فرهنگ فارسی
( اسم ) ترکیبی از شعر و موسیقی و نمایش از موضوعات حزن آور یا خنده آور .
بلغت زند و پازند خاک تربت
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. [مجاز] محل اجرای این نوع نمایش.
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] اپرا یا اپرت به نمایشنامه ای گفته می شود که همراه شعر و موسیقی اجرا می شود.
اپرا یا اپرت به نمایشنامه ای گفته می شود که همراه شعر و موسیقی اجرا می شود. البته در این نوع نمایشنامه، موسیقی جایگاه ویژه ای دارد و گاه حاکم بر سرتاسر نمایشنامه است، شعر نیز در مرحله دوم اهمیت قرار دارد.
اپرا در فرهنگ وبستر
در «فرهنگ وبستر» در تعریف اپرا چنین آمده است: اپرا نمایشی است که موسیقی عامل حیاتی و ضروری آن است، دربردارنده ی آوازهایی به صورت از برخوانی، تک خوانی یا هم سرایی است که ارکستر آن را همراهی می کند و دارای پیش درآمدها و میان پرده هایی است. اپرا مهم ترین فرمی است که از ترکیب موسیقی و تئاتر به وجود می آید، بسیار پیچیده است و شامل بسیاری از هنرهای گوناگون، اعم از موسیقی، درام، شعر، بازیگری، رقص، طراحی صحنه، طراحی لباس و غیره می شود. در حقیقت، جاذبه و دافعه ی فراوان آن نیز به این دلیل است که یک هنر ناخالص به شمار می آید.
انواع اپرا
اپراها از حیث فرم و محتوا انواع مختلفی دارند. اپراهایی وجود دارد که محتوای آنها مذهبی است و اپراهایی که دارای مضامین کمیک اند (خنده دار) و گاهی هم آمیزه ای از تراژدی و کمدی.
پیدایش اپرا
...
اپرا یا اپرت به نمایشنامه ای گفته می شود که همراه شعر و موسیقی اجرا می شود. البته در این نوع نمایشنامه، موسیقی جایگاه ویژه ای دارد و گاه حاکم بر سرتاسر نمایشنامه است، شعر نیز در مرحله دوم اهمیت قرار دارد.
اپرا در فرهنگ وبستر
در «فرهنگ وبستر» در تعریف اپرا چنین آمده است: اپرا نمایشی است که موسیقی عامل حیاتی و ضروری آن است، دربردارنده ی آوازهایی به صورت از برخوانی، تک خوانی یا هم سرایی است که ارکستر آن را همراهی می کند و دارای پیش درآمدها و میان پرده هایی است. اپرا مهم ترین فرمی است که از ترکیب موسیقی و تئاتر به وجود می آید، بسیار پیچیده است و شامل بسیاری از هنرهای گوناگون، اعم از موسیقی، درام، شعر، بازیگری، رقص، طراحی صحنه، طراحی لباس و غیره می شود. در حقیقت، جاذبه و دافعه ی فراوان آن نیز به این دلیل است که یک هنر ناخالص به شمار می آید.
انواع اپرا
اپراها از حیث فرم و محتوا انواع مختلفی دارند. اپراهایی وجود دارد که محتوای آنها مذهبی است و اپراهایی که دارای مضامین کمیک اند (خنده دار) و گاهی هم آمیزه ای از تراژدی و کمدی.
پیدایش اپرا
...
wikifeqh: اپرا
دانشنامه عمومی
نمایشی که بازیگران آن به آواز و همراه با موسیقی با یکدیگر حرف بزنند و بازی کنند، اُپِرا ( به ایتالیایی: Opera ) نام دارد. اصل آن اروپایی است، اما امروزه در بیشتر کشورها با آن آشنا هستند. اپرا هنری است که بر روی یک سکو یا سن نمایشی که هماهنگ و سازگار با موسیقی ساخته شده است، انجام می گیرد.
