بهشت متهجدان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بهشت متهجدان (قرآن). متهجدان جز کسانی هستند که خداوند برایشان غرفه های جاودان بهشتی قرار داده و فرشتگان بهشت با سلام از آنها استقبال می کنند.
فرشتگان بهشت با سلام، از انسانهای متهجد استقبال می کنند چنانچه در قرآن هم خداوند می فرماید:والذین یبیتون لربهم سجدا وقیـما• اولـئک یجزون الغرفة بما صبروا ویلقون فیها تحیة وسلـما.کسانی که شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می کنند•(آری،) آنها هستند که درجات عالی بهشت در برابر شکیباییشان به آنان پاداش داده می شود؛ و در آن، با تحیّت و سلام روبه رو می شوند.
پاداش انسانهای شب زنده دار
غرفه های جاودان بهشتی، پاداش انسانهای شب زنده دار قرار داده شده است که در قرآن هم به این موضوع اشاره شده است در آنجا که می فرماید:والذین یبیتون لربهم سجدا وقیـما• اولـئک یجزون الغرفة بما صبروا... • خــلدین فیها...کسانی که شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می کنند •(آری،) آنها هستند که درجات عالی بهشت در برابر شکیباییشان به آنان پاداش داده می شود؛ و در آن، با تحیّت و سلام روبه رو می شوند. •در حالی که جاودانه در آن خواهند ماند؛ چه قرارگاه و محلّ اقامت خوبی!
برخورداری از چشمه های بهشت
شب زنده داران از باغها و چشمه های بهشت برخوردار هستند که در قرآن خداوند می فرماید:ان المتقین فی جنت وعیون• کانوا قلیلا من الیل ما یهجعون.به یقین، پرهیزگاران در باغهای بهشت و در میان چشمه ها قرار دارند•آنها کمی از شب را می خوابیدند. .در تعقیب آیات گذشته که سخن از دروغگویان جاهل و منکران قیامت و رستاخیز و عذاب آنها در میان بود، در آیات مورد بحث از مؤمنان پرهیزگار و اوصاف و پاداش آنها سخن می گوید، تا در مقایسه با یکدیگر - آنچنان که روش قرآن است - حقائق روشنتر شود.می فرماید: ((پرهیزگاران در باغهای بهشت و در میان چشمه ها قرار دارند)) (ان المتقین فی جنات و عیون ).درست است که باغ طبیعتا دارای نهرهای آب است ، اما لطفش در این است که چشمه ها از درون خود باغ بجوشد، و درختان را دائما مشروب کند، این امتیازی است که باغهای بهشت دارد، نه یک نوع چشمه که انواع مختلفی از چشمه ها در آن موجود است .آیات بعد به توضیح چگونگی نیکوکار بودن آنها پرداخته ، سه وصف را از میان اوصاف آنها بیان می کند.نخست اینکه : ((آنها کمی از شبها را می خوابیدند)) (کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون ).((یهجعون )) از ماده ((هجوع )) به معنی خواب شبانه است .بعضی گفته اند منظور این است که آنها اکثر شب را بیدار بودند و کمی از شب را می خوابیدند، و به اصطلاح همواره شب زنده دار بودند.ولی از آنجا که این حکم به صورت یک دستور عمومی برای پرهیزگاران و محسنین بعید به نظر می رسد این تفسیر مناسب نیست ، بلکه منظور این است که آنها کمتر اتفاق می افتاد تمام شب را بخوابند، و به تعبیر دیگر ((لیل )) (شب ) به صورت جنس و عموم در نظر گرفته شده .بنابراین همه شب بخشی را بیدار بودند و به عبادت و نماز شب می پرداختند و شبهائی را که تماما در خواب باشند و عبادت شبانه از آنها به کلی فوت شود کم بوده است .

پیشنهاد کاربران

بپرس