[ویکی فقه] بلوغ المرام بالرحلة الی بیت الله الحرام. این مقاله درباره کتاب بلوغ المرام است، که سفرنامه حج، نوشته عبدالمجید بن علی زبادی مرادی (م. ۱۱۶۳ق.) می باشد.
کتاب بلوغ المرام بالرحلة الی بیت الله الحرام گزارش سفر حج از شهر فاس در مراکش کنونی است که بیش از یک سال و نیم از رجب سال ۱۱۵۸ق. تا اواخر ذی قعده ۱۱۵۹ق. به درازا انجامید. نویسنده همراه گزارش حج و زیارت مکه و مدینه، شرحی مفصل از دیدار خود از مناطق مسیر حج مراکش و مناطق شمال و غرب افریقا به دست داده است. معرفی مجموعه بقاع بقیع و گزارش های مفصل از منازل و مناطق راه حج غرب جهان اسلام در سده دوازدهم ق. از وجوه اهمیت این سفرنامه است. راه حج مردم فاس در بخشی با راه مصریان و بعضی از دیگر مسلمانان شمال آفریقا مشترک بوده و سفرنامه حاضر راه حج آن ها را نیز معرفی و گزارش هایی از شهرهای مناطق شمالی آفریقا مانند طرابلس و قاهره ارائه کرده است. افزون بر دیده های نویسنده، برخی آگاهی ها از منابعی مانند سفرنامه عیاشی، رحله ابن جبیر و شفاء الغرام فاسی نیز در این سفرنامه آمده است. معرفی اجمالی نویسندهابومحمد عبدالمجید بن علی منالی زبادی حسنی ادریسی، ملقب به مرادی، ادیب و فقیه مالکی، از شرفای (سادات) فاس و چنان که خود در سلسله نسبش یاد کرده، از فرزندان امام حسن علیه السّلام است. نسبت «منالی» به مناله از روستاهای سوس در فاس اشاره دارد. قصاید موجود در سفرنامه، حاکی از دلبستگی نویسنده به اهل بیت: به ویژه حضرت فاطمه است. نیز اشارات عرفانی و اخلاقی و توجه به صوفیه در جای جای کتاب، نشان از دلبستگی های صوفیانه او دارد. مرادی اجازه روایت برخی کتب دینی را که دانشوران دینی برایش صادر کرده اند، در سفرنامه آورده است. دلبستگی وی به زیارت مکان ها و مزارهای مقدس و تبرک جستن از آن ها در سراسر سفرنامه مشهود است و مطالب بسیاری را به آن اختصاص داده است. او اثری دیگر با عنوان اتحاف المسکین الناسک ببیان المراحل و المناسک تالیف کرده که قصیده ای مشتمل بر مراحل، مناسک و راه های حج است و در سفرنامه حاضر به آن ارجاع داده است. جز این، آثاری دیگر در شعر و ادب به او نسبت داده اند. موضوعات سفرنامه گزارش سفر رفت با بیرون آمدن از فاس آغاز شده و مرادی به ترتیب منازل، مناطق و شهرهای میان راه، مانند طرابلس، قاهره و بندر عقبه را تا مکه و سپس مدینه برشمرده و در سفر بازگشت نیز همین مسیر را گزارش کرده است. امکانات میان راه ها مانند کاروانسراها، قلعه ها، چاه ها، چشمه ها و فاصله میان منازل و شهرها که با مقیاس زمانی بیان شده، از موضوعات سفرنامه است. از گزارش های کتاب بر می آید که راه غرب جهان اسلام در قیاس با راه مناطق شرق مانند عراق و حجاز امنیت بیشتر داشته است. البته برخی گزارش ها نگرانی های نویسنده را از ناامنی راه ها نشان می دهد. برای نمونه در شرح گذر از گردنه آیله، نزدیک بندر عقبه در اردن کنونی، از این که ممکن است در گردنه با حمله اعراب بادیه نشین روبه رو شوند و راه گریز نداشته باشند، اظهار نگرانی کرده است.
