امنیت اقتصادی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امنیت اقتصادی در دو سطح کاربرد دارد نخست فراهم آمدن زمینه هایی برای تأمین معیشت آدمیان و از میان رفتن فقر و دیگری ایجاد ساز و کارهایی برای امنیت مناسبات اقتصادی و تجاری جامعه است.
توجه قرآن به اموری مانند رفع فقر و شکاف طبقاتی و انحصار ثروت در دست توانگران در راستای برقراری امنیت برای معیشت افراد و زدودن فقر از جامعه قابل تحلیل است آیه «ما اَغنی عَنّی مالِیَه». قرآن کریم از حسرت خوردن مجرمانی که هنگام مرگ فایده ای از اموال خود نمی بینند خبر می دهد؛ همانها که اموال فراوان جمع می کنند و زکات آن را نمی دهند و ازاین رو عذاب سختی پیش رو دارند :«والَّذینَ یَکنِزونَ الذَّهَبَ والفِضَّةَ و لا یُنفِقونَها فی سَبیلِ اللّهِ فَبَشِّرهُم بِعَذاب اَلیم» ، حال آن که می توانستند از مؤمنانی باشند که انفاق می کنند:«والَّذینَ فی اَمولِهِم حَقٌّ مَعلوم لِلسّائِلِ والمَحروم» و از آنچه خداوند در اختیارشان گذاشته آخرت خود را آباد می سازند :«وابتَغِ فیما ءاتکَ اللّهُ الدّارَ الأخِرَةَ» .
← لزوم پرداخت خمس
۱. ↑ حاقّه/سوره۶۹، آیه۲۸.
...

[ویکی فقه] امنیت اقتصادی (علوم قرآنی). امنیت اقتصادی در دو سطح کاربرد دارد نخست فراهم آمدن زمینه هایی برای تأمین معیشت آدمیان و از میان رفتن فقر و دیگری ایجاد ساز و کارهایی برای امنیت مناسبات اقتصادی و تجاری جامعه است.
توجه قرآن به اموری مانند رفع فقر و شکاف طبقاتی و انحصار ثروت در دست توانگران در راستای برقراری امنیت برای معیشت افراد و زدودن فقر از جامعه قابل تحلیل است آیه «ما اَغنی عَنّی مالِیَه».
حاقّه/سوره۶۹، آیه۲۸.
۱. ↑ حاقّه/سوره۶۹، آیه۲۸.
دائرة المعارف قران کریم جلد چهارم، برگرفته از مقاله "امنیت "
...

[ویکی فقه] امنیت اقتصادی (قرآن). امتنان خداوند بر قریش با نابودی اصحاب فیل و ایجاد امنیت اقتصادی برای سفرهای بازرگانی آنان از آیات سوره فیل برداشت می شود.
الم تر کیف فعل ربک باصحـب الفیل(آیا ندیدی پروردگارت با فیل سواران (لشکر ابرهه که برای نابودی کعبه آمده بودند)چه کرد؟!) فجعلهم کعصف ماکول.(سرانجام آنها را همچون کاه خورده شده (و متلاشی) قرار داد!) لایلـف قریش( کیفر لشکر فیل سواران) بخاطر این بود که قریش (به این سرزمین مقدس) الفت گیرند (و زمینه ظهور پیامبر فراهم شود) (۱) ایلفهم رحلة الشتاء والصیف(الفت آنها در سفرهای زمستانه و تابستانه (و بخاطر این الفت به آن بازگردند)!)(۲) فلیعبدوا رب هـذا البیت(پس (بشکرانه این نعمت بزرگ) باید پروردگار این خانه را عبادت کنند،)(۳) الذی اطعمهم من جوع وءامنهم من خوف.(همان کس که آنها را از گرسنگی نجات داد و از ترس و ناامنی ایمن ساخت.)(۴) (تحقق امنیت اقتصادی برای قریش که از «آمنهم من خوف» استفاده می شود، در پی نابودی اصحاب فیل بوده است.)
تفسیر مرتبط
آیه اشاره است به منت واضحی که در ایلاف دو رحلت وجود دارد، و نعمت ظاهری که نمی توانند آن را انکار کنند، و آن تامین معاش قریش و امنیت آنان است که در سر زمینی زندگی می کردند که نه نانشان تامین بوده و نه جانشان، و نه سرزمین خرمی بود که دیگران بدانجا آیند، و نه جان دیگران در آنجا تاءمین می شد پس باید ربی را بپرستند که این چنین به بهترین وجه امورشان را تدبیر نمود، و او همان رب بیت است .

پیشنهاد کاربران

بپرس