بدل حیلوله

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بَدَلِ حَیْلوله، اصطلاح فقهی - حقوقی ، به معنای آنچه ضامن در صورت عدم امکان بازگرداندن مال به مالک می پردازد می باشد. از این عنوان، در باب تجارت سخن رفته است.
بدل حیلوله عبارت است از عوض مالی که در پی حصول یکی از اسباب ضمان، مانند غصب و سرقت و عدم امکان دسترسی مالک به عین مال- با وجود آن- بر عهده ی شخص آمده است. در صورت تلف شدن مال یاد شده به عوض آن، بدل تالف، گفته می شود.
هدف پرداخت بدل حیلوله
این پرداخت به منظور جبران قطع سلطه و استیلای مالک بر همه تصرفات مالکانه نسبت به آن مال صورت می گیرد. واژه بدل دلالت بر جایگزینی مثل یا قیمت به جای اصل مال دارد، و واژه « حیلوله »، به معنای حایل شدن میان دو چیز، سبب پرداخت این بدل را، که فاصله افتادن بین مالک و دارایی اوست، توضیح می دهد.
جایگاه فقهی بدل حیلوله
بیشتر فقها این مسأله را در مبحث غصب بررسی کرده اند، ولی چون حکم آن شامل مواردی غیر از غصب نیز می شود، برخی از ایشان در باب هایی دیگر از فقه نیز به طرح آن پرداخته اند.از جمله شیخ انصاری در مبحث ضَمان مِثلی و قَیمی و شاگردان و مؤلفان بعد از وی نیز، به پیروی او در همان جا موضوع بدل حیلوله را پیش کشیده اند. همچنین در بحث اقرار ، در موردی که شخص مُقِرّ در حقّ کسی اقرار کند که باید مالی معیّن ( عَینْ ) را به او بپردازد و سپس در حق کس دیگر درباره همان مال معیّن اقرار کند؛ با توجه به این که دادن این مال به هر دو نفر ممکن نیست، مقر به شخص دوم، از این رو که موجب «حیلوله» بین او و مالش شده است، غرامت پرداخت می کند.
پیشینه بحث بدل حیلوله
...

پیشنهاد کاربران

در صورت وجود عین مال و عدم امکان رد اصل مال ، غاصب مکلف است مال بدل به مالک بدهد و بعدا در صورت رفع مانع و امکان رد اصل ، تبادل اصل و بدل انجام می گردد.
بدل حَیلوله:نوعی غرامت است که به مالک داده می شودتا در برابر سلطه ای که از دست داده است از آن بهره مند شود
بدل حیلوله مالی است شبیه مال مغصوب. هر مال قیمی هم بالأخره یکه شبیه دارد و این را بدل حیلوله گویند.
بدل حیلوله از جنس غرامت است و به ملکیت مالک در می آید اما این تملک همراه شرط فاسخی است که طبق آن شرط هر وقت عین مغصوب شده پیدا شود، غاصب بدل را پس میگیرد و جنس اصلی را که غصب شده به صاحبش برمیگرداند

...
[مشاهده متن کامل]

مثال/علی ماشین رضا را میدزدد. این ماشین پس از سرقت، توسط حسین دزدیده میشود. در این فرض علی باید عین مال را ( ماشین رضا ) را به صاحبش برگرداند اما واقعا نمیتواند این ماشین را بازگرداند. زیرا امکانش نیست. چون ماشین توسط حسین به سرقت رفته. این مال در حکم تلف است. و باید بدل حیلوله داده شود. یعنی یک ماشین دیگر به همان شکل و خصوصیات و نوع باید به مالک اصلی مال که رضا هست بدهد، اما با این شرط فاسخ که اگر ماشین اصلی ربوده شده پیدا شد، آن را به رضا بدهد و ماشین بدل را پس بگیرد.

مال اعطا شده از طرف غاصب به مالک در زمانی که مال مغصوب موجود است . اما رد آن ممکن نیست .
پرداخت بدل در صورت وجود عین و عدم امکان رد آن

بپرس