در اپرا موسیقی کلاسیک غربی و هنرهای نمایشی با هم ترکیب می شوند و هر شخصیت داستان توسط یک خواننده موسیقی کلاسیک به تصویر کشیده می شود. اپرا در اصل نوعی تئاتر است که در آن موسیقی نقش اصلی را دارد و قطعات توسط خوانندگان اجرا می شوند اما از تئاتر موزیکال متمایز است. چنین «اثری» به طور معمول همکاری بین آهنگساز و نویسنده اپرانامه یا لیبرتو ( libretto ) است و تعدادی از هنرهای نمایشی مانند بازیگری، دکورسازی، طراحی لباس و بعضی مواقع رقص یا باله را در خود جای داده است. این اجرا به طور معمول در یک تالار اپرا همراه با یک ارکستر یا یک گروه موسیقی کوچک تر اجرا می شود که از اوایل قرن نوزدهم توسط یک رهبر ارکستر هدایت می شود. اپرا بخش مهمی از سنت موسیقی کلاسیک غربی و بخشی از فرهنگ عادی غربی است، اما پس از جنگ جهانی دوم، حضور در اپرا به طور فزاینده ای به طبقه نخبگان محدود شده است. البته امروزه این هنر مانند گذشته نیست و گاه با سبک های دیگر موسیقی آمیخته شده است یا اینکه به تنهایی و بدون نمایش اجرا می شود.
اپرا ( Opera ) جمع کلمه لاتینی اپوس ( Opus ) به معنای «اثر» است و به این تغییر باید اپرا را به طور تحت اللفظی به «آثار» ترجمه کرد اما اپرا به صورت کلمه مفرد مؤنث از آغاز قرن ۱۷ میلادی به نمایشی گفته می شد که به جای آواز خوانده شود. [ ۱]
اپرا آمیزه ای از موسیقی و نمایش است تا حقیقت به تصویر کشیده شود. از این رو برای خلق آثار اپرایی باید در هر دو بخش موسیقی و نمایش تبحر داشت تا پدیده ای درخور تحسین ایجاد کرد. بزرگان هنر در برتری هر یک از این دو مؤلفه بر دیگری اختلاف نظر دارند؛ به عنوان مثال ریشارد واگنر موسیقی را در خدمت هدف والای «نمایش» می داند. با این حال موسیقی دارای اعجازی است که با آن، داستانی هرچند ساده به تجربهٔ احساسی عمیق و دل انگیز بدل می شود. همچنین داستان ها و نمایشنامه های موفق با درآمیختن با موسیقی، بقا و عمق بیشتری یافته اند. [ ۲]
اپرا مجموعه ای است از هنرهای مختلف: موسیقی، ادبیات، فن بازیگری، طراحی صحنه، دکور و کارگردانی. صحنه آرایی اپراهای باروک غالباً با هدف القای احساس عظمت و جلب توجه به تزیینات پر زرق و برق معماری باروک بود. اپرا یکی از ارزنده ترین پدیده های جهان موسیقی به شمار می رود. طی چندین قرن اپرا با تحولات فراوان همه گونه رویدادها و سبک های موسیقی را تجربه کرد و به تکامل رسید. [ ۳]
در اپرا موسیقی کلاسیک غربی و هنرهای نمایشی با هم ترکیب می شوند و هر شخصیت داستان توسط یک خواننده موسیقی کلاسیک به تصویر کشیده می شود. اپرا در اصل نوعی تئاتر است که در آن موسیقی نقش اصلی را دارد و قطعات توسط خوانندگان اجرا می شوند اما از تئاتر موزیکال متمایز است. چنین «اثری» به طور معمول همکاری بین آهنگساز و نویسنده اپرانامه یا لیبرتو ( libretto ) است و تعدادی از هنرهای نمایشی مانند بازیگری، دکورسازی، طراحی لباس و بعضی مواقع رقص یا باله را در خود جای داده است. این اجرا به طور معمول در یک تالار اپرا همراه با یک ارکستر یا یک گروه موسیقی کوچک تر اجرا می شود که از اوایل قرن نوزدهم توسط یک رهبر ارکستر هدایت می شود. اپرا بخش مهمی از سنت موسیقی کلاسیک غربی و بخشی از فرهنگ عادی غربی است، اما پس از جنگ جهانی دوم، حضور در اپرا به طور فزاینده ای به طبقه نخبگان محدود شده است. البته امروزه این هنر مانند گذشته نیست و گاه با سبک های دیگر موسیقی آمیخته شده است یا اینکه به تنهایی و بدون نمایش اجرا می شود.
