[ویکی فقه] بنی قریظه و محمد (قرآن). قُریظ نام گروهی از اعراب است و بنی قریظه یکی از سه طایفه مشهور یهود بودند که بر اثر پیمان شکنی در غزوه احزاب، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) با آنان برخورد کرد، نام یکی از غزوه های پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) نیز، بنی قریظه می باشد.
یهود بنی قریظه به حقانیت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و انطباق نشانه های پیامبر موعود بر وی اعتراف کردند.«واذا لقوا الذین ءامنوا قالوا ءامنا واذا خلا بعضهم الی بعض قالوا اتحدثونهم بما فتح الله علیکم...»؛ و هنگامی که مؤمنان را ملاقات کنند، می گویند: «ایمان آورده ایم.» ولی هنگامی که با یکدیگر خلوت می کنند، (بعضی به بعضی دیگر اعتراض کرده،) می گویند: «چرا مطالبی را که خداوند (در باره صفات پیامبر اسلام) برای شما بیان کرد، به مسلمانان بازگو می کنید تا (روز رستاخیز) در پیشگاه خدا، بر ضد شما به آن استدلال کنند؟! آیا نمی فهمید؟!» (طبق یک قول، شان نزول آیه مربوط به بنی قریظه است. و جمله «اتحدثونهم...» دلالت دارد که مقصود از «ءامنا»، بیان ویژگیهای پیامبر موعود در تورات و تطبیق آن بر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) است. بنابراین، «ءامنا» یعنی، ما تصدیق می کنیم که محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) همان پیامبر موعود است و ویژگیهای بیان شده بر او تطبیق می کند. همچنین منظور از «فتح الله علیکم» مطلع شدن آنان از اوصاف پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) به وسیله تورات است. )
کتمان حقانیت رسالت
پیشوایان بنی قریظه برای کتمان حقانیت رسالت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) تلاش می کردند.واذا لقوا الذین ءامنوا قالوا ءامنا واذا خلا بعضهم الی بعض قالوا اتحدثونهم بما فتح الله علیکم...
قضاوت عادلانه
پیامبر (صلی الله علیه وآله)، مامور قضاوت عادلانه بین یهودیان بنی قریظه و بنی نضیر، در صورت پذیرش داوری بین آنان بود.«... فان جآءوک فاحکم بینهم او اعرض عنهم... فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین»؛ آنها بسیار به سخنان تو گوش می دهند تا آن را تکذیب کنند؛ مال حرام فراوان می خورند؛ پس اگر نزد تو آمدند، در میان آنان داوری کن، یا (اگر صلاح دانستی) آنها را به حال خود واگذار! و اگر از آنان صرف نظر کنی، به تو هیچ زیانی نمی رسانند؛ و اگر میان آنها داوری کنی، با عدالت داوری کن، که خدا عادلان را دوست دارد! «وکیف یحکمونک وعندهم التوریة فیها حکم الله ثم یتولون من بعد ذلک ومآ اولـئک بالمؤمنین»؛ چگونه تو را به داوری می طلبند؟! در حالی که تورات نزد ایشان است؛ و در آن، حکم خدا هست. (وانگهی) پس از داوری خواستن از حکم تو، (چرا) روی می گردانند؟! آنها مؤمن نیستند. (براساس یک نقل، شان نزول فراز «فان جاؤک فاحکم بینهم» مربوط به بنی قریظه و بنی نضیر است که برای قضاوت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) بین آنان به محضر آن حضرت شرفیاب شدند و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) مخیر شد که بین آنان داوری یا اعراض کند. )
پیمان مکرر پیامبر
...
یهود بنی قریظه به حقانیت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و انطباق نشانه های پیامبر موعود بر وی اعتراف کردند.«واذا لقوا الذین ءامنوا قالوا ءامنا واذا خلا بعضهم الی بعض قالوا اتحدثونهم بما فتح الله علیکم...»؛ و هنگامی که مؤمنان را ملاقات کنند، می گویند: «ایمان آورده ایم.» ولی هنگامی که با یکدیگر خلوت می کنند، (بعضی به بعضی دیگر اعتراض کرده،) می گویند: «چرا مطالبی را که خداوند (در باره صفات پیامبر اسلام) برای شما بیان کرد، به مسلمانان بازگو می کنید تا (روز رستاخیز) در پیشگاه خدا، بر ضد شما به آن استدلال کنند؟! آیا نمی فهمید؟!» (طبق یک قول، شان نزول آیه مربوط به بنی قریظه است. و جمله «اتحدثونهم...» دلالت دارد که مقصود از «ءامنا»، بیان ویژگیهای پیامبر موعود در تورات و تطبیق آن بر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) است. بنابراین، «ءامنا» یعنی، ما تصدیق می کنیم که محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) همان پیامبر موعود است و ویژگیهای بیان شده بر او تطبیق می کند. همچنین منظور از «فتح الله علیکم» مطلع شدن آنان از اوصاف پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) به وسیله تورات است. )
کتمان حقانیت رسالت
پیشوایان بنی قریظه برای کتمان حقانیت رسالت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) تلاش می کردند.واذا لقوا الذین ءامنوا قالوا ءامنا واذا خلا بعضهم الی بعض قالوا اتحدثونهم بما فتح الله علیکم...
قضاوت عادلانه
پیامبر (صلی الله علیه وآله)، مامور قضاوت عادلانه بین یهودیان بنی قریظه و بنی نضیر، در صورت پذیرش داوری بین آنان بود.«... فان جآءوک فاحکم بینهم او اعرض عنهم... فاحکم بینهم بالقسط ان الله یحب المقسطین»؛ آنها بسیار به سخنان تو گوش می دهند تا آن را تکذیب کنند؛ مال حرام فراوان می خورند؛ پس اگر نزد تو آمدند، در میان آنان داوری کن، یا (اگر صلاح دانستی) آنها را به حال خود واگذار! و اگر از آنان صرف نظر کنی، به تو هیچ زیانی نمی رسانند؛ و اگر میان آنها داوری کنی، با عدالت داوری کن، که خدا عادلان را دوست دارد! «وکیف یحکمونک وعندهم التوریة فیها حکم الله ثم یتولون من بعد ذلک ومآ اولـئک بالمؤمنین»؛ چگونه تو را به داوری می طلبند؟! در حالی که تورات نزد ایشان است؛ و در آن، حکم خدا هست. (وانگهی) پس از داوری خواستن از حکم تو، (چرا) روی می گردانند؟! آنها مؤمن نیستند. (براساس یک نقل، شان نزول فراز «فان جاؤک فاحکم بینهم» مربوط به بنی قریظه و بنی نضیر است که برای قضاوت پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) بین آنان به محضر آن حضرت شرفیاب شدند و پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) مخیر شد که بین آنان داوری یا اعراض کند. )
پیمان مکرر پیامبر
...
wikifeqh: بنی_قریظه_و_محمد_(قرآن)