کتاب بلوغ المرام بالرحلة الی بیت الله الحرام گزارش سفر حج از شهر فاس در مراکش کنونی است که بیش از یک سال و نیم از رجب سال ۱۱۵۸ق. تا اواخر ذی قعده ۱۱۵۹ق. به درازا انجامید. نویسنده همراه گزارش حج و زیارت مکه و مدینه، شرحی مفصل از دیدار خود از مناطق مسیر حج مراکش و مناطق شمال و غرب افریقا به دست داده است. معرفی مجموعه بقاع بقیع و گزارش های مفصل از منازل و مناطق راه حج غرب جهان اسلام در سده دوازدهم ق. از وجوه اهمیت این سفرنامه است. راه حج مردم فاس در بخشی با راه مصریان و بعضی از دیگر مسلمانان شمال آفریقا مشترک بوده و سفرنامه حاضر راه حج آن ها را نیز معرفی و گزارش هایی از شهرهای مناطق شمالی آفریقا مانند طرابلس و قاهره ارائه کرده است. افزون بر دیده های نویسنده، برخی آگاهی ها از منابعی مانند سفرنامه عیاشی، رحله ابن جبیر و شفاء الغرام فاسی نیز در این سفرنامه آمده است. معرفی اجمالی نویسندهابومحمد عبدالمجید بن علی منالی زبادی حسنی ادریسی، ملقب به مرادی، ادیب و فقیه مالکی، از شرفای (سادات) فاس و چنان که خود در سلسله نسبش یاد کرده، از فرزندان امام حسن علیه السّلام است. نسبت «منالی» به مناله از روستاهای سوس در فاس اشاره دارد. قصاید موجود در سفرنامه، حاکی از دلبستگی نویسنده به اهل بیت: به ویژه حضرت فاطمه است. نیز اشارات عرفانی و اخلاقی و توجه به صوفیه در جای جای کتاب، نشان از دلبستگی های صوفیانه او دارد. مرادی اجازه روایت برخی کتب دینی را که دانشوران دینی برایش صادر کرده اند، در سفرنامه آورده است. دلبستگی وی به زیارت مکان ها و مزارهای مقدس و تبرک جستن از آن ها در سراسر سفرنامه مشهود است و مطالب بسیاری را به آن اختصاص داده است. او اثری دیگر با عنوان اتحاف المسکین الناسک ببیان المراحل و المناسک تالیف کرده که قصیده ای مشتمل بر مراحل، مناسک و راه های حج است و در سفرنامه حاضر به آن ارجاع داده است. جز این، آثاری دیگر در شعر و ادب به او نسبت داده اند. موضوعات سفرنامه گزارش سفر رفت با بیرون آمدن از فاس آغاز شده و مرادی به ترتیب منازل، مناطق و شهرهای میان راه، مانند طرابلس، قاهره و بندر عقبه را تا مکه و سپس مدینه برشمرده و در سفر بازگشت نیز همین مسیر را گزارش کرده است. امکانات میان راه ها مانند کاروانسراها، قلعه ها، چاه ها، چشمه ها و فاصله میان منازل و شهرها که با مقیاس زمانی بیان شده، از موضوعات سفرنامه است. از گزارش های کتاب بر می آید که راه غرب جهان اسلام در قیاس با راه مناطق شرق مانند عراق و حجاز امنیت بیشتر داشته است. البته برخی گزارش ها نگرانی های نویسنده را از ناامنی راه ها نشان می دهد. برای نمونه در شرح گذر از گردنه آیله، نزدیک بندر عقبه در اردن کنونی، از این که ممکن است در گردنه با حمله اعراب بادیه نشین روبه رو شوند و راه گریز نداشته باشند، اظهار نگرانی کرده است.
[ویکی فقه] این مقاله درباره کتاب بلوغ المرام است، که سفرنامه حج، نوشته عبدالمجید بن علی زبادی مرادی (م. ۱۱۶۳ق.) می باشد.
کتاب بلوغ المرام بالرحلة الی بیت الله الحرام گزارش سفر حج از شهر فاس در مراکش کنونی است که بیش از یک سال و نیم از رجب سال ۱۱۵۸ق. تا اواخر ذی قعده ۱۱۵۹ق. به درازا انجامید. نویسنده همراه گزارش حج و زیارت مکه و مدینه، شرحی مفصل از دیدار خود از مناطق مسیر حج مراکش و مناطق شمال و غرب افریقا به دست داده است. معرفی مجموعه بقاع بقیع و گزارش های مفصل از منازل و مناطق راه حج غرب جهان اسلام در سده دوازدهم ق. از وجوه اهمیت این سفرنامه است. راه حج مردم فاس در بخشی با راه مصریان و بعضی از دیگر مسلمانان شمال آفریقا مشترک بوده و سفرنامه حاضر راه حج آن ها را نیز معرفی و گزارش هایی از شهرهای مناطق شمالی آفریقا مانند طرابلس و قاهره ارائه کرده است. افزون بر دیده های نویسنده، برخی آگاهی ها از منابعی مانند سفرنامه عیاشی، رحله ابن جبیر و شفاء الغرام فاسی نیز در این سفرنامه آمده است.
