[ویکی فقه] بهشت اطاعت کنندگان (قرآن). خداوند در آیات مختلف قرآن مجید ، آنان را که از خدا و رسولان الهی پیروی و فرمانبری کرده اند مستحق جایگاه بهشت دانسته است.
آن بندگان که از خدا و رسول او، اطاعت نموده اند از همنشینان انبیا ، صدیقان، شهدا و صالحان در بهشت می باشند.•ومن یطع الله والرسول فاولـئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصـلحین...(و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته (یعنی) با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند.) در تفسیر المیزان آمده است: «در این آیه بین خدا و رسول او در این وعده حسن جمع شده، فرموده کسی که خدا و رسول را اطاعت کند چنین و چنان خواهد شد، با این که آیات قبل تنها متعرض اطاعت رسول و تسلیم شدن در برابر حکم و قضای آن جناب بود و این بدان جهت است که بین این دو آیه یعنی آیه مورد بحث و آیه : ((لا یؤ منون حتی یحکموک...)) نامی از خدای تعالی به میان آمده بود آنجا که فرمود: ((و لو انا کتبنا علیهم...)) لذا خواست بفهماند اطاعت رسول کردن بدان جهت واجب شده که خدا به آن امر فرموده، پس اطاعت واجب شده اطاعت خدا و رسول هر دو است، از سوی دیگر در آغاز آیات نیز گفتار با جمله : ((اطیعوا الله و اطیعوا الرسول...)) شروع شده بود، خواست تا آخر کلام به اول آن مرتبط شود...جمله : ((و حسن اولئک رفیقا)) نیز خالی از اشاره به این معنا نیست و چون می فرماید: (این چهار طایفه رفقای آن طایفه اند، و از آن فهمیده می شود طایفه مورد بحث از آن چار طایفه نیستند، بلکه جدای از آنان، ولی رفیق با آنان هستند) و اما این که منظور از نعمت در جمله : ((انعم الله علیهم) ) چیست؟ در سابق گفتیم که منظور از آن نعمت ولایت است.و اما این چهار طایفه یعنی نبیین و صدیقین و شهدا و صالحین چه کسانیند، باید گفت : ما نمی توانیم بگوییم انبیا علیهم السّلام چگونه انسانهایی هستند، چون این طایفه آشنایان با وحی و آگاهان از اخبار غیبی هستند، و ما بیش از این از وضع آنان خبر نداریم، و نمی توانیم داشته باشیم، مگر از ناحیه آثاری که از خود به جای گذاشته اند.و اما شهدا در سابق نیز گفته بودیم که این کلمه در قرآن کریم به معنای گواهان در اعمال است، و در هیچ جای قرآن که از ماده (ش ه د) کلمه ای به کار رفته به معنای کشته در معرکه جنگ نیامده، بلکه مراد از آن افرادی است که گواه بر اعمال مردمند، و مراد از صالحین کسانی است که شایستگی نعمت خدای را دارند... »
برخوردار از نعمات بهشت
اطاعت کنندگان از خداوند و سفرای الهی، از نعمتهای خداوند در بهشت برخوردار میشوند.•ومن یطع الله والرسول فاولـئک مع الذین انعم الله علیهم...(و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته (یعنی) با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند.)
← دوستان بهشتی
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۶۹.
...
آن بندگان که از خدا و رسول او، اطاعت نموده اند از همنشینان انبیا ، صدیقان، شهدا و صالحان در بهشت می باشند.•ومن یطع الله والرسول فاولـئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصـلحین...(و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته (یعنی) با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند.) در تفسیر المیزان آمده است: «در این آیه بین خدا و رسول او در این وعده حسن جمع شده، فرموده کسی که خدا و رسول را اطاعت کند چنین و چنان خواهد شد، با این که آیات قبل تنها متعرض اطاعت رسول و تسلیم شدن در برابر حکم و قضای آن جناب بود و این بدان جهت است که بین این دو آیه یعنی آیه مورد بحث و آیه : ((لا یؤ منون حتی یحکموک...)) نامی از خدای تعالی به میان آمده بود آنجا که فرمود: ((و لو انا کتبنا علیهم...)) لذا خواست بفهماند اطاعت رسول کردن بدان جهت واجب شده که خدا به آن امر فرموده، پس اطاعت واجب شده اطاعت خدا و رسول هر دو است، از سوی دیگر در آغاز آیات نیز گفتار با جمله : ((اطیعوا الله و اطیعوا الرسول...)) شروع شده بود، خواست تا آخر کلام به اول آن مرتبط شود...جمله : ((و حسن اولئک رفیقا)) نیز خالی از اشاره به این معنا نیست و چون می فرماید: (این چهار طایفه رفقای آن طایفه اند، و از آن فهمیده می شود طایفه مورد بحث از آن چار طایفه نیستند، بلکه جدای از آنان، ولی رفیق با آنان هستند) و اما این که منظور از نعمت در جمله : ((انعم الله علیهم) ) چیست؟ در سابق گفتیم که منظور از آن نعمت ولایت است.و اما این چهار طایفه یعنی نبیین و صدیقین و شهدا و صالحین چه کسانیند، باید گفت : ما نمی توانیم بگوییم انبیا علیهم السّلام چگونه انسانهایی هستند، چون این طایفه آشنایان با وحی و آگاهان از اخبار غیبی هستند، و ما بیش از این از وضع آنان خبر نداریم، و نمی توانیم داشته باشیم، مگر از ناحیه آثاری که از خود به جای گذاشته اند.و اما شهدا در سابق نیز گفته بودیم که این کلمه در قرآن کریم به معنای گواهان در اعمال است، و در هیچ جای قرآن که از ماده (ش ه د) کلمه ای به کار رفته به معنای کشته در معرکه جنگ نیامده، بلکه مراد از آن افرادی است که گواه بر اعمال مردمند، و مراد از صالحین کسانی است که شایستگی نعمت خدای را دارند... »
برخوردار از نعمات بهشت
اطاعت کنندگان از خداوند و سفرای الهی، از نعمتهای خداوند در بهشت برخوردار میشوند.•ومن یطع الله والرسول فاولـئک مع الذین انعم الله علیهم...(و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانی خواهند بود که خدا ایشان را گرامی داشته (یعنی) با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند.)
← دوستان بهشتی
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۶۹.
...
wikifeqh: بهشت_اطاعت_کنندگان_(قرآن)