[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از دائرة المعارف
قرآن کریم است
کلیدواژه ها: باطل، حق، قرآن کریم
«باطل» از ریشه «ب ـ ط ـ ل» به معنای ضایع،
پوچ و بی محتوا و هدرشدن است. موجود متصف به وصف «باطل»، امری است خلاف «حق» که فاقد
ثبات و غیرمنطبق با طبیعت و خلقت اصلی خود می باشد.
سخن باطل نیز سخن بی محتوا و غیرمطابق با واقع است و از
نظر جرجانی، هر آنچه از اساس نادرست است و هر
امر بی فایده و فاقد نتیجه که تنها ظاهری درست و نیکو دارد «باطل» است.
واژه «باطل» در برخی اشعار پیش از
اسلام نیز بکار رفته که دارای
مفهوم سلبی و
منفی است؛ مانند: «ألا کلّ شیء ما خلا الله باطل»؛ همچنین در
فلسفه اسلامی، «حق» به معنای واقعیت و وجود و «باطل» در مقابل آن است. از نظر عرفا نیز «حق» یا وجه الله، جنبه هستی اشیا بوده و به آنها حقیقت و بقا داده است و هر چیزی جز او «باطل»، عدم و هالک است.
افزون بر دین اسلام در ادیان و مکاتب دیگر نیز درباره باطل بحث شده است؛ متون دینی چون عهد عتیق و عهد جدید،
پیروان خود را از پیروی باطل نهی کرده اند.
سوفسطایی گری در یونان قدیم نیز با انکار هر گونه حق و باطل ثابتی، حق را به چیزی که فرد آن را حق بپندارد و باطل را آنچه باطل بشمرد، دانسته اند. پیدایش فلسفه به
وسیله سقراط و شاگردانش افلاطون و ارسطو، نوعی واکنش در برابر این جریان و تلاش برای شناخت حق و باطل به شمار می رود.
باطل و هم خانواده های آن 36 بار در قرآن بکار رفته است. بیشتر
استعمال های این واژه در قرآن به همراه واژه «حق» و در برابر آن است.
[ویکی الکتاب] معنی
بَاطِلِ: باطل - ناحق
معنی
مُبْطِلُونَ: باطل گرایان - افرادی که به باطل تمسک می کنند
معنی
أَفَبِـﭑلْبَاطِلِ: آیا پس به باطل
معنی
نَخُوضُ: داخل در گفتگوی باطل می شویم -حرفی از روی
شوخی می زنیم (کُنَّا نَخُوضُ :داخل در گفتگوی باطل می شدیم ، خوض : داخل شدن در سخن باطل )
معنی
سَیُبْطِلُهُ: به زودی آن را باطل خواهد کرد
معنی
لَن یُضِلَّ: هرگز تباه نمی کند - هرگز باطل نمی کند
معنی
لَا تُبْطِلُواْ: باطل نکنید
معنی
یُبْطِلَ: که باطل کند - که نابود کند
معنی
بَطَلَ: باطل و بیهوده گشت
معنی
زَاغُواْ: منحرف شدند - کج شدند (به باطل گرویدند)
معنی
زَاهِقٌ: هلاک شده - باطل شده - نابود
معنی
خَوْضٍ: داخل شدن در سخن باطل
ریشه کلمه:
بطل (۳۶ بار)
«باطل» یعنی پندارها، خیال ها، نیرنگ ها، افسانه های خرافی، کارهای بیهوده و بی هدف و هرگونه انحراف از قوانین حاکم بر عالم هستی. در این که منظور از «باطل» در سوره «بقره» چیست؟ تفسیرهای مختلفی ذکر کرده اند: بعضی، آن را به معنای اموالی که از روی غصب و
ظلم به دست می آید دانسته اند. بعضی
اشاره به اموالی که از طریق
قمار و مانند آن فراهم می گردد.
و بعضی آن را اشاره به اموالی می دانند که از طریق سوگند دروغ (و انواع پرونده سازی های دروغین به دست می آید). ولی ظاهر این است مفهوم آیه عمومیت دارد و همه این مسائل و غیر اینها را شامل می شود; زیرا «باطل» که به معنای زایل و از بین رونده است، پس همه را در بر می گیرد. و اگر در بعضی از روایات، از
امام باقر(علیه السلام)تفسیر به «سوگند دروغ»، و در روایتی از امام صادق(علیه السلام)
تفسیر به «قمار» شده است، در واقع از قبیل بیان مصداق های روشن است.
[ویکی فقه] باطل (ابهام زدایی). واژه باطل ممکن است در
معانی ذیل به کار رفته باشد: • باطل (واژه)، در لغت، قرآن و حدیث،
اسم فاعل از
بطلان و دارای مفهوم
تقابلی ضد حق• باطل (فلسفه)، در مقابل باطل
...
