[ویکی فقه] باغ های قوم ثمود (قرآن). قوم ثمود دارای باغ های گوناگونی بودند که امنیت و آسایش آنها را تأمین می کرد.
ثمودیان، از باغ های گوناگون برخورداری بودند:کذبت ثمود المرسلین... • فی جنت وعیون... • وزروع ونخل طـلعها هضیم.قوم ثمود رسولان (خدا) را تکذیب کردند، ... در این باغ ها و چشمه ها، در این زراعت ها و نخل هایی که میوه هایش شیرین و رسیده است؟ خداوند به شرح و تفسیر آن نعمت های آنها می پردازد و می فرماید: «فی جنات و عیون» (در باغ ها و چشمه ها) مقصود این است که: آیا شما را در این نعمت های دنیا رها می کنند که همیشه باشید؟ (البته چنین نیست) و این که پس از ذکر باغ ها درخت خرما را که جزء باغ هاست به تنهایی ذکر کرده یا برای اهمیتی است که این درخت دارد یا به این سبب است که منظور از باغ ها غیر از باغ خرما بوده و سپس باغ خرما را به آنها عطف فرموده است.واژه «طلع» (از ماده طلوع به معنای ظاهر و آشکار شدن است و به شکوفه یا میوه نخل گفته می شود) و این جا به معنای کفری (شکوفه) است، زیرا شکوفه چیزی است که از درخت خرما آشکار می شود. و لفظ «هضیم» به معنای لطیف و باریک اندام است، چنان که عرب ها گفته اند، کشح هضیم (دشمن ضعیف و لاغر اندام.) و همچنین گفته اند: و فی طلع اناث النخل لطف لیس فی طلع فحاحیلها.(در شکوفه نخل ماده لطافتی است که در شکوفه نخل نر نیست.) و برخی در معنای «هضیم» گفته اند: نرم و رسیده.
منبع تأمین امنیت ثمود
باغ های قوم ثمود، تامین کننده امنیت و آسایش آنان بود:کذبت ثمود المرسلین• اتترکون فی ما هـهنا ءامنین• فی جنت وعیون.قوم ثمود رسولان (خدا) را تکذیب کردند، ... آیا شما تصوّر می کنید همیشه در نهایت امنیّت در نعمت هایی که اینجاست می مانید، در این باغ ها و چشمه ها. در این آیات انگشت روی نقطه های حساس و قابل انتقاد زندگی آنها گذارده، و آنان را در یک محاکمه وجدانی محکوم می کند. می گوید: آیا شما چنین تصور می کنید که همیشه در نهایت امنیت در این ناز و نعمت خواهید ماند؟! (ا تترکون فی ما هاهنا آمنین).آیا چنین می پندارید که این زندگی مادی و غفلت زا جاودانی است، و دست مرگ و انتقام و کیفر گریبانتان را نخواهد گرفت؟! سپس با استفاده از روش اجمال و تفصیل جمله سر بسته گذشته خود را چنین تشریح می کند، می گوید: شما گمان می کنید در این باغ ها و چشمه ها... (فی جنات و عیون).در این زراعت ها و نخل ها که میوه های شیرین و شاداب و رسیده دارند، برای همیشه خواهید ماند؟ ظاهرا استفهام در آیه، استفهام انکار است و کلمه ما موصوله می باشد و مراد از آن نعمت هایی است که بعدا یعنی از جمله، فی جنات و عیون، به بعد آن را تفصیل می دهد و کلمه، هاهنا، اشاره است به مکان حاضر و نزدیک، که مراد از آن در آیه همان سرزمین ثمود است و کلمه، آمنین، حال از نایب فاعل تترکون، است.و معنای آیه این است که شما در این نعمت هایی که در سرزمین تان احاطه تان کرده مطلق العنان رها نمی شوید و چنین نیست که از آنچه می کنید بازخواست نگردید و از هر مؤاخذه الهی ایمن باشید.
ثمودیان، از باغ های گوناگون برخورداری بودند:کذبت ثمود المرسلین... • فی جنت وعیون... • وزروع ونخل طـلعها هضیم.قوم ثمود رسولان (خدا) را تکذیب کردند، ... در این باغ ها و چشمه ها، در این زراعت ها و نخل هایی که میوه هایش شیرین و رسیده است؟ خداوند به شرح و تفسیر آن نعمت های آنها می پردازد و می فرماید: «فی جنات و عیون» (در باغ ها و چشمه ها) مقصود این است که: آیا شما را در این نعمت های دنیا رها می کنند که همیشه باشید؟ (البته چنین نیست) و این که پس از ذکر باغ ها درخت خرما را که جزء باغ هاست به تنهایی ذکر کرده یا برای اهمیتی است که این درخت دارد یا به این سبب است که منظور از باغ ها غیر از باغ خرما بوده و سپس باغ خرما را به آنها عطف فرموده است.واژه «طلع» (از ماده طلوع به معنای ظاهر و آشکار شدن است و به شکوفه یا میوه نخل گفته می شود) و این جا به معنای کفری (شکوفه) است، زیرا شکوفه چیزی است که از درخت خرما آشکار می شود. و لفظ «هضیم» به معنای لطیف و باریک اندام است، چنان که عرب ها گفته اند، کشح هضیم (دشمن ضعیف و لاغر اندام.) و همچنین گفته اند: و فی طلع اناث النخل لطف لیس فی طلع فحاحیلها.(در شکوفه نخل ماده لطافتی است که در شکوفه نخل نر نیست.) و برخی در معنای «هضیم» گفته اند: نرم و رسیده.
منبع تأمین امنیت ثمود
باغ های قوم ثمود، تامین کننده امنیت و آسایش آنان بود:کذبت ثمود المرسلین• اتترکون فی ما هـهنا ءامنین• فی جنت وعیون.قوم ثمود رسولان (خدا) را تکذیب کردند، ... آیا شما تصوّر می کنید همیشه در نهایت امنیّت در نعمت هایی که اینجاست می مانید، در این باغ ها و چشمه ها. در این آیات انگشت روی نقطه های حساس و قابل انتقاد زندگی آنها گذارده، و آنان را در یک محاکمه وجدانی محکوم می کند. می گوید: آیا شما چنین تصور می کنید که همیشه در نهایت امنیت در این ناز و نعمت خواهید ماند؟! (ا تترکون فی ما هاهنا آمنین).آیا چنین می پندارید که این زندگی مادی و غفلت زا جاودانی است، و دست مرگ و انتقام و کیفر گریبانتان را نخواهد گرفت؟! سپس با استفاده از روش اجمال و تفصیل جمله سر بسته گذشته خود را چنین تشریح می کند، می گوید: شما گمان می کنید در این باغ ها و چشمه ها... (فی جنات و عیون).در این زراعت ها و نخل ها که میوه های شیرین و شاداب و رسیده دارند، برای همیشه خواهید ماند؟ ظاهرا استفهام در آیه، استفهام انکار است و کلمه ما موصوله می باشد و مراد از آن نعمت هایی است که بعدا یعنی از جمله، فی جنات و عیون، به بعد آن را تفصیل می دهد و کلمه، هاهنا، اشاره است به مکان حاضر و نزدیک، که مراد از آن در آیه همان سرزمین ثمود است و کلمه، آمنین، حال از نایب فاعل تترکون، است.و معنای آیه این است که شما در این نعمت هایی که در سرزمین تان احاطه تان کرده مطلق العنان رها نمی شوید و چنین نیست که از آنچه می کنید بازخواست نگردید و از هر مؤاخذه الهی ایمن باشید.
wikifeqh: باغ های_قوم_ثمود_(قرآن)