بازرگانی ( کسب وکار[ ۱] یا تجارت ) به تجارت کالاها وخدمات، فناوری، سرمایه یا دانش در مقیاس بزرگ اشاره دارد. این بزرگ مقیاس بودن به این مفهوم است که بازرگانی، تجارتی است که بیشتر توسط سازمان ها و شرکت ها انجام می گردد. بازرگانی به معنای فعالیت های خرید و
فروش کالاها و خدمات است و شامل مبادله کالاها، خدمات و ایده ها می شود.
بازرگانان و سازمان هائی از قبیل
بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی یا دولتی همگی می توانند در این فرآیند حضور داشته باشند . بازرگانی مجموعه فعالیت هائی از قبیل خرید و فروش و مبادله
کالا یا خدمات از مرحله
تولید (
تامین مواد اولیه،
زنجیره تأمین ) تا تحویل
محصول به دست مشتری ( تبلیغات، بازاریابی، فروش،
توزیع ) و پس از آن ( خدمات پس از فروش، پشتیبانی ) و امور مالی، قانونی و
مدیریتی را در بر می گیرد.
بازرگانی تعاریف متعددی از دیدگاه های گوناگون دارد :
• بازرگانی مجموعه ای از فعالیت ها، کارها، رویه ها و موسساتی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اعمال تجاری و توزیع و انتقال محصولات و فروش آنها دخیل هستند.
• بازرگانی براساس این واقعیت است که هر محصولی که تولید می شود، باید به فروش رسیده و مصرف شود. به این ترتیب، «بازرگانی» برای تسهیل خرید و فروش مؤثر و بدون وقفه کالاها و خدمات وارد عمل می شود. [ ۳]
• بازرگانی شامل تمام فرآیندهایی است که با داد و ستد محصولات و خدمات مرتبط هستند. این اصطلاح معمولاً به انجام تجارت و خرید و فروش کالاها و خدمات در مقیاس بزرگ اشاره دارد.
• بازرگانی روابط متقابل میان مردم یا کشورهای مختلف و شهروندان یا ساکنان آنها از طریق تجارت است که نه فقط شامل خرید، فروش و مبادله محصولات می شود، بلکه
بنگاه ها و وسایل و لوازمی که به واسطه آنها تجارت انجام می پذیرد را نیز دربر می گیرد. [ ۴]
• بازرگانی مبادله کالاها ( شامل مواد خام، کالاهای واسطه ای و نهایی ) و خدمات بین خریداران و فروشندگان در ازای قیمت در
بازارها است و شامل مبادله ارزها، کالاها و اوراق بهادار در بازارهای تخصصی مبادله می شود.
• بازرگانی شامل بنگاه ها و کسب و کار هایی است که فعالیت اصلی آنها فروش مجدد کالاهای خریداری شده است. بازرگانی همچنین شامل واسطه های تجاری، خدمات بانکی و مالی، ترابری، بسته بندی، انبارداری، ارتباطات،
تبلیغات و
بیمه می شود.
• بازرگانی به خرید و فروش کالاها و خدمات اشاره دارد و شامل تمام فرآیندهایی است که با مبادلات محصولات و خدمات مرتبط است. این اصطلاح معمولاً به انجام تجارت در مقیاسی بزرگ اشاره دارد. [ ۵]
• بازرگانی شاخه ای از
علم اقتصاد است که بر تجارت و مبادله کالاها و خدمات در هر مرحله میان
تولیدکنندگان و
مصرف کنندگان تمرکز دارد. اقتصاددانان قرن هجدهم اقتصاد انگلستان را به سه بخش اصلی تقسیم کرده بودند: کشاورزی، تولید و بازرگانی.