اپرا ( Opera ) جمع کلمه لاتینی اپوس ( Opus ) به معنای «اثر» است و به این تغییر باید اپرا را به طور تحت اللفظی به «آثار» ترجمه کرد اما اپرا به صورت کلمه مفرد مؤنث از آغاز قرن ۱۷ میلادی به نمایشی گفته می شد که به جای آواز خوانده شود. [ ۱]
اپرا آمیزه ای از موسیقی و نمایش است تا حقیقت به تصویر کشیده شود. از این رو برای خلق آثار اپرایی باید در هر دو بخش موسیقی و نمایش تبحر داشت تا پدیده ای درخور تحسین ایجاد کرد. بزرگان هنر در برتری هر یک از این دو مؤلفه بر دیگری اختلاف نظر دارند؛ به عنوان مثال ریشارد واگنر موسیقی را در خدمت هدف والای «نمایش» می داند. با این حال موسیقی دارای اعجازی است که با آن، داستانی هرچند ساده به تجربهٔ احساسی عمیق و دل انگیز بدل می شود. همچنین داستان ها و نمایشنامه های موفق با درآمیختن با موسیقی، بقا و عمق بیشتری یافته اند. [ ۲]
اپرا مجموعه ای است از هنرهای مختلف: موسیقی، ادبیات، فن بازیگری، طراحی صحنه، دکور و کارگردانی. صحنه آرایی اپراهای باروک غالباً با هدف القای احساس عظمت و جلب توجه به تزیینات پر زرق و برق معماری باروک بود. اپرا یکی از ارزنده ترین پدیده های جهان موسیقی به شمار می رود. طی چندین قرن اپرا با تحولات فراوان همه گونه رویدادها و سبک های موسیقی را تجربه کرد و به تکامل رسید. [ ۳]
wiki: اپرا
اپرا (فیلم). اپرا ( انگلیسی: Opera ) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی داریو آرجنتو است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ایان چارلسون و داریو آرجنتو اشاره کرد.
wiki: اپرا (فیلم)
اپرا (متروی پاریس). اپرا ( انگلیسی: Opéra ) یکی از ایستگاه های خط ۳ و خط ۷ و خط ۸ است که در نزدیکی اپرا گارنیه واقع شده و در سال ۱۹۰۴ تأسیس شده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰٬۵۰۱٬۳۵۷ مسافر از این ایستگاه استفاده کرده اند. [ ۱]
wiki: اپرا (متروی پاریس)
اپرا (مرورگر وب). اُپرا [ ۱] ( به انگلیسی: Opera ) یک مرورگر وب رایگان و متن بسته است که حدود دو درصد از کاربران اینترنت را دارا بوده و توسط شرکت نرم افزاری اپرا تولید و توسعه داده شده است.
این مرورگر برای کاربری های همگانی اینترنت نظیر نمایش وبگاه ها ( وبسایت ها ) ، دریافت و ارسال نامه های الکترونیکی ( ایمیل ) ، مدیریت ارتباطات، گفتگوی برخط ( آنلاین ) آی آرسی، بارگذاری از طریق قرارداد ( پروتکل ) بیت تورنت و خواندن فیدهای وب مورد استفاده قرار می گیرد. اپرا برای کاربرد بر روی رایانه های شخصی، تلفن های همراه و تبلت ها به طور رایگان عرضه می گردد. اپرا با سیستم عامل های ویندوز، اندروید، آی او اس، مکینتاش سازگار است.
برای تلفن های همراه، اُپرا در سه نسخه متفاوت ارایه شده است، اُپرا، اُپرا مینی و اُپرا تاچ. [ ۱]
اجزای اصلی اپرا شامل مرور بر پایه ها، تب ها، امکانات کوچک و بزرگ نمایی صفحات، تنوع اشکال نشان گر موس و یک بخش مدیریت بارگذاری یکپارچه است.