معرفی اجمالی نویسنده
ابومحمد عبدالمجید بن علی منالی زبادی حسنی ادریسی، ملقب به مرادی، ادیب و فقیه مالکی، از شرفای (سادات) فاس و چنان که خود در سلسله نسبش یاد کرده، از فرزندان امام حسن علیه السّلام است. نسبت «منالی» به مناله از روستاهای سوس در فاس اشاره دارد. قصاید موجود در سفرنامه، حاکی از دلبستگی نویسنده به اهل بیت: به ویژه حضرت فاطمه است. نیز اشارات عرفانی و اخلاقی و توجه به صوفیه در جای جای کتاب، نشان از دلبستگی های صوفیانه او دارد. مرادی اجازه روایت برخی کتب دینی را که دانشوران دینی برایش صادر کرده اند، در سفرنامه آورده است. دلبستگی وی به زیارت مکان ها و مزارهای مقدس و تبرک جستن از آن ها در سراسر سفرنامه مشهود است و مطالب بسیاری را به آن اختصاص داده است. او اثری دیگر با عنوان اتحاف المسکین الناسک ببیان المراحل و المناسک تالیف کرده که قصیده ای مشتمل بر مراحل، مناسک و راه های حج است و در سفرنامه حاضر به آن ارجاع داده است. جز این، آثاری دیگر در شعر و ادب به او نسبت داده اند.
موضوعات سفرنامه
گزارش سفر رفت با بیرون آمدن از فاس آغاز شده و مرادی به ترتیب منازل، مناطق و شهرهای میان راه، مانند طرابلس، قاهره و بندر عقبه را تا مکه و سپس مدینه برشمرده و در سفر بازگشت نیز همین مسیر را گزارش کرده است. امکانات میان راه ها مانند کاروانسراها، قلعه ها، چاه ها، چشمه ها و فاصله میان منازل و شهرها که با مقیاس زمانی بیان شده، از موضوعات سفرنامه است. از گزارش های کتاب بر می آید که راه غرب جهان اسلام در قیاس با راه مناطق شرق مانند عراق و حجاز امنیت بیشتر داشته است. البته برخی گزارش ها نگرانی های نویسنده را از ناامنی راه ها نشان می دهد. برای نمونه در شرح گذر از گردنه آیله، نزدیک بندر عقبه در اردن کنونی، از این که ممکن است در گردنه با حمله اعراب بادیه نشین روبه رو شوند و راه گریز نداشته باشند، اظهار نگرانی کرده است.
گزارش جغرافیایی سفرنامه
...
کتاب بلوغ المرام بالرحلة الی بیت الله الحرام گزارش سفر حج از شهر فاس در مراکش کنونی است که بیش از یک سال و نیم از رجب سال ۱۱۵۸ق. تا اواخر ذی قعده ۱۱۵۹ق. به درازا انجامید. نویسنده همراه گزارش حج و زیارت مکه و مدینه، شرحی مفصل از دیدار خود از مناطق مسیر حج مراکش و مناطق شمال و غرب افریقا به دست داده است. معرفی مجموعه بقاع بقیع و گزارش های مفصل از منازل و مناطق راه حج غرب جهان اسلام در سده دوازدهم ق. از وجوه اهمیت این سفرنامه است. راه حج مردم فاس در بخشی با راه مصریان و بعضی از دیگر مسلمانان شمال آفریقا مشترک بوده و سفرنامه حاضر راه حج آن ها را نیز معرفی و گزارش هایی از شهرهای مناطق شمالی آفریقا مانند طرابلس و قاهره ارائه کرده است. افزون بر دیده های نویسنده، برخی آگاهی ها از منابعی مانند سفرنامه عیاشی، رحله ابن جبیر و شفاء الغرام فاسی نیز در این سفرنامه آمده است.
