آیرودینامیک. آیرودینامیک ( به انگلیسی: Aerodynamics ) مطالعه حرکت هوا است، به ویژه هنگامی که تحت تأثیر یک جسم جامد، مانند بال هواپیما قرار می گیرد. [ ۱] آیرودینامیک شامل موضوعاتی است که در زمینه دینامیک سیالات و زیر شاخه آن دینامیک گازها پوشش داده شده است و یک حوزه مهم مطالعه در هوانوردی است. اصطلاح آیرودینامیک اغلب به صورت مترادف با دینامیک گاز استفاده می شود، اما تفاوت در این است که «دینامیک گاز» برای مطالعه حرکت همه گازها به کار می رود و فقط به هوا محدود نمی شود.
مطالعه رسمی آیرودینامیک به معنای امروزی در قرن هجدهم آغاز شد، اگرچه مشاهدات مفاهیم اساسی مانند درگ آیرودینامیک خیلی زودتر ثبت شده بود. بیشتر تلاش های اولیه در آیرودینامیک برای رسیدن به پرواز سنگین تر از هوا بود که اولین بار توسط اتو لیلینتال در سال ۱۸۹۱ نشان داده شد. از آن زمان، استفاده از آیرودینامیک از طریق تجزیه و تحلیل ریاضی، تقریب های تجربی، آزمایش تونل باد، و شبیه سازی های کامپیوتری، پایه ای منطقی برای توسعه پروازهای سنگین تر از هوا و تعدادی از فناوری های دیگر تشکیل داده است.
کار اخیر در آیرودینامیک بر مسائل مربوط به جریان تراکم پذیر، آشفتگی و لایه های مرزی متمرکز شده است و به طور فزاینده ای ماهیت محاسباتی پیدا کرده است.
مهم ترین کاربرد آیرودینامیک در مهندسی هوافضا است. البته آیرودینامیک کاربردهای زیاد دیگری هم دارد. در مهندسی خودرو، از آیرودینامیک برای طراحی بدنهٔ خودرو استفاده می شود تا نیروی پسای خودرو کم شود. مهندسان سازه از آیرودینامیک برای تحلیل اثر هواکشسانی جریان باد بر سازه هایی مثل آسمان خراش ها یا پل ها یا برج ها استفاده می کنند. طراحی پره های توربین های گازی و بادیاز دیگر کاربردهای مهم آیرودینامیک در صنعت محسوب می شود. در ادامه برخی از این شاخه ها و کاربردها توضیح داده شده است:
( آیرودینامیک در بعضی کتب به برقراری تعادل اجسام با هوای ثابت نیز تعریف شده است )
هنگامی که جسم در معرض جریان قرار می گیرد، لایه ای نازک در جریان ( و چسبیده به جسم ) ایجاد می شود که خصوصیاتش با نواحی دیگر جریان سیال فرق می کند. این لایه در اثر خاصیت چسبندگی سیال ( لزجت - viscosity ) به وجود می آید. در این ناحیه سرعت سیال از صفر تا ۹۹ درصد سرعت جریان آزاد، تغییر می کند. لایه مرزی خودش به دو بخش ناحیه آرام ( laminar ) و مغشوش یا آشفته ( turbulent ) تقسیم می شود که هر کدام دامنه گسترده ای از تحقیقات و مطالب علمی دارند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمطالعه رسمی آیرودینامیک به معنای امروزی در قرن هجدهم آغاز شد، اگرچه مشاهدات مفاهیم اساسی مانند درگ آیرودینامیک خیلی زودتر ثبت شده بود. بیشتر تلاش های اولیه در آیرودینامیک برای رسیدن به پرواز سنگین تر از هوا بود که اولین بار توسط اتو لیلینتال در سال ۱۸۹۱ نشان داده شد. از آن زمان، استفاده از آیرودینامیک از طریق تجزیه و تحلیل ریاضی، تقریب های تجربی، آزمایش تونل باد، و شبیه سازی های کامپیوتری، پایه ای منطقی برای توسعه پروازهای سنگین تر از هوا و تعدادی از فناوری های دیگر تشکیل داده است.
کار اخیر در آیرودینامیک بر مسائل مربوط به جریان تراکم پذیر، آشفتگی و لایه های مرزی متمرکز شده است و به طور فزاینده ای ماهیت محاسباتی پیدا کرده است.
مهم ترین کاربرد آیرودینامیک در مهندسی هوافضا است. البته آیرودینامیک کاربردهای زیاد دیگری هم دارد. در مهندسی خودرو، از آیرودینامیک برای طراحی بدنهٔ خودرو استفاده می شود تا نیروی پسای خودرو کم شود. مهندسان سازه از آیرودینامیک برای تحلیل اثر هواکشسانی جریان باد بر سازه هایی مثل آسمان خراش ها یا پل ها یا برج ها استفاده می کنند. طراحی پره های توربین های گازی و بادیاز دیگر کاربردهای مهم آیرودینامیک در صنعت محسوب می شود. در ادامه برخی از این شاخه ها و کاربردها توضیح داده شده است:
( آیرودینامیک در بعضی کتب به برقراری تعادل اجسام با هوای ثابت نیز تعریف شده است )
هنگامی که جسم در معرض جریان قرار می گیرد، لایه ای نازک در جریان ( و چسبیده به جسم ) ایجاد می شود که خصوصیاتش با نواحی دیگر جریان سیال فرق می کند. این لایه در اثر خاصیت چسبندگی سیال ( لزجت - viscosity ) به وجود می آید. در این ناحیه سرعت سیال از صفر تا ۹۹ درصد سرعت جریان آزاد، تغییر می کند. لایه مرزی خودش به دو بخش ناحیه آرام ( laminar ) و مغشوش یا آشفته ( turbulent ) تقسیم می شود که هر کدام دامنه گسترده ای از تحقیقات و مطالب علمی دارند.
wiki: آیرودینامیک