از نظر امنیتی اپرا دارای یک محافظ داخلی در مقابل حملات فیشینگ و برنامه های موسوم به بدافزار ( Malware ) مثل کرم ها ( worm ) یا اسب های تروجان رایانه ای است، همچنین دارای توانایی حفظ امنیت در هنگام مرور وبسایت ها و حذف اطلاعات شخصی همچون کوکی اچ تی تی پی ها است.
اپرا بازار قدرتمندتری در زمینه دستگاه های سیار مثل تلفن های همراه، تلفن های هوشمند و دستیار دیجیتال شخصی[ ۲] در اختیار دارد. اپرا برای سیستم عامل های مطرح موبایل و دسکتاپ ازجمله اندروید، آی اواس، ویندوز و مک عرضه شده است. [ ۳] نزدیک به ۴۰ میلیون دستگاه تلفن همراه دارای نرم افزار اپرا هستند. همچنین اپرا تنها مرورگر قابل استفاده بر روی کنسول های بازی نینتندو دی اس و وی محسوب می گردد. اپرا در برخی از کشورها مانند اوکراین محبوب ترین مرورگر وب شناخته شده است.
اپرا به صورت یک پروژه تحقیقاتی در شرکت تله نور، بزرگ ترین شرکت ارتباطی نروژی، پا به عرصه وجود گذاشت. در سال ۱۹۹۵ ( میلادی ) ، شرکتی مخصوص برای توسعه اپرا به نام اپرا سافتور ASA تأسیس شد. اپرا اولین در سال ۱۹۹۶ به صورت عمومی منتشر شد و اولین نسخه عمومی آن هم ۲٫۰ بود که فقط بر روی مایکروسافت ویندوز اجرا می شد. در سال ۱۹۹۸ پروژه ای برای پورت کردن اپرا به دستگاه های موبایل به منظور کسب درآمد در بازار نوظهور این نوع دستگاه ها، بنیان نهاده شد. نسخه ۴٫۰ که در سال ۲۰۰۰ ( میلادی ) منتشر شد، حاوی یک هستهٔ چندسکویی جدید بود که کار پورت کردن اپرا به سیستم عامل ها و سکوهای سخت افزاری مختلف را تسهیل می کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین مرورگر برای کاربری های همگانی اینترنت نظیر نمایش وبگاه ها ( وبسایت ها ) ، دریافت و ارسال نامه های الکترونیکی ( ایمیل ) ، مدیریت ارتباطات، گفتگوی برخط ( آنلاین ) آی آرسی، بارگذاری از طریق قرارداد ( پروتکل ) بیت تورنت و خواندن فیدهای وب مورد استفاده قرار می گیرد. اپرا برای کاربرد بر روی رایانه های شخصی، تلفن های همراه و تبلت ها به طور رایگان عرضه می گردد. اپرا با سیستم عامل های ویندوز، اندروید، آی او اس، مکینتاش سازگار است.
برای تلفن های همراه، اُپرا در سه نسخه متفاوت ارایه شده است، اُپرا، اُپرا مینی و اُپرا تاچ. [ ۱]
اجزای اصلی اپرا شامل مرور بر پایه ها، تب ها، امکانات کوچک و بزرگ نمایی صفحات، تنوع اشکال نشان گر موس و یک بخش مدیریت بارگذاری یکپارچه است.
از نظر امنیتی اپرا دارای یک محافظ داخلی در مقابل حملات فیشینگ و برنامه های موسوم به بدافزار ( Malware ) مثل کرم ها ( worm ) یا اسب های تروجان رایانه ای است، همچنین دارای توانایی حفظ امنیت در هنگام مرور وبسایت ها و حذف اطلاعات شخصی همچون کوکی اچ تی تی پی ها است.
اپرا بازار قدرتمندتری در زمینه دستگاه های سیار مثل تلفن های همراه، تلفن های هوشمند و دستیار دیجیتال شخصی[ ۲] در اختیار دارد. اپرا برای سیستم عامل های مطرح موبایل و دسکتاپ ازجمله اندروید، آی اواس، ویندوز و مک عرضه شده است. [ ۳] نزدیک به ۴۰ میلیون دستگاه تلفن همراه دارای نرم افزار اپرا هستند. همچنین اپرا تنها مرورگر قابل استفاده بر روی کنسول های بازی نینتندو دی اس و وی محسوب می گردد. اپرا در برخی از کشورها مانند اوکراین محبوب ترین مرورگر وب شناخته شده است.
