بل بوئینگ وی ۲۲ آسپری. وی - ۲۲ آسپری ( به انگلیسی: Bell Boeing V - 22 Osprey ) تیلت روتور دو ملخهٔ نظامی آمریکایی است. آسپری ( به معنی عقاب ماهیگیر ) هم توانایی برخاست و فرود عمودی به سبک بالگردها و هم امکان برخاست و فرود کوتاه به سبک هواپیماها را دارد و به عنوان هواگردی طراحی شده که همزمان ویژگی های یک بالگرد متعارف و قابلیت پرواز سریع و دوربرد یک هواپیمای توربوپراپ را داشته باشد.
طراحی چنین هواگردی در دهه ۵۰ میلادی مطرح شد که به ساخت نمونه های آزمایشی همانند هیلر ایکس - ۱۸ انجامید. در پی شکست آمریکا در عملیات طبس، نیاز به هواگردی در ناوگان نظامی آمریکا احساس شد که بتواند سرعت و برد پروازی یک هواپیما را با قابلیت پرواز عمودی بالگرد ترکیب کند. [ ۵] در سال ۱۹۸۳ وظیفه طراحی این هواگرد به تیم مشترکی از کارخانه های بل هلیکوپتر و بوئینگ سپرده شد. اولین نمونه وی - ۲۲ در ۱۹۸۹ به پرواز درآمد اما پیچیدگی ها و دشواری های فراوانی که در راه ساخت نخستین هواگرد پروانه گردان ( تیلت - روتور ) نظامی در تاریخ هوانوردی وجود داشت، باعث شد تا معرفی رسمی آن به نیروهای مسلح آمریکا تا سال ۲۰۰۷ طول بکشد.
این هواگرد تاکنون تنها در اختیار نیروی تفنگداران دریایی و نیروی هوایی آمریکا قرار داده شده و در طول عمر کوتاه فعالیت خود جنگ هایی را در عراق، افغانستان، سودان و لیبی را تجربه کرده است. آسپری قرار است در نیروی تفنگداران دریایی جایگزین بالگردهای سی اچ - ۴۶ سی نایت شود. تاکنون ۱۶۰ فروند از این هواگرد ساخته شده که قیمت پروازی هر فروند مدل ام وی - ۲۲ آن ۶۹٫۳ میلیون دلار است. آمریکایی ها در مجموع سفارش خرید ۴۰۸ فروند از آن را داده اند که در این صورت کل هزینه پروژهٔ طراحی و ساخت وی - ۲۲ آسپری به ۳۵٫۶ میلیارد دلار خواهد رسید.
آسپری مانند بالگرد به صورت عمودی از روی زمین بلند می شود و سپس مانند هواپیما پرواز می کند. پروانه موجود در این وسیله آن را از زمین می کند. سپس موتورهای عظیم آن به طرف پایین متمایل می شوند و بال ها بالگرد را به سمت بالا می کشند. پروانه گردان های اوسپری دو برابر یک بالگرد معمولی سرعت دارند و قادر هستند ۲۵ سرباز را با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت با برد عملیاتی ۱۸۵۰ کیلومتر جابه جا کند.
هواگردهای پروانه گردان آسپری، یکی از همه کاره ترین هواگردهای نظامی آمریکایی هستند. تفنگداران دریایی از طرفداران سرسخت ساخت این بالگرد بودند چرا که می تواند به سرعت سربازان را از ساحل به محل امن برساند.



این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطراحی چنین هواگردی در دهه ۵۰ میلادی مطرح شد که به ساخت نمونه های آزمایشی همانند هیلر ایکس - ۱۸ انجامید. در پی شکست آمریکا در عملیات طبس، نیاز به هواگردی در ناوگان نظامی آمریکا احساس شد که بتواند سرعت و برد پروازی یک هواپیما را با قابلیت پرواز عمودی بالگرد ترکیب کند. [ ۵] در سال ۱۹۸۳ وظیفه طراحی این هواگرد به تیم مشترکی از کارخانه های بل هلیکوپتر و بوئینگ سپرده شد. اولین نمونه وی - ۲۲ در ۱۹۸۹ به پرواز درآمد اما پیچیدگی ها و دشواری های فراوانی که در راه ساخت نخستین هواگرد پروانه گردان ( تیلت - روتور ) نظامی در تاریخ هوانوردی وجود داشت، باعث شد تا معرفی رسمی آن به نیروهای مسلح آمریکا تا سال ۲۰۰۷ طول بکشد.
این هواگرد تاکنون تنها در اختیار نیروی تفنگداران دریایی و نیروی هوایی آمریکا قرار داده شده و در طول عمر کوتاه فعالیت خود جنگ هایی را در عراق، افغانستان، سودان و لیبی را تجربه کرده است. آسپری قرار است در نیروی تفنگداران دریایی جایگزین بالگردهای سی اچ - ۴۶ سی نایت شود. تاکنون ۱۶۰ فروند از این هواگرد ساخته شده که قیمت پروازی هر فروند مدل ام وی - ۲۲ آن ۶۹٫۳ میلیون دلار است. آمریکایی ها در مجموع سفارش خرید ۴۰۸ فروند از آن را داده اند که در این صورت کل هزینه پروژهٔ طراحی و ساخت وی - ۲۲ آسپری به ۳۵٫۶ میلیارد دلار خواهد رسید.
آسپری مانند بالگرد به صورت عمودی از روی زمین بلند می شود و سپس مانند هواپیما پرواز می کند. پروانه موجود در این وسیله آن را از زمین می کند. سپس موتورهای عظیم آن به طرف پایین متمایل می شوند و بال ها بالگرد را به سمت بالا می کشند. پروانه گردان های اوسپری دو برابر یک بالگرد معمولی سرعت دارند و قادر هستند ۲۵ سرباز را با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت با برد عملیاتی ۱۸۵۰ کیلومتر جابه جا کند.
هواگردهای پروانه گردان آسپری، یکی از همه کاره ترین هواگردهای نظامی آمریکایی هستند. تفنگداران دریایی از طرفداران سرسخت ساخت این بالگرد بودند چرا که می تواند به سرعت سربازان را از ساحل به محل امن برساند.




wiki: بل بوئینگ وی ۲۲ آسپری