[ویکی فقه] باطل (فلسفه). واژهٔ «باطل» در فلسفه، با اشتراک لفظی، یا به صورتِ حقیقت و مجاز، در موارد متعددی به کار می رود که در هر مورد، ممکن است دارای چند معنا باشد. در همه این معانی، یکی از معانیِ «حق»، در مقابلِ باطل قرار دارد.
این موارد و معانی مختلف از این قرارند:
کاربرد باطل در مورد هر چیزی
کاربرد باطل در مورد هر چیزی اعم از موجودات و اعتقادات و...در این مورد، باطل به معنیِ چیزی است که مورد توجه و اعتنا نیست و چندان فایده ای نیز دربر ندارد.
کاربرد باطل در مورد موجودات
در
عرفان اسلامی، موجوداتی که غیر از خداوند هستند (ماسوی اللّه)، "باطل" خوانده می شوند؛الاکل شی ء ما خلا اللّه باطل/ و کل نعیم لا محالة زائل ؛ تفکر رفتن از باطل سوی حق/ بجزو، اندر بدیدن کل مطلق؛ اما در فلسفه اسلامی نیز، از آنجا که حق در یک معنی، فقط به واجب بالذات (خداوند) گفته می شود در مقابل، باطل نیز در یکی از معانی خود، بر موجوداتِ غیر واجب (یعنی ممکنات) اطلاق می شود. در این معنا، موجودات ممکن، فی نفسه (قطع نظر از ارتباطشان با واجب)، باطل اند و به حق بودنِ خداوند، "حقیّت" می یابند.
کاربرد باطل در مورد امور معدوم
...
[ویکی فقه] باطل (قرآن). باطل ، نقیض حق و به معنای چیزی است که با تحقیق و بررسی، بی ثباتی آن روشن شود.
در این مدخل از واژه های «باطل»، «زور»، «غیرالحق»، «لغو» و جملاتی که بر مفهوم باطل دلالت دارد استفاده شده است. در این مدخل از
مصادیق باطل بحث نشده است.
آمیختن به باطل
نهی خداوند از آمیختن حق به باطل و ارائه آن به جای حق است.«ولاتلبسوا الحق بالبـطـل وتکتموا الحق وانتم تعلمون»؛ و حق را با باطل نیامیزید! و حقیقت را با اینکه می دانید کتمان نکنید! («لبس» در اصل به معنای پوشاندن شیء است که در آمیختن معانی با یکدیگر به کار می رود. )
← نتیجه یکسان
اعراض از باطل ، اعمال باطل ، اهل باطل ، ایمان به باطل ، سخن باطل ، شکست باطل .
[ویکی فقه] باطل (واژه). باطل در لغت، قرآن و حدیث، اسم فاعل از بطلان است و دارای مفهوم تقابلی «ضد حق» است که در قرآن، حدیث، علوم بلاغی، منطق، فلسفه، فقه، اصول فقه، کلام و عرفان بسیار به کار رفته است.
در
علوم بلاغی و منطق، در مبحث
صدق و
کذب کلام؛ در
فقه و اصول، ضمن بحث از
صحّت و فساد؛ در علم کلام، به مناسبت
نقد عقاید و
آرا و در عرفان، در مقام
نفی ماسوای حق، به این واژه اشاره شده است. بنابر این، ذیل عناوین «حق و باطل» و «صحّت و فساد» نیز
اقتضای ورود دارد.
معانی باطل در لغت
باطل، در برابر حق، به معانی
حقیقی و
مجازی نادرست، ناپایدار، امر غیر ثابت، شرک، دروغ،
ادّعای پوچ و بی اساس، شوخی و هزل، ستم، فساد، هلاکت، شیطان، جادوگر، بیکاره، بی اثر،
خطا و جز آن آمده است که برخی از این معانی را باید مصادیق«باطل» دانست. جنبه منفی معانی «باطل»، تقابلی بودن مفهوم آن را می رساند و این امر در همه موارد استعمال این کلمه،
آشکار است.
تکرار در قرآن
این واژه و سایر
مشتقات ریشه «ب ط ل»، ۳۵ بار در قرآن کریم آمده است:
۱. واژه باطل، ۲۵ بار
۲. واژه مُبطلون، ۵ بار
۳. صیغه های
ماضی و مضارع، ۳ بار
۴. واژه «باطلاً»، ۲ بار، که عمدتاً بر مصادیق باطل، اطلاق شده است.
بیشتر قرآن شناسانی که به
مفردات و
اشباه و نظایر، پرداخته اند بر وجوه چهارگانه باطل در قرآن،
اتفاق نظر دارند و آن را بر شرک، ظلم،
اِحباط (از بین بردن) و
تکذیب (به دروغ نسبت دادن) اطلاق می کنند.
مصادیق باطل در تفاسیر
...