اپرا به صورت یک پروژه تحقیقاتی در شرکت تله نور، بزرگ ترین شرکت ارتباطی نروژی، پا به عرصه وجود گذاشت. در سال ۱۹۹۵ ( میلادی ) ، شرکتی مخصوص برای توسعه اپرا به نام اپرا سافتور ASA تأسیس شد. اپرا اولین در سال ۱۹۹۶ به صورت عمومی منتشر شد و اولین نسخه عمومی آن هم ۲٫۰ بود که فقط بر روی مایکروسافت ویندوز اجرا می شد. در سال ۱۹۹۸ پروژه ای برای پورت کردن اپرا به دستگاه های موبایل به منظور کسب درآمد در بازار نوظهور این نوع دستگاه ها، بنیان نهاده شد. نسخه ۴٫۰ که در سال ۲۰۰۰ ( میلادی ) منتشر شد، حاوی یک هستهٔ چندسکویی جدید بود که کار پورت کردن اپرا به سیستم عامل ها و سکوهای سخت افزاری مختلف را تسهیل می کرد.
wiki: اپرا (مرورگر وب)
دانشنامه آزاد فارسی
اُپِرا (opera)
اُپِرا
اُپِرا
اثری موسیقایی نمایشی که در آن آوازخواندن جای گفتار را می گیرد. در اپرا موسیقی همراهی کنندۀ نمایش اهمیتی فوق العاده دارد، البته رقص و جلوه های نمایشی نیز می توانند در جای خود نقش داشته باشند. خاستگاه اپرا، فلورانس۱ اواخر قرن ۱۶ است، یعنی هنگامی که دکلمۀ موسیقایی، تک گویی های تغزلی، و همسرایی های برگرفته از نمایش کلاسیک یونان به شکل های امروزی خود بازسازی شدند.شکل گیری نخستین. از نخستین آهنگ سازان اپرا یاکوپو پری۲ نام داشت، که اپرای ائورودیکه ۳اش نخستین استاد بزرگ فرم اپرایی، کلاودیو مونته وردی۴، را تحت تأثیر قرار داد. اپرا که در آغاز فقط یک سرگرمی درباری بود، خیلی زود مورد توجه همگان قرار گرفت، و در ۱۶۳۷ نخستین سالن اپرای عمومی در ونیز گشایش یافت. این امر به سایر شهرهای ایتالیا، پاریس (ح ۱۶۴۵)، وین، و آلمان نیز سرایت کرد، و در دربار آلمان همچنان ایتالیایی باقی ماند، اما از حدود ۱۶۸۰ در هامبورگ تا حدی شکل آلمانی به خود گرفت. در اواخر قرن ۱۷ آریا به شکل قراردادی و بسیار قانون مند و پرتفصیل خود، که به قصد به نمایش درآوردن مهارت اجرایی خواننده طراحی شده بود، برترین جایگاه را در این هنر پیدا کرد و بر عنصر نمایشی سایه افکند. آهنگ سازان این نوع اپرا عبارت اند از پیِر کاوالی۵، پیترو آنتونیو چستی۶ (۱۶۲۳ـ۱۶۶۹)، و آلساندرو اسکارلاتی۷. اپرا را در فرانسه ژان ـ باپتیست لولی۸ و ژان ـ فیلیپ رامو۹، و در انگلستان، هنری پرسل۱۰ تکامل دادند، اما سبک ایتالیایی همچنان منبع و سرمشق آن باقی ماند، که نمونه اش را در آثار گئورگ فریدریش هندل۱۱ می بینیم. اُپرا کمیک۱۲ (اپرا بوفا) در ایتالیا را آهنگ سازانی همچون جووانی باتیستا پرگولزی۱۳ (۱۷۱۰ـ۱۷۳۶) پرورش دادند، ضمن این که در انگلستان نیز اپرای گدایان۱۴ (۱۷۲۸) اثر جان گِی۱۵ سرآغاز گرایش بالاد ـ اپرا یا اپرای حماسی شد، که در آن از نغمه های مردمی و گفتار استفاده می شد. زینگشپیل معادل آلمانی آن بود (البته برای آن موسیقی را تمام و کمال می ساختند). کریستوف ویلیبالد فون گلوک۱۶ کاستن جنبه های تصنعی اپرا را