بازاریابی شبکه ای

دانشنامه عمومی

بازاریابی شبکه ای ( به انگلیسی: Network Marketing ) یا فروش هرمی ( به انگلیسی: Pyramid Selling ) [ ۱] [ ۲] یا بازاریابی چندسطحی ( به انگلیسی: Multi - level Marketing ) با نام اختصاری اِم اِل اِم ( به انگلیسی: MLM ) ، نوعی شیوه فروش است که در آن کمپانی ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می شود. [ ۳] [ ۴] [ ۵]
در بازاریابی شبکه ای، بازاریاب ها به صورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی می کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه ای سردمدار هستند. [ ۶]
تحقیقات آژانس های نظارت بر مصرف کننده به طور مستقل، نشان می دهد بین ۷۰ تا ۷۵ درصد از افراد شرکت کننده در بازاریابی شبکه ای به درآمدهای بالا نمی رسند. [ ۷] [ ۸]
• ایده اساسی درآمدزایی بازاریابی شبکه ای از فرمول تصاعد گرفته شد، که در سده ششم ق. م. توسط فیثاغورس و در سده سوم ق. م. توسط اقلیدس در کتاب معروف «مقدمات» به جهان معرفی شد.
• اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامه ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل به جای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی به سرعت رو به اشباع رفت. [ ۹] در روسیه به آن «شرکت بَهمنی» و در فرانسه به آن «گلوله برفی» لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاددانان و جامعه شناسان زیادی به دنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.
• اولین کمپانی که به طور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی ام وی به فروش می رساند. [ ۱۰] [ ۱۱] [ ۱۲]
به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا ( FTC ) ، شرکت هرمی شرکتی ست که به اعضایش حق کمیسیون می دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت های هرمی محصولی را نمی فروشند و پول های مشتریان را در یکجا جمع می کنند و با آن کاری انجام نمی دهند. این شرکت ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول می دهند به طور اجتناب ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، به جز عده ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می مانند یا به عبارتی پول خود را می بازند. [ ۱۳] [ ۱۴]
عکس بازاریابی شبکه ایعکس بازاریابی شبکه ای
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

Net Work
یا نت ورک
نظاره کننده
بازاریابی شبکه ای ( Network Marketing ) : [ اصطلاح بازار کسب و کار ] تجارتی که در آن یک شبکه توزیع کننده برای ساخت کسب و کار مورد نیاز است. معمولا این شرکت ها نیز MLM هستند
در این مطلب سعی داریم تا دیدی واقع بینانه نسبت به بازاریابی شبکه ای، برای کسانی که وارد این حرفه می شوند، بدهیم. احتمالا اولین سوالی که توسط افراد جذب شده در بازاریابی شبکه ای مطرح می شود این است که چه مقدار درآمد می توانم داشته باشم ؟ پاسخی که به شما داده می شود بسیار بالاتر از میزان واقعی است که در این حرفه به دست می آید. اگر جوابی که به شما داده می شود درآمد میلیونی برای یک هفته است، حتما مسیر خود را از آن شرکت تغییر دهید، زیرا این یک ادعای واهی است و به قصد فریب شما مطرح می شود. اما اگر درآمد پیشنهاد شده کمتر از میلیون بود می توانید به فعالیت در این حرفه فکر کرده و برنامه ریزی کنید.
...
[مشاهده متن کامل]

در شروع کارتان لازم است این نکته را به ذهنتان بسپارید که بازاریابی شبکه ای فقط به عنوان شغل دوم اکثر افراد باشد و نباید درآمد کلان را برای اکثر مشارکت کنندگان درآن توقع داشت. در این حرفه تنها ده درصد توزیع کنندگان تمام وقت هستند و نود درصد آنان به صورت پاره وقت مشغول به کار هستند. قصد ما از بیان این مطلب این نیست که بگوییم پتانسیل بالای درآمدی دراین حرفه وجود ندارد؛ ممکن است ادعای درآمدهای میلیونی در ماه که توسط لیدر ها در آموزش تازه واردان مطرح می شود، صحیح باشد اما این درآمد نتیجه کار سخت و تلاش مستمر و استعداد برخی از افراد و سرمایه گذاری زمانی چندین ساله بدست آمده است.
بازاریابی شبکه ای هیچ تفاوتی با مشاغل دیگر ندارد و برای پیشرفت در آن باید مرحله به مرحله و طی یک دوره زمانی پیش رفت و کار سخت واستعداد نیز از ملزومات پیشرفت در آن به حساب می آید.
همانطور که می دانیم ادعای درآمد واهی داشتن برخلاف دستورالعمل های مصوب بازاریابی شبکه ای می باشد و یکی از مصادیق آموزش های شرکت های هرمی است. در این زمینه در کشور های مختلف محدودیت های زیادی را در مورد ادعاهای درآمدی برای شرکت ها وضع کرده اند و شرکت ها را از ارائه هرگونه طرح درآمدی که بر مبنای مفروضات احتمالی است، منع کرده اند. همچنین آن ها را مسئول ادعاهای درآمدی مطرح شده توسط توزیع کنندگانش می داند.
این موضوع یک موضوع نظارتی است که درآن ازشرکت ها توقع دارند فعالیت توزیع کنندگان را کنترل کنند؛ علی رغم اینکه آن ها پیمانکاران مستقل هستند. اگر توزیع کنندگان ادعاهای درآمدی نادرستی داشته باشند بر طبق این قوانین شرکت ها مسئول شناخته شده و تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
برای مثال در ایالت کالیفرنیا، هربالایف را در رابطه با ادعاهای درآمدی نادرست مطرح شده توسط توزیع کنندگانش تحت پیگرد قانونی قرار داده بود. در قوانین مصوب این ایالت با هرگونه ادعای درآمد خلاف واقع مخافت شده است، همچنین القاء این موضوع به توزیع کنندگان جذب که جذب سایر توزیع کنندگان به این حرفه به آسانی صورت می گیرد تایید نشده است. توجه ویژه ای دراین ایالت به درآمدهای مطرح شده توسط توزیع کنندگان شده است وتایید شده که به جای مطرح کردن درآمد ناخالص، درآمد خالص با کسر هزینه هایی همانند هزینه های خرید موجودی، تخفیفات یا کمیسیون های پرداخت شده به واسطه توزیع کننده به توزیع کنندگان دیگر و مواردی از این قبیل باید مطرح شود.
در مثال دیگر در اتهامی که بر علیه شرکت ام وی مطرح شد، از موارد اتهامی درآمدهای غیر واقعی مطرح شده توسط توزیع کنندگان این شرکت بود. در حکم صادر شده شرکت را ملزم کردند که درآمد ناخالص و درصد توزیع کنندگان فعال در برابر غیر فعالش را منعکس کند و این مسئله را نیز آشکار کنند که فقط پنج نفر از هر هزار نفر توانسته اند به سطح مطلوب عملکرد مطرح شده توسط شرکت دست پیدا کنند.
به طور کلی در اکثر کشور ها و قوانین مصوب آن ها به شرکت ها و توزیع کنندگان آن ها اجازه داده نشده است که ادعای درآمدی بر خلاف درآمد به دست آمده توسط افراد در جذب اعضای جدید مطرح شود. شرکت ها موظف هستند ارائه منصفانه از درآمد واقعی توزیع کنندگان داشته باشند و ادعای غیر واقعی تحت پیگرد قرار خواهد گرفت
با تشکر مسعود سلیمانی ( آریا )

بپرس