باسماچیان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باسماچی،نام قیام، حرکت جماعاتی از مسلمانان ترکستان، برضد حکومت شوروی است.
باسماچیان، قیام، حرکت جماعاتی از مسلمانان ترکستان، برضد حکومت شوروی، عمدتاً از ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۰. «باسماچی» (املای ترکی: باصماچی) در زبان روسی به معنای یاغی است و ریشه آن «باسماق» ترکی و به معنای هجوم آوردن و حمله کردن است. «باسماچگی» در تاجیکی، یا به عبارت دقیق تر از نظر مقامات دولتی تاجیکستان، به معنای حرکت ضدانقلاب شورایی بود. در واقع باسماچی لقب اهانت آمیزی است که روسها به قیام کنندگان مسلمان آن صفحات داده اند و این لقب توسّع معنی پیدا کرده و بمرور به بسیاری از انواع حرکتهای مسلحانه سیاسی نیز اطلاق شده است. صدرالدین عینی نیز از آن قیام کنندگان با نام «باسمه چیان» یاد کرده و دزد و تاراجگرشان خوانده است. احمد زکی ولیدی طوغان می گوید که باشقیرها باسماچیان را به اصطلاح خراسانی عیار می نامیدند.

← چگونگی شروع قیام
قیام باسماچیان دوازده سال ادامه داشت و سه مرحله اصلی را گذراند:
مرحله اول قیام :
از جمادی الاولی ۱۳۳۶/ فوریه ۱۹۱۸ با سقوط حکومت مسلمان خوقند علناً آغاز شد و تا محرم ۱۳۳۹/ سپتامبر ۱۹۲۰، که بخارا به تصرف ارتش شوروی درآمد، یعنی حدود دو سال، ادامه داشت. نابسامانی اقتصادی موجب شدّت گرفتن اعمالی چون راهزنی و دزدی و آزار و قتل شده بود و دسته هایی به ربودن اموال و بستن راهها دست می زدند و طبعاً این تبه کاریها و سرکردگان تبهکاران نمی توانستند برای مردم سرمشق اخلاقی باشند، اما اشتباهات حکومت شوروی و تندرویها و تیربارانهای بی حسابِ دهقانان به ظنّ هواداری از باسماچیان و تعدیّات ارتش سرخ، که در آغاز انضباط نظامی لازم را نداشتند، از حیثیت شورویها نزد مردم کاست و در عوض بر شهرت و اعتبار باسماچیان افزود، خاصه آن که از میان اینان کسانی برخاسته بودند که به سبک عیّاران عمل می کردند و نام و آوازه یافته بودند. این افراد به روسها حمله می کردند و اموالشان را به تاراج می بردند و غنایم را میان مردم تقسیم می کردند، حال آن که مسلمانان از تعرّضشان مصون بودند. باسماچیان در گروههای مختلف متشکل بودند و هر گروه به سرکرده ای نظامی، که به او قورباشی می گفتند، وابسته بود. مناسبات خانوادگی و قومی و قبیله ای و نظایر آن در تشکیل این گروهها و چگونگی رفتار رهبر با افراد گروه بسیار مهم بوده است.

← اقدامات محمدامین بیگ
مرحله دوم قیام در پی اقدامهای نظامی شوروی در خیوه آغاز شد. جمهوری خلقِ خوارزم (خیوه) در رجب ۱۳۳۸/ آوریل ۱۹۲۰ اعلام موجودیّت کرد و جمهوری خلق بخارا در محرم ۱۳۳۹/ سپتامبر ۱۹۲۰ تأسیس شد. رفتارِ خشن سربازان روسیِ مأمور مصادره مواد غذایی، و احضار ناگهانی مشمولان مسلمان در تابستان ۱۳۳۸ برای خدمت در ارتش سرخ آتش شورش باسماچیان را از نو برافروخت و سبب شد که مسلمانان دسته دسته به آنان بپیوندند. از یک سو، بر عده نیروهای باسماچی افزوده می شد و، از سوی دیگر، واحدهای مسلمان ارتش سرخ روزبروز ناآرامتر می شدند، تا آن جا که دولت شوروی حتی فرمان خلع سلاح تیپ یکم سوار ارتش سرخ را صادر کرد، ولی همه افراد تیپ، جز معدودی، به باسماچیان پیوستند.

← موقعیت برتر باسماچیان
...

دانشنامه آزاد فارسی

عنوان نهضت مسلمانان آسیای مرکزی بین سال های ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۵ برضد حکومت بلشویکی روسیه . در لغت به معنی راهزن و یاغی است ، اما بیشتر رهبران باسماچیان افرادی بودند که برای آرمانی ملی یا مذهبی می جنگیدند. حرکت ضد حکومتی باسماچیان ، ادامۀ نهضت ضد تزاری مردم ترکستان بود که از سیاست تحمیل روس های مهاجر و فشارهای اقتصادی ناخشنود بودند و در اوایل قرن ۲۰ موجی از اعتراض برضد روسیه برپا کردند که تا بخارا نیز کشیده شد. در منابع غیر بومی ، حرکت باسماچیان به عنوان نمادی از پان تورانیسم و گاه به عنوان نمایشی از قیام آزادی خواهانۀ یک ملت ارزیابی شده است . پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷، تشکیل حکومت شورایی در تاشکند که به اکثریت مسلمانان ترکستان بی اعتنا بود، زمینه ساز تأسیس نهادهای مذهبی و ملی «شورای اسلام » و «شورای علما» شد، و در ماه های بعد به تشکیل باسماچیان انجامید. هدف ایشان تشکیل حکومتی ملی ـ اسلامی در سراسر ترکستان بود و محمد امین بیگ و کیچکنه ایرگش ، رهبران آیندۀ باسماچی ، از این اندیشه حمایت می کردند، ولی این اندیشه پا نگرفت و به درگیری های متعدد با دولت بلشویکی شوروی منجر شد. در سپتامبر ۱۹۱۸، حکومت موقت با سماچیان در فرغانه سقوط کرد. در ژانویۀ سال بعد حرکت مسلحانه برضد حکومت شوروی سرکوب شد و چهارده تن از سران بلشویک ترکستان نیز کشته شدند. در ۱۹۲۰ موج باسماچی گری تا بخارا و خیوه گسترش یافت . تشکیلات سیاسی «اتحادیۀ جمعیت های انقلابی مردم مسلمان آسیای مرکزی » طی سال های ۱۹۲۱ و ۱۹۲۲ به همکاری با باسماچیان پرداخت . رهبری قیام باسماچیان با انورپاشا و ابراهیم بیک بود. قتل انورپاشا (اوت ۱۹۲۲) اتحاد باسماچیان را به ضعف کشاند و در نبرد سال بعد از آن با قوای بلشویک مغلوب شدند. اگر چه حرکت باسماچیان تضعیف شد، بخش هایی از آن که انورپاشا و یاران او رهبری می کردند با گرایش های ناسیونالیستی در قالب «جمعیت اتحاد و ترقی » عثمانی و در راستای آرمان های احیای توران و تجددطلبی فعالیت کرده و پس از خروج از ترکیه راهی آسیای مرکزی شدند.

پیشنهاد کاربران

بپرس