آغاز کرد و روی برتری عنصر نمایشی بر عنصر آوازی خالص تأکید ورزید. ولفگانگ موتسارت۱۷ در ساخت اپراهای جدی (اپرا سریا)۱۸ از گلوک بسیار آموخت اما در ساخت اپرا بوفای ایتالیایی استاد بود. در آثاری همچون فلوت سحرآمیز۱۹ با مبنا قراردادن زینگشپیل، بنیادهای یک اپرای آلمانی خالص را بنا کرد. این مسیر را لودویگ وان بتهوون۲۰ در اپرای فیدلیو۲۱ و با آثار کارل وبر۲۲ دنبال کرد، که برای نخستین بار سبک رمانتیک را وارد اپرا کرد. پیشرفت های موجود در قرن ۱۹ سنت ایتالیایی، که بیشترین تأکید را بر جلوه گری آوازی و نرمی و شیرینی ملودی (بل کانتو) قرار می داد، در قرن ۱۹ بدون کوچک ترین خدشه ای در اپراهای جوآکّینو روسّینی۲۳، گائتانو دونیتْسِتی۲۴، و وینچِنتسو بِلّینی۲۵ به حیات خود ادامه داد. اما اپراهای رمانتیک وبر و جاکومو مایربر۲۶، پایه های اپرای واگنری را پدید آوردند. واگنر که در دوران خود فرمانروای صحنۀ اپرا بود، کوشید تا در «نمایش های موسیقایی» خود قالب هنری تازه ای بیافریند، و با این کار مفهوم قرن ۱۹ اپرا را به تمامی دگرگون ساخت. در ایتالیا جوزپّه وردی۲۷ در آثار دوران پختگی خود دست به عملی مشابه زد و بسیاری از تکنیک های واگنری را به کار گرفت، بی آن که امتیازهای ایتالیایی اپرا یعنی شفافیت آوازی و ملودی را قربانی کند. این سنت را جاکومو پوچینی پی گیری کرد. در عرصۀ اپرای فرانسوی میانۀ قرن ۱۹، با نمایندگانی همچون لئو دلیب۲۸، شارل گونو۲۹، کامی سن ـ سانس۳۰، و ژول ماسنه۳۱، عنصر نمایش در خدمت موسیقی قرار داشت. اپرا کمیک، که در آثار آندره گرری۳۲ (۱۷۴۱ـ۱۸۱۳) و بعدها دانیل اوبر۳۳ نمود داشت، در پاریس طرفدار یافت. آرمان های هنری جدی تر را هکتور برلیوز۳۴ در تروایی ها۳۵ شکل عملی به آن ها داد، اما بسیاری از جنبه های ممتاز کار او در زمان خودش ناشناخته باقی ماندند. کارمن۳۶ اثر ژرژ بیزه۳۷ سرآغاز گرایشی به سوی واقع گرایی در اپرا بود؛ سرمشق او در ایتالیا را پیِترو ماسکانیی۳۸، روجرو لئونکاوالو۳۹، و پوچینی دنبال کردند. پلئاس و ملیزاند۴۰ اثر کلود دبوسی۴۱ واکنشی در مقابل تأکید بیش از حد اپرای واگنری بر احساساتی گری بود. در روسیه میخائیل گلینکا۴۲، نیکلای ریمسکی ـ کورساکوف۴۳، مودست موسورگسکی۴۴، اَلکساندر بورودین۴۵ و تا اندازه ای پیوتر ایلیچ چایکوفسکی۴۶ سبک های ملی اپرا را پدید آوردند و در بوهم (چک)، بدرژیچ اسمتانا۴۷ و بعدها آنتونین دوورژاک۴۸ و یاناچک۴۹ دست به عملی مشابه زدند. در قرن ۲۰ مکتب وینی۵۰ با وتسِک۵۱ ساختۀ آلبان بِرگ۵۲، اپرایی بی نظیر پدید آورد و رمانتیسم واگنر را نیز ریشارد اشتراوس در اپرای شوالیۀ گل سرخ۵۳ بازسازی کرد. فرم اپرایی در جهت های گوناگون تکامل یافته است، همچون اُدیپوس شاه۵۴ (۱۹۲۵) اثر ایگور استراوینسکی۵۵ که به اوراتوریو نزدیک شده است و در کار آهنگ سازانی همچون کورت وایل۵۶ که به سوی کاباره و موسیقی ـ نمایش رفته است.