معرفی اجمالی نویسنده
ابومحمد عبدالمجید بن علی منالی زبادی حسنی ادریسی، ملقب به مرادی، ادیب و فقیه مالکی، از شرفای (سادات) فاس و چنان که خود در سلسله نسبش یاد کرده، از فرزندان امام حسن علیه السّلام است. نسبت «منالی» به مناله از روستاهای سوس در فاس اشاره دارد. قصاید موجود در سفرنامه، حاکی از دلبستگی نویسنده به اهل بیت: به ویژه حضرت فاطمه است. نیز اشارات عرفانی و اخلاقی و توجه به صوفیه در جای جای کتاب، نشان از دلبستگی های صوفیانه او دارد. مرادی اجازه روایت برخی کتب دینی را که دانشوران دینی برایش صادر کرده اند، در سفرنامه آورده است. دلبستگی وی به زیارت مکان ها و مزارهای مقدس و تبرک جستن از آن ها در سراسر سفرنامه مشهود است و مطالب بسیاری را به آن اختصاص داده است. او اثری دیگر با عنوان اتحاف المسکین الناسک ببیان المراحل و المناسک تالیف کرده که قصیده ای مشتمل بر مراحل، مناسک و راه های حج است و در سفرنامه حاضر به آن ارجاع داده است. جز این، آثاری دیگر در شعر و ادب به او نسبت داده اند.
موضوعات سفرنامه
گزارش سفر رفت با بیرون آمدن از فاس آغاز شده و مرادی به ترتیب منازل، مناطق و شهرهای میان راه، مانند طرابلس، قاهره و بندر عقبه را تا مکه و سپس مدینه برشمرده و در سفر بازگشت نیز همین مسیر را گزارش کرده است. امکانات میان راه ها مانند کاروانسراها، قلعه ها، چاه ها، چشمه ها و فاصله میان منازل و شهرها که با مقیاس زمانی بیان شده، از موضوعات سفرنامه است. از گزارش های کتاب بر می آید که راه غرب جهان اسلام در قیاس با راه مناطق شرق مانند عراق و حجاز امنیت بیشتر داشته است. البته برخی گزارش ها نگرانی های نویسنده را از ناامنی راه ها نشان می دهد. برای نمونه در شرح گذر از گردنه آیله، نزدیک بندر عقبه در اردن کنونی، از این که ممکن است در گردنه با حمله اعراب بادیه نشین روبه رو شوند و راه گریز نداشته باشند، اظهار نگرانی کرده است.
گزارش جغرافیایی سفرنامه
...
wikifeqh: بلوغ_المرام_بالرحلة_الی_بیت _الله_الحرام
[ویکی حج] بلوغ المرام بالرحلة الی بیت الله الحرام: سفرنامه حج، نوشته عبدالمجید بن علی زبادی مرادی (درگذشت 1163ق.) ادیب و فقیه مالکی است، که در رجب سال 1158ق. تا اواخر ذی القعده 1159ق. سفرش به طول انجامیده است. باتوجه به مطالب کتاب وی علاقه و دلبستگی زیادی به اهل بیت(ع) و زیارت مکان های مقدس داشته است.
گزارش وی از مکه با توجه به حجم کتاب موجز است. کتاب بلوغ المرام شامل گزارشاتی از منازل، مناطق، شهرها، امکانات میان راه و نگرانی نویسنده از ناامنی راه ها است. همچنین آگاهی هایی از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی، عمرانی، مذهبی و فرهنگی از مناطق و شهرهای مسیر راه داده است، و در بخش زیادی از کتاب گزارشاتی از ملاقات با دانشوران و عرفای شهرها نگاشته است.
در بخش مکه گزارش از جماعت های مسجدالحرام و نام های مکه دارد، و به باور وی مکه اولین شهر زمین است و به خاطر تولد و بعثت پیامبر(ص) ملقب به ام القری شده است. همچنین آگاهی هایی از زیارت مکان های مقدس مثل قبرستان معلات و مزار حضرت خدیجه(س)، مساحت بناها و وصف ساخت کعبه، حجرالاسود، چاه زمزم و ... داده است.
گزارش وی از مکه با توجه به حجم کتاب موجز است. کتاب بلوغ المرام شامل گزارشاتی از منازل، مناطق، شهرها، امکانات میان راه و نگرانی نویسنده از ناامنی راه ها است. همچنین آگاهی هایی از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی، عمرانی، مذهبی و فرهنگی از مناطق و شهرهای مسیر راه داده است، و در بخش زیادی از کتاب گزارشاتی از ملاقات با دانشوران و عرفای شهرها نگاشته است.
در بخش مکه گزارش از جماعت های مسجدالحرام و نام های مکه دارد، و به باور وی مکه اولین شهر زمین است و به خاطر تولد و بعثت پیامبر(ص) ملقب به ام القری شده است. همچنین آگاهی هایی از زیارت مکان های مقدس مثل قبرستان معلات و مزار حضرت خدیجه(س)، مساحت بناها و وصف ساخت کعبه، حجرالاسود، چاه زمزم و ... داده است.