیکی به خدا ریشه در داستان آدم و حوا و طرد و تبعید آنها دارد و نه در جای دیگر. حقیقت برتر و ژرف تر در این زمینه اینست که آن داستان یک افسانه خیالی - اوهامی بیش نبوده و نمی باشد و محتوای آن از طرف خدای حقیقی و واقعی و به خواست و امر وی در قالب وحی به گوش سر و دل سرایندگان ابلاغ نگردیده است.

بپرس