اُپِرا
اُپِرا
اثری موسیقایی نمایشی که در آن آوازخواندن جای گفتار را می گیرد. در اپرا موسیقی همراهی کنندۀ نمایش اهمیتی فوق العاده دارد، البته رقص و جلوه های نمایشی نیز می توانند در جای خود نقش داشته باشند. خاستگاه اپرا، فلورانس۱ اواخر قرن ۱۶ است، یعنی هنگامی که دکلمۀ موسیقایی، تک گویی های تغزلی، و همسرایی های برگرفته از نمایش کلاسیک یونان به شکل های امروزی خود بازسازی شدند.شکل گیری نخستین. از نخستین آهنگ سازان اپرا یاکوپو پری۲ نام داشت، که اپرای ائورودیکه ۳اش نخستین استاد بزرگ فرم اپرایی، کلاودیو مونته وردی۴، را تحت تأثیر قرار داد. اپرا که در آغاز فقط یک سرگرمی درباری بود، خیلی زود مورد توجه همگان قرار گرفت، و در ۱۶۳۷ نخستین سالن اپرای عمومی در ونیز گشایش یافت. این امر به سایر شهرهای ایتالیا، پاریس (ح ۱۶۴۵)، وین، و آلمان نیز سرایت کرد، و در دربار آلمان همچنان ایتالیایی باقی ماند، اما از حدود ۱۶۸۰ در هامبورگ تا حدی شکل آلمانی به خود گرفت. در اواخر قرن ۱۷ آریا به شکل قراردادی و بسیار قانون مند و پرتفصیل خود، که به قصد به نمایش درآوردن مهارت اجرایی خواننده طراحی شده بود، برترین جایگاه را در این هنر پیدا کرد و بر عنصر نمایشی سایه افکند. آهنگ سازان این نوع اپرا عبارت اند از پیِر کاوالی۵، پیترو آنتونیو چستی۶ (۱۶۲۳ـ۱۶۶۹)، و آلساندرو اسکارلاتی۷. اپرا را در فرانسه ژان ـ باپتیست لولی۸ و ژان ـ فیلیپ رامو۹، و در انگلستان، هنری پرسل۱۰ تکامل دادند، اما سبک ایتالیایی همچنان منبع و سرمشق آن باقی ماند، که نمونه اش را در آثار گئورگ فریدریش هندل۱۱ می بینیم. اُپرا کمیک۱۲ (اپرا بوفا) در ایتالیا را آهنگ سازانی همچون جووانی باتیستا پرگولزی۱۳ (۱۷۱۰ـ۱۷۳۶) پرورش دادند، ضمن این که در انگلستان نیز اپرای گدایان۱۴ (۱۷۲۸) اثر جان گِی۱۵ سرآغاز گرایش بالاد ـ اپرا یا اپرای حماسی شد، که در آن از نغمه های مردمی و گفتار استفاده می شد. زینگشپیل معادل آلمانی آن بود (البته برای آن موسیقی را تمام و کمال می ساختند). کریستوف ویلیبالد فون گلوک۱۶ کاستن جنبه های تصنعی اپرا را آغاز کرد و روی برتری عنصر نمایشی بر عنصر آوازی خالص تأکید ورزید. ولفگانگ موتسارت۱۷ در ساخت اپراهای جدی (اپرا سریا)۱۸ از گلوک بسیار آموخت اما در ساخت اپرا بوفای ایتالیایی استاد بود. در آثاری همچون فلوت سحرآمیز۱۹ با مبنا قراردادن زینگشپیل، بنیادهای یک اپرای آلمانی خالص را بنا کرد. این مسیر را لودویگ وان بتهوون۲۰ در اپرای فیدلیو۲۱ و با آثار کارل وبر۲۲ دنبال کرد، که برای نخستین بار سبک رمانتیک را وارد اپرا کرد. پیشرفت