توربوپراپ

دانشنامه عمومی

توربوپراپ ( به انگلیسی: Turboprop ) گونه ای موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ در یک هواگرد و ایجاد پیش رانش استفاده می شود. [ ۱] در این موتورها، هوا از بخش ورودی هوا ( Intake ) وارد موتور شده و توسط کمپرسور، فشرده می شود، هوای فشرده شده، سپس با سوخت موتور، مخلوط شده و در محفظه احتراق موتور، سوزانده می شود. گازهای داغ خروجی، سپس وارد توربین شده و در نهایت، از محل اگزوز خارج می شوند. بر خلاف موتورهای توربوجت، بخشی از انرژی تولیدشده در توربین موتورهای توربوپراپ، توسط کمپرسور و مولد الکتریکی می شود. قسمت اصلی انرژی حاصله نیز صرف گرداندن ملخ شده و در نتیجه، این موتورها، نیروی پیش رانش بسیار کمتری از موتورهای توربوجت تولید می کنند، اما مصرف سوخت موتورهای توربوپراپ، حدود دو سوم موتورهای توربوفن است. [ ۲]
موتورهای توربوپراپ در سرعت های متوسط ( در حدود ۷۳۰ کیلومتر بر ساعت ) کارایی دارند و برای ایجاد سرعت های بیشتر از ۰٫۶ تا ۰٫۷ ماخ، استفاده نمی شوند. [ ۳]
جنگندهٔ راکول او وی - ۱۰ برونکو، نوعی هواپیماها است که با موتور توربوپراپ کار می کند ولی به علت سرعت بالای ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت، صدای بسیار زیادی تولید می کند. [ ۴] موتورتای توربوپراپ، بیشتر در هواپیماهای مسافری کوچکی مانند ای تی آر ۷۲، دی هاویلند کانادا دش ۸ و فوکر ۵۰ مورد استفاده هستند و انواع جدید این موتورها، سرعتی نزدیک به سرعت جت های منطقه ای تولید می کنند. [ ۵] برخی از هواگردهای ترابری نظامی مانند ایرباس ای۴۰۰ام اطلس و لاکهید سی - ۱۳۰ هرکولس به کار می روند.
موتورهای فعال مورد استفاده طی سال های ۲۰۰۵–۲۰۰۶
عکس توربوپراپعکس توربوپراپ
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

نوعی موتور هواپیما که بر خلاف موتور توربو فن و تور بوجت مانند وسایل موتوری زمینی قرن بیست ویکم در مصرف سوخت وکمتر آسیب زدن به محیط زیست دقت بیشتری شده درست مانند سواری های شخصی وغیر نظامی قدرت کمتری ولی سوخت آن دو سوم هواپیمای توربو جت و تور بو فن می باشد

بپرس