ایه اطاعت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آیه اطاعت. آیه اطاعت به آیه ۵۹ سوره نساء ، در باره وجوب اطاعت از خدا ، پیامبر و اولی الامر اطلاق می شود.
به آیه ۵۹ سوره نساء "آیه اطاعت" می گویند: (یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله والرسول ان کنتم تؤمنون بالله والیوم الآخر ذلک خیر واحسن تاویلا)؛ " ای کسانی که ایمان آورده اید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را(نیز) اطاعت کنید پس هر گاه در امری(دینی) اختلاف نظر یافتید اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید آن را به( کتاب ) خدا و( سنت ) پیامبر(او) عرضه بدارید این بهتر و نیک فرجام تر است ".
نساء/سوره۴، آیه۵۹.
طبق نقل شیخ طوسی و دیگران از امام باقر علیه السّلام و امام صادق علیه السّلام ؛ منظور از اولوا الامر در آیه، ائمه اطهار علیه السّلام هستند؛ خدای متعال بر اساس این ایه، اطاعت و فرمانبرداری از ائمه اطهار علیه السّلام را مانند اطاعت از خود و پیامبرش بر مردم واجب کرد.مفسران شیعه در این زمینه اتفاق نظر دارند که منظور از "اولواالامر" امامان معصوم علیه السّلام هستند که رهبری مادی و معنوی جامعه اسلامی در همه شئون زندگی از طرف خداوند و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به آن ها سپرده شده است و غیر آن ها را شامل نمی شود. البته کسانی که از طرف آن ها به مقامی منصوب شوند با شروط معینی اطاعتشان لازم است.
دیدگاه اهل سنت درباره الواالامر
مفسران اهل سنت درباره اولواالامر دیدگاه های متفاوت دارند؛ از جمله: اولواالامر یعنی زمامداران و حکام؛ نمایندگان عموم طبقات؛ عالمان و دانشمندان؛ فرماندهان لشکر؛ صحابه و یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و…. همه مفسران شیعه و برخی از مفسران اهل سنت بر عصمت اولواالامر اذعان دارند.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۳، ص۴۸۰.
...

[ویکی اهل البیت] آیه اطاعت. به آیه 59 سوره نساء/ 4 «آیه اطاعت» نام داده اند؛ زیرا مؤمنان را به اطاعت از خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله و اولی الأمر فرمان داده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَالرَّسُولِ...»
شیخ طوسی می گوید: اطاعت در این آیه مطلق است و فقط اطاعت از معصوم و کسی که از گناه مصون باشد، به طور مطلق روا است؛ بنابراین، مقصود از اولی الأمر باید معصوم باشد تا اطاعت او به طور مطلق روا باشد. وی همچنین آورده است: عالمان امامیه اتفاق دارند در این که مقصود از اولی الأمر، امامان از آل محمدند.
بسیاری از روایات شیعه، «اولی الأمر» را به امامان معصوم علیهم السلام تفسیر کرده است. در برخی روایات اهل سنت نیز به علی علیه السلام و در برخی به علی و حسن و حسین علیهم السلام تفسیر شده است.

پیشنهاد کاربران

آیهٔ اطاعت یا آیهٔ اولی الأمر، آیهٔ ۵۹ سوره ی نساء قرآن است. این آیه دستور می دهد که مؤمنان از خدا، محمد، و همچنین آنان که اختیاردار کارها هستند ( اولی الأمر منکم ) پیروی کنند. منابع شیعه این آیه را به عنوان یکی از دلایل اثبات ولایت و امامت علی ا بن ابی طالب و دیگر امامان دوازده گانه معرفی می کنند.
...
[مشاهده متن کامل]

شیعیان بر این باورند که در حدیث جابر نیز محمد در پی توضیح واژهٔ اولی الأمر در این آیه است.
﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا﴾ ( سورهٔ نساء - آیهٔ ۵۹ )
• ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را اطاعت کنید؛ پس هرگاه در امری اختلاف نظر یافتید، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید، آن را به خدا و پیامبر عرضه بدارید، این بهتر و نیک فرجام تر است. ( ترجمه: فولادوند )
فردی به ظاهر مسلمان ( منافق ) با یک مرد یهودی بر سر موضوعی اختلاف پیدا کردند. فرد یهودی گفت: موضوع را نزد محمد بن عبدالله ببریم؛ زیرا مرد یهودی می دانست که محمد رشوه نمی پذیرد. امّا مرد به ظاهر مسلمان گفت: حَکَم میان من و تو کعب بن اشرف یهودی باشد؛ زیرا می دانست که او رشوه می گیرد و به نفع رشوه دهنده داوری می کند. در رابطه با این ماجرا آیهٔ اولی الأمر و آیهٔ پس از آن نازل شدند.
در این آیه تعیین مفهوم و مصداق واژه ی «اولی الأمر» مورد اصلی اختلاف میان شیعه و سنی است.
تقریباً تمام مفسران شیعه اتفاق نظر دارند که واژهٔ «اولی الأمر» بر امامان شیعه دلالت دارد. در تفسیر نمونه، این نکته یاد شده و آمده است:
رهبری مادی و معنوی جامعه اسلامی، در تمام شئون زندگی از طرف خداوند و پیامبر به آن ها سپرده شده است و غیر آن ها را شامل نمی شود؛ و البته کسانی که از طرف آنها به مقامی منصوب شوند و پستی را در جامعه اسلامی به عهده بگیرند، با شروط معینی اطاعت آنها لازم است نه به خاطر این که اولی الأمرند، بلکه به خاطر این که نمایندگان اولی الأمر می باشند.
علمای شیعه می گویند یکی از شرایط مهم اولی الأمر عصمت است و فقط دوازده امام از این شرط برخوردارند.

ایه اطاعتایه اطاعت
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/آیه_اطاعت

بپرس