های موجود در قرن ۱۹ سنت ایتالیایی، که بیشترین تأکید را بر جلوه گری آوازی و نرمی و شیرینی ملودی (بل کانتو) قرار می داد، در قرن ۱۹ بدون کوچک ترین خدشه ای در اپراهای جوآکّینو روسّینی۲۳، گائتانو دونیتْسِتی۲۴، و وینچِنتسو بِلّینی۲۵ به حیات خود ادامه داد. اما اپراهای رمانتیک وبر و جاکومو مایربر۲۶، پایه های اپرای واگنری را پدید آوردند. واگنر که در دوران خود فرمانروای صحنۀ اپرا بود، کوشید تا در «نمایش های موسیقایی» خود قالب هنری تازه ای بیافریند، و با این کار مفهوم قرن ۱۹ اپرا را به تمامی دگرگون ساخت. در ایتالیا جوزپّه وردی۲۷ در آثار دوران پختگی خود دست به عملی مشابه زد و بسیاری از تکنیک های واگنری را به کار گرفت، بی آن که امتیازهای ایتالیایی اپرا یعنی شفافیت آوازی و ملودی را قربانی کند. این سنت را جاکومو پوچینی پی گیری کرد. در عرصۀ اپرای فرانسوی میانۀ قرن ۱۹، با نمایندگانی همچون لئو دلیب۲۸، شارل گونو۲۹، کامی سن ـ سانس۳۰، و ژول ماسنه۳۱، عنصر نمایش در خدمت موسیقی قرار داشت. اپرا کمیک، که در آثار آندره گرری۳۲ (۱۷۴۱ـ۱۸۱۳) و بعدها دانیل اوبر۳۳ نمود داشت، در پاریس طرفدار یافت. آرمان های هنری جدی تر را هکتور برلیوز۳۴ در تروایی ها۳۵ شکل عملی به آن ها داد، اما بسیاری از جنبه های ممتاز کار او در زمان خودش ناشناخته باقی ماندند. کارمن۳۶ اثر ژرژ بیزه۳۷ سرآغاز گرایشی به سوی واقع گرایی در اپرا بود؛ سرمشق او در ایتالیا را پیِترو ماسکانیی۳۸، روجرو لئونکاوالو۳۹، و پوچینی دنبال کردند. پلئاس و ملیزاند۴۰ اثر کلود دبوسی۴۱ واکنشی در مقابل تأکید بیش از حد اپرای واگنری بر احساساتی گری بود. در روسیه میخائیل گلینکا۴۲، نیکلای ریمسکی ـ کورساکوف۴۳، مودست موسورگسکی۴۴، اَلکساندر بورودین۴۵ و تا اندازه ای پیوتر ایلیچ چایکوفسکی۴۶ سبک های ملی اپرا را پدید آوردند و در بوهم (چک)، بدرژیچ اسمتانا۴۷ و بعدها آنتونین دوورژاک۴۸ و یاناچک۴۹ دست به عملی مشابه زدند. در قرن ۲۰ مکتب وینی۵۰ با وتسِک۵۱ ساختۀ آلبان بِرگ۵۲، اپرایی بی نظیر پدید آورد و رمانتیسم واگنر را نیز ریشارد اشتراوس در اپرای شوالیۀ گل سرخ۵۳ بازسازی کرد. فرم اپرایی در جهت های گوناگون تکامل یافته است، همچون اُدیپوس شاه۵۴ (۱۹۲۵) اثر ایگور استراوینسکی۵۵ که به اوراتوریو نزدیک شده است و در کار آهنگ سازانی همچون کورت وایل۵۶ که به سوی کاباره و موسیقی ـ نمایش رفته است.
wikijoo: اپرا
مترادف ها
اپرا، تماشاخانه، اهنگ اپرا
اپرا، تماشاخانه، سالن اپرا
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
تالار اپرای موسیقی = ایوان آوانما